وقتی مرغ به یکباره پر می‌کشد/ قفسه مرغ فروشی‌ها خالیِ خالی!

سه روزی هست کشتار مرغ در خراسان جنوبی انجام نمی‌شود و این کالای اساسی گویا از قفسه مرغ فروشی‌ها پر کشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، همیشه در آستانه نوروز برخی کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم به یک باره دچار کمبود و بازار با یک شوک قیمتی مواجه می‌شود.

خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ کشور، این روز‌ها متاثر از کمبود مرغ است و مردم هنگام خرید آن با قفسه خالی مغازه‌ها رو برو می‌شوند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که از سه روز پیش، کشتار مرغ در استان انجام نشده و به گفته مرغ فروشی ها، تنها مرغ سبز یا ارگانیک آن هم به قیمت کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان موجود است.


بیشتر بخوانید


یکی از خرده فروشان مرغ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: سه روز است که مغازه را به دلیل کشتار نشدن مرغ تعطیل کرده ام و تنها چند قطعه مرغ ارگانیک برای فروش موجود است.

در بازار روز غفاری بیرجند هم که مرغ را به قیمت درب کشتارگاه عرضه می‌کنند، خبری از توزیع نبود و غرفه این بازار روز که متعلق به یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های مرغ استان است، تعطیل بود.

مردم تحت تاثیر تنش بازار مرغ قرار نگیرند!

خبرنگارمان برای پیگیری کمبود مرغ و کشتار نشدن آن به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی استان رفت.

بیکس مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد و کشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با کمبود مرغ می‌گوید: برخی از مرغدار‌ها تصمیم می‌گیرند در بازار تنشی ایجاد کنند که ما از مردم می‌خواهیم تحت تاثیر جو بازار قرار نگیرند و شروع به خرید بیش از حد مرغ نکنند.

او با بیان اینکه کشتار نشدن یک دو یا سه روزه مرغ، ملاک کمبود آن نیست تصریح می‌کند: وضعیت بازار در حال حاضربه صورتی نیست که جوجه ریزی ۴۵ روزه و یا کشتار نشدن یک روزه مرغداری را ملاک کمبود قرار داد؛ مرغ حتی اگر یک روزه هم با کمبود مواجه شود، روز بعد تأمین و به روال عادی خود بر می‌گردد.

بیکس تأکید می‌کند: نبود یک شبه مرغ قابل قبول نیست و باید بازار را باید حداقل در یک دوره ۱۰ روزه و یا یک هفته‌ای بسنجیم؛ اگر با کمبود و نبود مرغ مواجه شدیم باید بررسی شود و مرغداران و کشتارگاه‌ها باید پاسخگو باشند.

روز‌های پایانی سال، تقاضای مرغ را ۴ برابر کرد!

به گفته مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ۲۰ روز مانده به عید نوروز تقاضا برای مرغ ۳ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد و بیش از ۱۰۰ تن مرغ وارد بازار می‌شود؛ این تقاضا در حالت عادی بین ۲۵ تا ۳۰ تن است.

بیکس در ادامه به صادرات مرغ از استان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌های همجوار رتبه اول را در تامین و توزیع مرغ در کشور دارد و در نیمه نخست امسال ۵۰۰ تن مرغ مازاد بر نیاز استان به خارج از کشور صادرشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
من خودم دیروز و امروز کل بیرجند رو گشتم یک عدد مرغ هم نتونستم پیدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
باز بوی گرونی مرغ میاد...خدا به دادمون برسه