در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هنوز وضعیت اختصاص کاغذ دولتی به ناشران مشخص نیست

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: هنوز وزارت ارشاد در زمینه اعطای کاغذ دولتی به ناشران جواب قطعی نداده است.

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کاغذ گفت: تعاونی آشنا (اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران) کاغذ مورد نیاز ناشران را برای انتشار کتاب در اختیارشان می‌گذارد. ما در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تلاش می‌کنیم، ملزومات چاپ کتاب را تهیه می‌کنیم. سعی می‌کنیم در سال آینده هم کاغذ دولتی برای انتشار در اختیار ناشران بگذاریم. هنوز وزارت ارشاد به ما در این باره جواب قطعی نداده و همین امر روی قیمت کاغذ در سال آینده تاثیر گذاشته است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: امکان ندارد کاغذ برای انتشار کتاب و محصولات فرهنگی در نظر گرفته نشود؛ چون قیمت کاغذی که در بازار آزاد است قیمت عادی نیست. تا به حال قسمت عمده‌ای از کاغذ مورد نیاز ناشران، کاغذ دولتی بود که در اختیارشان گذاشته می‌شد. اگر قطعی شود که کاغذ دولتی در اختیار ناشران قرار نمی‌گیرد، روی قیمت کاغذ در بازار آزاد تاثیرمی گذارد. همچنین وضعیت عرضه و تقاضا باعث می‌شود قیمت آن بالا برود. از سوی دیگر کاغذ‌های تولید داخل جوابگوی نیاز بازار نشر نیست.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: باعث افتخار ناشران است که برای انتشار کتاب هایشان از کاغذ تولید داخل استفاده کنند؛ اما موانع خاصی از جمله خشک بودن سرزمینمان و موقعیت استراتژیک آن باعث می‌شود کاغذ متناسب با نیاز ناشران در کشور تولید نشود. از طرفی حجم تولید کاغذ ما و کیفیت آن پایین است همین امر باعث می‌شود از این کاغذ‌ها برای تولید کتاب استفاده نشود.

حسن پور بیان کرد: بسیاری از چاپخانه داران از کاغذ داخلی استفاده نمی‌کنند؛ چون دستگاه‌های آن‌ها آسیب می‌بیند و هزینه تعمیرشان بالاست. کاغد بندی هفتصد تومان در بازار باعث می‌شود ناشر نتواند کتاب هایش را منتشر کند و اوضاع انتشار کتاب بسیار بد خواهد شد. اگر کاغذ دولتی به کلی حذف شود و دیگر در اختیار ناشران قرار نگیرد قطعا تنها منافع تعدادی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: باید دید تعطیل کردن انتشاراتی‌ها در سال جاری به دنبال قیمت بالای انتشار کتاب به چه معناست. ناشری که ۲۰ کتاب در ماه منتشر می‌کرده است میزان انتشار کتاب هایش را در ماه کاهش می‌دهد و با تیراژ‌های سیصد نسخه‌ای کتاب منتشرمی کند این مسئله یک نوع تعطیلی مستتر در بازار نشر است که هم اکنون رخ می‌دهد. چون کاغذ دولتی به میزان نیاز ناشران نبود قیمت کاغذ در بازار آزاد بالا بود. قیمت تمام شده ملزومات انتشار کتاب بالا بود تنها کاغذ بود که با نرخ دولتی در اختیار ناشران قرار می‌گرفت. قطع شدن آن می‌تواند قیمت کاغذ را در بازار آزاد بسیار افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار