در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نانوسلولز در صنایع کاغذسازی کاربردی است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان گفت: نانوسلولز در تولید بسیاری از محصولات مرتبط مثل کاغذ، مقوا، کاغذ فیلتر هوای خودرو و ... انقلابی بوجود آورد.

پژمان رضایتی چرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اهمیت رشته صنایع چوب و کاغذ اظهار کرد: صنایع چوب و کاغذ مشابه هر یک از رشته‌های دیگر از دیرباز در بخش‌های مختلف زندگی اعم از تامین مایحتاج زندگی و تعالی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نقش داشته است. متاسفانه این صنعت، تاکنون مبتنی بر اصول توسعه پایدار متناسب با جغرافیای کشور نبوده است.

او ادامه داد: در این حوزه گاهی شاهد تلاش علاقه مندان این صنعت در کشور هستیم اما با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، بدون داشتن نقشه راه شفاف مبتنی بر اصول توسعه پایدار، نمی‌توان در این حوزه فعالیت کرد.

رضایتی درمورد فناوری‌های نوین در این حوزه تصریح کرد: حوزه صنایع چوب و کاغذ، شامل علوم و تکنولوژی‌های متنوعی می‌شود که معمولا جزو حوزه‌های با ضریب اشتغال زایی بالا از آن نام برده می‌شود. می‌توان به عنوان یکی از جذابترین حوزه‌های این صنعت، به تولید و استفاده از نانوسلولز اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان ادامه داد: این صنعت با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های متنوع در حوزه‌های مختلف شاهد نوآوری‌های گسترده است، به ویژه می‌توان از نانوسلولز که به عنوان یک محصول میانی حاصل از منابع لیگنوسلولزی نام برد.

او افزود: نانوسلولز در تولید بسیاری از محصولات مرتبط مثل کاغذ، مقوا، کاغذ فیلتر هوای خودرو، مشتقات سلولزی، محصولات بهداشتی، دارویی، آرایشی و پتروشیمی، انقلابی بوجود آورد.

رضایتی در رابطه با کاربردی سازی فناوری‌های نوین در کشور گفت: متاسفانه نبود بازار رقابتی در کشور سبب هدایت سرمایه گذاران به سمت واردات تجهیزات با کیفیت پایین و به کارگیری افراد غیر متخصص در تولید کاغذ شده است؛ بنابراین فناوری‌های نوین این رشته صرفا به شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه محدود شده است.

او در مورد امکان تولید کاغذ از منابع طبیعی مختلف گفت: امروزه از تمام منابع طبیعی لیگنوسلولزی امکان تولید کاغذ وجود دارد، اما جنبه اقتصادی آن نیاز به ارزیابی دارد.

این عضو هیئت دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان با اشاره به وجود منابع اولیه کارآمد برای تولید کاغذ گفت: از منابع اولیه کارآمد و فراوان در استان خوزستان برای تولید کاغذ، می‌توان از باگاس نام برد. باگاس از تفاله نیشکر بعد از استحصال شکر بدست می‌آید. از این ماده می‌توان در تولید کاغذ و منابع اولیه تولید تخته خرده و تخته فیبر، استفاده کرد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مزارع نیشکر در استان خوزستان به بیش از ۶۰ هزار هکتار می‌رسد؛ می‌توان در این حوزه سرمایه گذاری کرد.

رضایتی درباره تحقیقات نوین خود در تیم کاری موجود در دانشگاه خاتم الانبیاء گفت:  تحقیقات اینجانب در حوزه صنایع چوب و کاغذ بیشتر بر راه‌های اصلاح و کاربردی سازی استفاده از نانوسلولز و نشاسته در تولید کاغذ متمرکز بوده است.  

او ادامه داد: در این راستا می‌توان به پروژه‌هایی مانند اصلاح و کاربرد نشاسته در کاغذسازی، کاربرد نانوالیاف سلولزی در تولید کاغذ و مقوا جهت اصلاح ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی، کاربرد اکسترودر در تولید خمیرکاغذ،  کاغذ فیلتر و رنگبری خمیرکاغذ باگاس با روش‌های دوست دار محیط زیست اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار