عباس نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش قیمت چوب قاچاق آن را افزایش داد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با افزایش حدود ۱۰ برابری قیمت چوب و زغال، قاچاق آن افزایش یافته است.

علی عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قاچاق چوب خبر داد و گفت: با افزایش ۷ تا ۱۰ برابری قیمت چوب و زغال، قاچاق چوب در سال گذشته در حال افزایش بود.

وی افزود: با توجه به تشدید اقدامات حفاظتی در مناطق زاگرس و شمال کشور، شکل قاچاق تغییر کرد به طوریکه به جای حمل با کامیون و نیسان افراد به یک سری شبیه سازی ها روی آوردند به طوریکه با خودرو حمل گوشت و جنازه اقدام به قاچاق کردند تا از ایستگاه های بازرسی بتوانند رد شوند.

عباس نژاد با بیان اینکه در ۱۱ ماهه سال گذشته، کشفیات قاچاق چوب ۳۰ درصد رشد داشته است، گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب، بسیاری از قاچاقچیان حتی با خودرو سواری و شخصی خود وارد جنگل می شدند که بنابر آمار طی ۱۱ ماهه سال قبل حدود ۶ هزار متر مکعب چوب و ۲۱۶ تن زغال قاچاق کشف شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخورد فعلی با قاچاقچیان بازدارنده نیست، گفت: تنها نباید به جریمه اکتفا کرد، به همین خاطر با همکاری بیشتر با قوه قضاییه امیدواریم برخوردهای جدی تری با قاچاقچیان صورت گیرد.

وی درباره تاثیر نوسان نرخ ارز و مشکلات واردات چوب بر میزان قاچاق بیان کرد: وقتی قیمت هر متر مکعب چوب از ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسیده است، از این رو افراد سودجو به قاچاق چوب تشویق می شوند و با این ذهنیت که جنگل برای خداست و قطع یک درخت مشکلی را ایجاد نمی کند، احتمال می دهیم به جای مواد مخدر به سراغ چوب می روند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه قاچاق چوب همانند جرم مواد مخدر، زندانی و اعدام ندارد و تنها یک جریمه برای متخلفان اعمال می شود، از این رو دولت برای واردات و تامین چوب مورد نیاز کارخانجات و کارگاه های چوب بری باید تمیهیداتی بیندیشد چرا که باید با علت ها برخورد کرد نه معلول.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار