نوای سرنا زینت بخش لحظه آغاز سال نو +فیلم

نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو، از آثار علی اکبر مهدی پور دهکردی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نوای سرنایی که زینت بخش لحظه آغاز سال نو ایرانیان است حدود ۲۶ سال پیش و برای اولین بار توسط علی اکبر پور دهکردی نواخته و در تهران ضبط شد.

این آهنگ کوتاه از آن زمان تا کنون به عنوان موسیقی نوروز ایرانیان شناخته می‌شود.

علی اکبر مهدی پور دهکردی یکی از نوازندگان موسیقی مقامی و سنتی در ایران بود که در شهرکرد (چهارمحال و بختیاری) به دنیا آمد. وی از سن ۱۷ سالگی کار خود را در زمینه نوازندگی ساز‌های محلی استان چهار محال و بختیاری همچون کَرنا، سُرنا و کمانچه آغاز کرد و بعد‌ها نوازنده معروف کرنا و سرنا در ایران شد.

نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو که هر ساله بسیاری از ایرانیان در پای سفره هفت سین نوای آن را می‌شنوند، از آثار اوست. از دیگر آثار وی می‌توان به اجرای موسیقی سریال روزی روزگاری به کارگردانی امرالله احمد جو اشاره کرد.

 


بیشتر بخوانید




او بار‌ها در جشنواره‌های موسیقی فجر ایران شرکت کرده و در کشورهایی، چون آلمان، کانادا، فرانسه، قرقیزستان، ترکمنستان، مغولستان، امارات، ژاپن، ترکیه، کویت و هنگ کنگ به اجرای موسیقی پرداخته بود.

بسیاری از مردم "علی اکبر مهدی پور" را با نام سرالی "روزی روزگاری"و موسیقی آغاز تحویل سال نو می‌شناسند.

نواهایش در بسیاری از کشور‌ها از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، امارات متحده عربی و ژاپن اجرا شده است.

"علی اکبر مهدی پور" یکی از استادان سرنا نواز و کرنا ایران بود که اسفندماه ۱۳۸۸ دارفانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان شهرکرد به خاک سپرده شده است؛ و حالا جوانان استان چهارمحال و بختیاری نوای سرنای استادشان را به یاد او می‌نوازند.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.