فاویسمی‌ها از باقلا دوری کنند/ افزایش مراجعه مبتلایان به بیمارستان جم

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم با اشاره به افزایش مراجعه فاویسمی‌ها به بیمارستان این شهر از آنان خواست از مصرف و حضور در مزارع این محصول خودداری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، با فرارسیدن فصل برداشت و افزایش مصرف باقلا، برخی از بیماری‌های آلرژیک مانند فاویسم افزایش می‌یابد.

فاویسم یا بیماری باقله‌ای، بیماری ارثی خونی است که در اثر نقص آنزیمی به نام G۶PD ایجاد می‌شود که مصرف یا بوییدن گل و گرده‌های باقلا می‌تواند منجر به تشدید کم‌خونی شود و بیماری را تشدید کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم از افزایش آمار مراجعه بیماران فاویسمی به بیمارستان توحید این شهر خبر داد و افزود: در چند روز اخیر، مراجعین بیماران فاویسمی افزایش داشته و به چند بیمار نیز خون تزریق شده است.

احمد قاسمی افزود: ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از خوردن مواد حاوی اکسیدان مانند باقلا، در بدن فرد واکنش رخ می‌دهد و فرد با مصرف باقلا به طور ناگهانی دچار تب خفیف، بی حالی، رنگ پریدگی، حالت تهوع و گاهی استفراغ، قرمز یا تیره رنگ شدن ادرار به رنگ چای پررنگ و گاهی درد شکم یا کمر می‌شود.

او ادامه داد: این بیماران اگر به طور مناسب درمان نشوند، احتمال آسیب دیدن کلیه تا حد از بین رفتن کلیه‌ها و نیز کم‌خونی شدید و صدمات حاصل از آن وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم با تاکید بر اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، عنوان کرد: در شرایطی که با بیماری کرونا و کمبود ذخیره خون مواجه هستیم، ضروری است افراد به خصوص بیماران فاویسمی از خوردن باقلا و حضور در مزارع تولید آن و حتی مکانی که در آن باقلا پاک می‌شود، اجتناب کنند.

فاویسم علائم ندارد

قاسمی با بیان اینکه بیماری فاویسم علائمی ندارد و تنها از طریق آزمایش شناسایی می‌شود، گفت: در صورت وجود یک فرد مبتلا به فاویسم در خانواده، بررسی همه افراد خانواده و به ویژه دیگر فرزندان لازم است، همچنین توصیه می‌شود سایر بستگان نزدیک نیز بررسی شوند.

او افزود: در صورتی که فرد مبتلا به فاویسم باشد، هنگام مراجعه به پزشک و یا مراکز درمانی باید بیماری را به پزشک اعلام کند تا دارو‌های بی‌خطر تجویز شود. همچنین باید از استفاده از نفتالین و حشره‌کش در منزل پرهیز شود و به یاد داشته باشند که فرد مبتلا به فاویسم نمی‌تواند خون خود را اهدا کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم عنوان کرد:  اکنون در مراکز درمانی با گرفتن خون از کف پای نوزاد در روز سه تا پنج بعد از تولد، او را از نظر ابتلا به این بیماری بررسی می‌کنند و کودکان مشکوک نیز در چهار ماهگی از طریق پزشک دوباره بررسی می‌شوند که در صورت تایید بیماری، به خانواده او اطلاع‌رسانی و آموزش لازم داده می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.