رئیس جمهور:

طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک از طرح‌های کم نظیر کشور است

رئیس جمهور طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک را از طرح‌های کم نظیر در تاریخ کشور توصیف کرد و گفت: این طرح برای استقلال کشور حائز اهمیت است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در ارتباط تصویری با مرکز هماهنگی و کنترل آب تهران، نیروگاه شهید سلیمی نکاء، سد و نیروگاه کرخه و مرکز آب شیرین‌کن بندرعباس از مراکز زیرمجموعه وزارت نیرو و مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و انبار نفت ری از زیرمجموعه‌های وزارت نفت در جریان فعالیت‌های این مراکز و روند تولید، انتقال و توزیع آب، برق، گاز و نفت به سراسر کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور در این ارتباط تصویری  طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک را از طرح‌های کم نظیر در تاریخ کشور توصیف کرد و گفت: این طرح برای استقلال کشور اهمیتی بسیار بالا و راهبردی دارد و به معنای واقعی کلمه برای استقلال کشور حائز اهمیت است.

او افزود: پارسال جهش تولید در تامین و تولید نیازمندی‌های این خط انتقال بزرگ در داخل کشور بود و اینکه در زمان جنگ اقتصادی موفق شدیم هزار کیلومتر خط لوله انتقال را راه‌اندازی کنیم اقدامی بسیار ارزشمند و عظیم به شمار می‌آید.

پیشرفت ۸۰ درصدی طرح ملی انتقال نفت خام گوره-جاسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی طرح ملی انتقال نفت خام گوره-جاسک، گفت: این طرح با توجه به اهمیت راهبردی‌اش در اولویت وزارت نفت قرار گرفت و با تامین کل لوله‌های موردنیاز از سازندگان داخلی، روند پیشرفت آن شتاب گرفت و رکورد پیشرفت ۵۰ درصدی در سال ۹۹ ثبت شد.

تورج دهقانی افزود: در بخش خط لوله، حدود هزار کیلومتر لوله تامین و به محل اجرا ارسال شده است و مراحل جوشکاری، یکپارچه سازی و اتصالات لوله مراحل نهایی را طی می‌کند.


بیشتر بخوانید


او، با بیان اینکه در بخش آزمون نهایی و هیدورتست لوله‌ها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد و مراحل نهایی را طی می‌کند، ادامه داد: در بخش ایستگاه‌ها در ایستگاه شماره ۲ با ۸۰ درصد پیشرفت مراحل نهایی آزمون‌ها و راه‌اندازی را می‌گذارند و در دیگر ایستگاه‌ها وضعی مشابه مشاهده می‌شود و همگی مراحل نهایی را طی می‌کنند.

توجه به تولید داخل در تامین کالاها و تجهیزات

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان اینکه پارسال برای ثبت این رکورد‌ها فعالیت شبانه روزی و جهادی انجام شد و در اوج کار حهدود ۱۰ هزار نفر در چند استان فعالیت می‌کردند، افزود: در بخش تولید کالا‌ها و تجهیزات بیش از ۲۵۰ شرکت داخلی نقش آفرینی کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

دهقانی ادامه داد: بسیاری از این کالا‌ها برای نخستین بار تولید شدند و این مسئله به‌دلیل محدودیت تحریم‌ها نبود، بلکه به‌دلیل تشویق شرکت‌های داخلی بود که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور حمایت از ساخت داخل سرلوحه این کار قرار گرفت.

او بیان کرد: امروز مفتخرم اعلام کنم نه تنها محصولات تولید شده در اقصی نقاط کشور به‌موقع تحویل شده بلکه امروز در مرحله آزمون میدانی نیز به خوبی پاسخ داده‌اند و این طرح ملی با بیشترین توان داخلی در حال تکمیل است.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

این طرح از منطقه گوره در شمال استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، از غرب جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود.

این طرح شامل ساخت خط لوله ۴۲ اینچی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.