رئیس جهاد کشاورزی لرستان خبر داد؛

تولید ۸۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در مجموع ۸۰ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۴۲.۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی طی سال گذشته در استان انجام و در مجموع ۸۰ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است.

حسنی مقدم گفت: ۷۸ هزار تن از این میزان گوشت مرغ صنعتی بوده و با احتساب دیگر ماکیان ۸۰ هزار تن تولید صورت گرفته است.

او با بیان اینکه جمعیت لرستان ٢.١ درصد کشور است اظهار داشت: با این وجود میزان تولید گوشت مرغ در این استان سه درصد مجموع تولیدی کشور و بر اساس سرانه مصرف ۳۰ کیلوگرم به ازای هر شهروند لرستانی در سال حداکثر نیاز روزانه، ۱۲۰ تا ۱۴۰ تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضای بازار در آستانه نوروز، میزان کشتار مرغ در نیمه دوم اسفند ۲۴۰ تن در روز بود که در برخی روز‌های پایانی سال تا ۳۹۰ تن نیز افزایش یافت.

حسنی‌مقدم در خصوص برخی کمبود‌ها و صف‌های خرید مرغ در لرستان تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمت محصول با دیگر استان‌های همجوار، نوعی جذابیت اقتصادی ایجاد شد و برخی افراد با مشاغل غیرمرتبط، مبادرت به خرید مرغ و فروش در خارج از لرستان کردند.

او افزود: باتوجه به اینکه در شبکه توزیع مرغ دارای نواقصی هستیم جلسات هماهنگی بین تمام دستگاه‌های ذیربط ستاد تنظیم بازار با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود و حل مشکل در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به اینکه نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها با ارز دولتی و به شکل کامل توسط سامانه بازارگاه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است اضافه کرد: پیش‌بینی شده است برای ماه جاری به طور متوسط ۱۸۰ تن در روز مرغ تولید و وارد کشتارگاه‌ها شود.

حسنی‌مقدم بر هوشمند کردن نحوه خروج مرغ از لرستان تاکید کرد و گفت: با تحقق این مهم، ضمن تسهیل دسترسی مردم به گوشت مرغ، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید مرغ مازاد بر نیاز استان به صورت هدفمند به استان‌های مجاور ارسال خواهد شد.

او ادامه داد: وزن مرغ زنده استاندارد بین ۱.۸ تا ۲.۲ کیلوگرم و وزن کشتار شده بین ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم است و در مورد مرغ‌های با وزن بیش از٢.٥ کیلوگرم، درصد ضایعات و چربی‌های دورریختنی بیشتر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان افزود: با افزایش دوره پرورش مرغ از ۴۵ روز به بالاتر مصرف دان و هزینه‌های تولید نیز بیشتر می‌شود بنابراین فرهنگ سازی مصرف مرغ با اندازه استاندارد، یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان است.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه مرغ طی ۳۸ تا ۴۵ روز به وزن استاندارد می‌رسد، گفت: با تحقق این موضوع، ۲۰ درصد کاهش مصرف دان و افزایش بهره‌وری را برای مرغداران خواهیم داشت.

او با بیان اینکه تخلف احتمالی تعداد کمی از مرغداران استان را انکار نمی‌کنیم تصریح کرد: جوجه ریزی توسط ۷۶۰ مرغداری در استان انجام و فعالیت آن‌ها در ۲ سامانه بازارگاه توسط مدیریت طیور و سامانه قرنطینه توسط اداره‌کل دامپزشکی استان بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود.

 

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کی چی بشه