کوچ زنبورهای بدون مجوز به شمال

مازندران مقصد کندوهای مهاجری شده است که مجوز اسکان ندارند.

محی الدین میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه مازندران به دلیل وجود مزارع کلزا و باغ های مرکبات در فصل بهار مقصد زنبورداران مهاجر است، گفت: متاسفانه برخلاف نص صریح تبصره ۱۴ نظام جامع دامپرروی کشور مبنی بر لزوم داشتن مجوز اسکان برای زنبورداران مهاجر ، بسیاری از زنبورداران بدون مجوز وارد استان مازندران می شوند.

او افزود: ورود زنبورداران مهاجر بدون گواهی سلامت و مجوز اسکان در بسیاری از استان های کشور ممنوع است اما در مازندران زنبورداران مهاجر به دور از چشم مسئولان از سایر استان ها بدون مجوز وارد و در هرجایی که تشخیص بدهند مستقر می شوند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران ادامه داد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار کندوی زنبور عسل وارد استان می‌شود که بسیاری از آن‌ها مجوز اسکان ندارند.

میرمحمدی با بیان اینکه گیاهان و گل‌ها شهد محدودی دارند و مدام گل‌دهی نمی کنند ، افزود: زنبورستان ها با توجه به پوشش گیاهی هر منطقه باید فاصله قانونی را رعایت کنند اما نداشتن مجوز و نبود نظارت ها سبب می شود زنبورداران مهاجر زنبورهایشان را به جاهایی که گل و شهد بیشتری دارد کوچ دهند که این امر به ضرر زنبورداران بومی است.

او گفت: زنبورداران مهاجر به صورت حرفه‌ای با کلنی‌های چند صدتایی زنبور وارد استان می‌شوند در حالی تعداد کندو‌های زنبورداران بومی به طور متوسط کمتر از ۱۰۰ کندو است به همین دلیل حجم زیادی از شهد‌ها توسط زنبور‌های مهاجر استفاده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران افزود: مخالف حضور زنبورداران سایر استان ها در مازندران نیستیم اما نداشتن مجوز اسکان و رعایت نکردن فاصله استقرار کندوها با یکدیگر سبب کاهش تولید عسل در مازندران و گاهی اختلاف مهاجران با افراد بومی می شود.

میرمحمدی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی در برخی استان ها به محض ورود زنبورداران مهاجر از آنها تقاضای برگه مجوز اسکان و بهداشت می کنند و اگر مجوز نداشته باشند از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می کنند اما این مورد در مازندران کمتر دیده می شود.

او با بیان اینکه بر اساس قانون صدور مجوز اسکان زنبورداران بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: برای حل این معضل چندین ساله ، جهاد کشاورزی با دستگاه قضایی استان باید هماهنگ باشد و از ادامه فعالیت زنبورداران بدون مجوز جلوگیری کند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار