زمان شکل گیری ماه کشف شد

دانشمندان می‌گویند یک دهانه بزرگ روی سطح ماه، اطلاعات جدیدی را درباره تاریخ تشکیل آن نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت علمی «ibelieveinsci»، محققان به سرپرستی دانیل موریارتی زمین شناس در مرکز پرواز فضایی ناسا با اشاره به شناسایی یک دهانه بزرگ که حدود یک چهارم مساحت ماه را پوشانده است، تأکید کردند که این نتایج تاثیرات فوق العاده‌ای بر درک شکل گیری و تکامل ماه دارند.

دهانه حوض ایتکن با عرض ۲۵۰۰ و عمق ۸.۲ کیلومتر یکی از بزرگترین دهانه‌های ضربه‌ای در کل منظومه شمسی است.

این حوض بر اثر برخورد عظیمی که حدود ۴.۳ میلیارد سال پیش رخ داده بود، شکل گرفته است. ماه در آن زمان هنوز گرم و نامنسجم بود، بنابراین این برخورد باعث بیرون آمدن مقدار زیادی مواد از زیر آن شد.

زمان شکل گیری ماه کشف شد

محققان اکنون در حال اجرای یک شبیه سازی جدید از الگوی ظهور حوض ایتکن هستند و کشف کرده اند که بر اساس رسوبات توریم روی پوسته ماه، این مواد در کجا فرود می‌آیند.

دانشمندان توضیح دادند که رسوب توریم در ماه در دوره‌ای معروف به اقیانوس ماگمای ماه ایجاد شده است. اعتقاد بر این است که ماه با سنگ‌های مذاب پوشیده و به تدریج سرد و سخت شده است.

طبق تجزیه و تحلیل جدید، هنگامی که این برخورد در حوض Aitken رخ داد، مقدار زیادی توریم را از آن لایه تحریک و در سطح ماه در سمت پراکنده کرده است. براین اساس این احتمال وجود دارد که برخورد قبل از پایین آمدن و فرو ریختن لایه توریم رخ داده باشد.

همچنین اعتقاد بر این است که لایه توریم در این زمان در کل سطح ماه پراکنده شده است. محققان در مقاله خود نوشتند: تشکیل حوض ایتکن از مهمترین وقایع باستانی تاریخ ماه است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali.m
۰۴:۰۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
دانشمندا لو ندادن که ماه بگفته قرآن کریم یکبار به معجزه پیامبر اعظم شکافته و به دو نیم شده و آثارش امروزه در سطح ماه هست ولی رسانه ایش نکردند.
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ -قرآن کریم سوره قمر آیه 1
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
کاش یه روز برسه ناسا با قاطعیت بگه ما موجودات دیگه ای رو تو فلان جا پیدا کردیم و آماده ی برقرار ارتباط با آن ها هستیم-و از طریق تبادل اطلاعات با اون ها به چگونگی پیدایش خودمون پی ببریم
به امید آن روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
فقط هوا فضا سپاه
آخرین اخبار