ماسوله‌ای در قلب کویر

روستای قطرم بافق با ویژگی‌های متنوع گیاهی و جانوری به ماسوله استان یزد معروف است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، شهرستان بافق در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد و وسعت آن بیش از ۷ هزار کیلومتر مربع است. بافق با روستا‌های گوناگون و آب و هوایی متنوع، کلکسیونی زیبا از روستا‌های ایران را در خود جای داده است.

در این میان، روستای قطرم بافق روستایی دست نخورده و از بهترین روستا‌های توریستی استان یزد به لحاظ تنوع عوارض طبیعی و انسانی است. این روستا دارای آب و هوای خوش، مزارع، باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتابگیر به صورت پلکانی است.

ماسوله‌ای در قلب کویر

قطرم ماسوله‌ای با قدمت پنج هزار ساله در دل کویر

سلیمانی تاریخدان بافقی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: روستای قطرم در دامنه غربی کوه‌های باجگان در جنوب شرقی شهرستان بافق واقع شده است.

او افزود: این روستا که به ماسوله‌ استان یزد مشهور است، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که هر کدام می‌توانند جذابیت‌های ویژه‌ای داشته باشند.

مدرس تاریخ بافق با بیان اینکه کانون‌های اسکان و تجمع انسانی در استان یزد ابتدا در دامنه‌ها و دره‌های کوهستانی و کنار چشمه‌ها و آب‌های دائمی بوده است، تصریح کرد: دره قطرم، شادکام و باجگان در ناحیه بافق از نخستین کانون‌های زندگی و تجمع انسانی در منطقه به‌حساب می‌آید.

سلیمانی تاریخدان بافقی

سلیمانی قدمت این روستا را قبل از پیدایش تمدن کاریزی بیان کرد و گفت: وجود قبرستان بسیار قدیمی در ورودی روستا از دلایل و عوامل دیگر سابقه دیرینه سکونت در قطرم است.

او افزود: چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه متبرکه آب سی بزی، وجود قلعه قدیمی مشهور به قلعه دختر در لبه پرتگاه کوهستانی و زیارتگاه پیر قطرم همه بیانگر قدمت روستای قطرم است.

این روستای تاریخی و هدف گردشگری از نظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است که در کمتر روستایی قابل رویت بوده و در نوع خود بسیار بی‌نظیر و خیره‌کننده است.

ماسوله‌ای در قلب کویر

روستایی با مردمان خاص و خانه‌های خاص‌تر

لیلی رنجبر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: مردم این روستا لهجه خاصی دارند و کمی با شهر بافق متفاوت است. اهالی قطرم اغلب به دامداری و کشت محصولات زراعی مشغول هستند.

او به سبک پوشش مردم این روستا اشاره کرد و بیان داشت: بانوان روستای قطرم از دامن‌های بلند چین دار، چارقد و دستمال روی آن استفاده می‌کنند.

ماسوله‌ای در قلب کویر

رنجبر تصریح کرد: پیراهن مردان روستا نیز متفاوت و یقه بسته با دو دکمه است که جیبی بزرگ برای نگهداری لوازمی نظیر ساعت، نخ و سوزن، کبریت، چسب و سایر ملزومات دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق به بافت تاریخی و متفاوت این روستا اشاره کرد و گفت: خانه‌های سنگی این روستا همانند باغ‌ها و مزارع اش بافتی پلکانی دارند و درب ورودی آن‌ها کوتاه و کوچک است.

رنحبر با بیان اینکه کوچه‌های این روستا همگی مسقف و غیر هم سطح هستند، افزود: این کوچه‌ها آشتی کنان نامیده می‌شوند که مردم آن دوران روستا برای در امان ماندن از گرمای تابستان و برف سنگین زمستان و همچنین تامین امنیت روستا کوچه‌ها را مسقف کرده اند.

او گفت: مزارع و باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتاب‌گیر به ‌صورت پلکانی نمایی زیبا و دیدنی به این روستا داده است.

ماسوله‌ای در قلب کویر

روستای قطرم در میان شوره زار‌ها و طبیعت کویری بافق فرصت مناسبی برای لحظه‌ای آسودن از حکومت بلامنازع خورشید است و هوای ملایم کوهستان در کنار چشمه‌های آب، درختان بادام کوهی و سایه سار باغات روستا و معماری بی نظیرش فرصت مغتنمی در دل کویر است.

وقتی خورشید سه مرتبه نمایان می‌شود

کمال کریمی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: این روستای خوش آب و هوا در دره‌ای میان کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده واقع شده و دارای آب و هوای چهار فصل است، به طوری‌که در این روستا درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است، روئیده و از سوی دیگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسیری است، برگ‌های زیبا و شکوفه‌های خود را به نمایش گذاشته است.

او ادامه داد: دامنه‌ی شمالی روستا کاملا آفتاب گیر است و میزان تابش نور خورشید در این قسمت بیشتر از دامنه‌ی جنوبی است و برخلاف دامنه شمالی دامنه جنوبی اصلا آفتاب گیر نیست.

ماسوله‌ای در قلب کویر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با بیان اینکه تماشای طلوع و غروب آفتاب در این روستا بسیار دیدنی و لذت بخش است، افزود: از ویژگی‌های بارز این روستا خصوصیات آب و هوایی است، به طوری که در یک روز کوتاه زمستانی مردم این روستا شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

کریمی با بیان اینکه این روستا در درون دره‌ای واقع شده و اطراف آن کوه‌های بلند نمایان است، تصریح کرد: بخشی از کوه براثر گذر زمان و فرسایش تغییر شکل داده و از بافت اصلی جدا شده و شکلی همچون دسته هاون دارد و در بین اهالی جوغن نامیده می‌شود.

او  بیان داشت: حصار حفاظتی روستا کوه‌های کوهستانی مرتفع است که در گذشته امنیت روستا را تامین می‌کرده و امروزه مناسب کوهنوردی و سنگ نوردی است.

ماسوله‌ای در قلب کویر

در کنار جاذبه‌های طبیعی این روستا، گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع و گا‌ها نادری در دامنه کوه‌ها و اطراف روستا دیده می‌شود و چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

روستایی با گونه‌های جانوری و گیاهی نادر و متنوع

موسوی رئیس محیط زیست بافق  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با بیان اینکه این روستا دارای گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است، گفت: درختان ارس، بنه، انجیر کوهی و گیاهان دارویی آنغوزه و زیره از پوشش‌های گیاهی اطراف روستا است.

او افزود: تنوع گونه‌های جانوری همانند بز، قوچ، کل، میش، کبک، تیهو و به‌علاوه کوه‌ها و بیابان‌های اطراف روستا زیستگاه گونه بسیار خاص، نادر و در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است.

موسوی رئیس محیط زیست بافق 

رئیس محیط زیست بافق تصریح کرد: محصولات گرمسیری این روستا خرما، پسته، انواع سبزیجات، صیفی جات و مرکبات است.
موسوی بیان داشت: گردو، بادام، زردآلو و دیگر محصولات سردسیری هم از محصولات بارز این روستا است.

او گفت: منبع اصلی آب روستا چشمه‌ای در شش کیلومتری روستا است که در دل کوهستان قرار دارد و اطراف آن را نیزاری فرا گرفته است که آب چشمه جریان پیدا کرده و به شکل رودخانه‌ای از وسط روستا عبور می‌کند.

ماسوله‌ای در قلب کویر

رئیس محیط زیست بافق ادامه داد: به غیر از زیبایی‌های درون روستا، سه سد آبی و اشکال طبیعی از ماسه‌های بادی نیز در این منطقه وجود دارد که جذابیت روستا را به اندازه کافی برآورده می‌سازد.

روستای قطرم بافق یکی از روستا‌های هدف گردشگری است که هر ساله شاهد گردشگران خارجی و داخلی بسیاری است، اما دو سالی است که به علت شیوع ویروس کرونا جای خالی گردشگران در این روستا دیده می‌شود.

این روستا و مردم مهمان نواز آن پس از نابودی کرونا باز هم پذیرای گردشگران خواهند بود.

گزارش از پریسا رجبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار