خوراکی‌های سرشار از پلی فنول‌ها را بشناسید

مواد حاوی پلی فنول می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی و بیماری‌های قلبی و عروقی به شما کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پلی فنول‌ها یکی از ترکیباتی هستند که می‌توانند نقشی مؤثر در التهاب‌های مزمن ایفا کنند و می‌توانند در کنترل سطح قند و فشار خون و حفظ سلامتی عروق خونی مؤثر باشند.

پلی فنول‌ها همچنین قادر هستند تا به درمان مشکلات گوارشی، دیابت و بیماری‌های مرتبط با زوال عصبی و قلبی- عروقی کمک کند. چندی پیش نیز برخی تحقیقات محدود در خصوص احتمال اثر بخشی این ماده بر کاهش درد و نیز شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا صورت گرفته بود.

در این گزارش قصد داریم تا گروهی از غذا‌های سرشار از پلی فنول را به شما معرفی کنیم.

میخک صد پر، نعنا و انیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)

میخک صدپر (قرنفل) یکی از غنی‌ترین مواد غذایی است که حاوی پلی فنول است؛ به طوری که تنها ۱۰۰ گرم از میخک حاوی ۱۵۱۸۸ میلی گرم پلی فنول است. این در حالی است که نعنای خشک با دارا بودن ۱۱۹۶۰ در رتبه دوم قرار داشته و بعد از آن نیز «انیسیون ستاره ای» (بادیان ختایی) با دارا بودن ۵۴۶۰ در رتبه سوم بیشترین ترکیبات پلی فنول است.

بادیان ختایی

شکلات تلخ

پودر کاکائو و یا شکلات تلخ از بهترین مواد غذایی است که حاوی پلی فنول است؛ به طوری که ۱۰۰ گرم پودر کاکائو دارای ۳۴۴۸ میلی گرم پلی فنول است.  ترکیب شکلات با شیر می‌تواند ارزش غذایی این ماده را پایین‌تر بیاورد.

شکلات تلخ

توت

توت‌ها (که با نام بری‌ها نیز شناخته می‌شوند) یکی دیگر از منابع غنی پلی فنول هستند. توت سیاه (شاه توت که از آن با نام بلک بری نیز یاد می‌کنند) دارای بیشترین ماده پلی فنول در میان دیگر انواع توت است. توت آبی (یا همان بلوبری) حاوی ۵۶۰ گرم پلی فنول و در رده‌های بعدی توت فرنگی و توت قرمز قرار دارد.

توت

سبزیجات

سبزیجات دارای مقدار کمتری از پلی فنول در مقایسه با میوه‌ها هستند اما انواع مشخصی از سبزیجات وجود دارد که سرشار از پلی فنول هستند مانند کنگر فرنگی، کاسنی، پیاز قرمز، اسفناج و حبوباتی ماندد لوبیای سیاه، لوبیای سفید، آجیل و دانه‌های سویا.

سبزیجات

چای سیاه و چای سبز

چای‌های سیاه و سبز نیز دارای میزان مناسبی از ماده پلی فنول هستند.

چای سبز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار