آلمان: چین قصد دارد نظم جهان را تغییر دهد

وزیر دفاع آلمان با بیان آن‌که پکن قصد ایجاد تغییراتی در نظم جهانی دارد از تمدید حضور نیروهای آلمانی در افغانستان استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان، در مصاحبه‌ای از تمدید حضور نیرو‌های این کشور در افغانستان استقبال کرد و همچنین گفت چین به‌دنبال تغییر نظم جهانی است.

این مقام ارشد آلمان در بخشی از سخنان خود گفت: «سیاست آمریکا بهتر از دولت پیشین شده و اکنون این کشور به‌دنبال هماهنگی با متحدان خود است. اما در دولت کنونی نیز برخی سیاست‌های خارجی به قوت پیشین خود باقی خواهند ماند.»

کارن‌باوئر سپس از عدم خروج نیرو‌های آلمانی از افغانستان استقبال کرد و گفت: «وزیر دفاع آمریکا و جو بایدن طرح دولت پیشین آمریکا را کنار گذاشتند.»

او سپس به اعلام کرد بودجه دفاعی آلمان ۲.۵ میلیارد یورو افزایش یافته است و افزود: «اکنون مسائل دفاعی اولویت ما است، ما باید امنیت خود را حفظ کنیم. چالش‌های پیش روی ما در این زمینه با پیشرفت تکنولوژی بیشتر از پیش شده است.»

این مقام آلمان سپس با بیان آن‌که حملاتی به‌تازگی به این کشور انجام شده که می‌تواند منتسب به روسیه باشد، مدعی شد: «بزرگترین تهدید‌ها از نوع دولتی و غیردولتی از داخل کشور انجام می‌شوند. تقابل سیستمی با چین نیز افزایش یافته است؛ بنابراین برای رفاه و آرامش باید روی امنیت خودمان سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»

او در دامه به مواضع آلمان در قبال چین اشاره داشت و گفت: «چین از شرکای مهم تجاری و اقتصادی برای ما محسوب می‌شود. بدون کمک پکن نمی‌توان به مواردی از جمله مقابله با تغییرات اقلیمی رسیدگی کرد. اما در مقابل چین یک چالش راهبردی نیز محسوب می‌شود.»

کارن‌باوئر در بخشی دیگر به خروج نیرو‌های آلمان از افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «نیرو‌های آلمان باید از افغانستان به شکلی سازمان‌دهی‌شده خارج شوند. راه‌حلی سیاسی ازسوی طرف‌های درگیر در افغانستان نیاز است. تمدید ماموریت ما به معنای حضور همیشگی نیست و تنها حمایت از روند صلح را به‌دنبال خواهد داشت.»

هفته گذشته آلمان اعلام کرد ادامه حضور نظامی خود در افغانستان را بررسی می‌کند. بیش از هزار نیروی آلمانی هم اکنون در افغانستان حضور دارند که بیشتر آن‌ها در اطراف شهر مزارشریف در شمال افغانستان مستقر هستند. ماموریت این نیرو‌ها آموزش نیرو‌های امنیتی افغانستان است.

پس از آن نیز پارلمان آلمان گفت طرح تازه‌ای را تصویب کرد که به ارتش این کشور اجازه می‌دهد ۱۳۰۰ سرباز خود را به‌عنوان بخشی از ماموریت ناتو تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۲ در افغانستان نگاه دارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس اخیر خود اجرای زمانبندی صورت گرفته برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان ذیل توافق با گروه طالبان را کاری دشوار دانست. پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرده بود: «ما با متحدان خود در ناتو وارد افغانستان شدیم و با هماهنگی با آن‌ها از این کشور خارج می‌شویم.»
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
خوب اگه میتونی جلوی چین را بگیر که نظم جهان شما را برهم نزند.
آخرین اخبار