اهدای خون کاهش یافته، مردم یاری کنند

رئیس اداره انتقال خون مهاباد گفت: اهدای خون در این شهرستان در سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

داود نصر ارکن رئیس اداره انتقال خون مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،   اظهار کرد: سال گذشته ۹ هزار و ۸۷۰ نفر از مردم این شهرستان خون خود را اهدا کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن هشت درصد کاهش دارد.

نصر ارکن افزود: پارسال در مجموع ۱۰ هزار و ۵۲۹ نفر برای اهدای خون به اداره انتقال خون این شهرستان مراجعه کردند، ولی ۶۵۹ نفر به علت‌های مختلف موفق به اهدای خون نشدند.

او با بیان اینکه از مجموع اهداکنندگان سال گذشته ۹ هزار و ۶۴۰ نفر مرد و ۲۳۰ نفر هم زن بودند افزود: سال گذشته از مجموع اهداکنندگان خون در مهاباد، هزار و ۲۵۱ نفر برای بار اول و پنج هزار و ۳۵۸ نفر هم به عنوان اهداکننده مستمر در این اقدام خداپسندانه شرکت کرده‌اند.

رئیس اداره انتقال خون مهاباد اضافه کرد: ذخایر بانک خون این پایگاه با توجه به شیوع بیماری کرونا و کمتر شدن آمار مراجعه‌کنندگان با کاهش محسوسی روبه رو شده و نیاز است شهروندان با هر گروه خونی ضمن مراجعه به این اداره اقدام به اهدای خون کنند.

نصر ارکن با اشاره به ترس شهروندان از گرفتار شدن احتمالی به بیماری کرونا با حضور در این پایگاه گفت: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او با بیان اینکه کرونا ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود، گفت: افراد قبل از خون گیری معاینه می‌شوند و اگر احتمال بسیار کم دارای علائم ابتلا به کرونا حتی به صورت خفیف باشند از آن‌ها خون‌گیری انجام نمی‌شود.

رئیس اداره انتقال خون مهاباد گفت: در اداره انتقال خون تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای گیرندگان خون رعایت می‌شود و هیچ جای نگرانی برای اهدا کنندگان وجود ندارد ضمن آنکه تاکنون هیچ مشاهده علمی وجود نداشته که نشان دهد که کرونا از طریق خون منتقل می‌شود بنابراین نه برای اهدا کنندگان و نه برای دریافت کنندگان نگران انتقال ویروس از طریق خون وجود ندارد.

نصر ارکن افزود: اهداکنندگان خون در تمامی روز‌های هفته به جز ایام تعطیل از ساعت ۷:۴۵ صبح تا ۱۳:۳۰ می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اقدام به اهدای خون کنند.

در پایگاه انتقال خون مهاباد از خون علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.