استفاده از دستگاه‌های یونی برای تصفیه هوا چه خطراتی دارد؟

گسترش اپیدمی کرونا، تقاضا برای دستگاه‌های یونی تصفیه هوا را افزایش داده که فروشندگان آن را بهترین روش برای تصفیه هوا توصیف می‌کنند، اما نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چنین نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله Building and Environment، رایج‌ترین دستگاه‌های یونی تصفیه هوا مانند دستگاه‌های "یونیزاسیون دو قطبی"، ذرات معلق در هوا را جذب می‌کنند که این ذرات به سرعت در آن‌ها رسوب می‌کنند.

اینگونه دستگاه‌ها با عنوان از بین بردن قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها توصیف می‌شوند، اما دانشمندان آمریکایی تاکید کرده اند که تولید کنندگان این دستگاه‌ها توجه زیادی به انجام آزمایش‌های علمی در مورد آن‌ها ندارند.

این دانشمندان می‌گویند: آنچه محققان را نگران می‌کند این است که این دستگاه‌ها در شرایط واقعی به ندرت تحت آزمایش قرار می‌گیرند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که این آزمایش‌های فراموش شده انجام گیرد و نتایج آن‌ها منتشر شود.

به همین منظور، تیم تحقیقاتی مجموعه‌ای از آزمایش‌های آزمایشگاهی و میدانی را با جمع آوری نمونه‌های هوای خالص حاصل از یکی از دستگاه‌های یونیزاسیون دو قطبی موجود در بازار انجام دادند.

نتایج نشان داد که غلظت ذرات معلق کاهش یافته است، اما روند یونیزاسیون هرگز بر میزان ذرات PM ۲.۵ در هوا تأثیر نمی‌گذارد. همچنین مقدار مواد آلی فرارکننده مانند زایلن نیز در هوای یونیزه کاهش یافت.

در مقابل، غلظت ترکیبات دیگر مانند استون، تولوئن و اتانول افزایش یافت، به این معنی که دستگاه‌های یونی تصفیه هوا در واقع برخی از مواد مضر موجود در هوا را با سایر مواد "جایگزین" می‌کنند.

محققان افزودند: ذرات معلق موجود در هوای مطب ها، مدارس و اماکن عمومی می‌توانند با یون‌های تولید شده توسط این دستگاه‌ها تعامل داشته و مواد ثانویه مضر مانند فرمالدئید و ازون تولید کنند.

کارشناسان از این اتفاق نتیجه گیری می‌کنند که انجام آزمایش‌های مستقل اضافی برای بررسی دقیق این تعاملات و پیامد‌های آن ضروری است.


بیشتر بخوانید


انتهای یپام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار