به گفته کارشناسان، مسئولان باید اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات ناشی از تغییر اقلیم انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاشه نیوز، دانشمندان دانشگاه کورنل آمریکا کشف کرده اند که از دهه ۱۹۶۰، بشریت به دلیل تغییر اقلیم ۲۱ ٪ از رشد تولید محصولات کشاورزی را از دست داده است. این مقدار با از دست دادن رشد بهره وری طی هفت سال گذشته برابری می‌کند.

به گفته کارشناسان، علی رغم توسعه بخش کشاورزی در جهان، مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی بیشتر نشده است. سازمان ملل نسبت به "فاجعه" قحطی قریب الوقوع هشدار داده است که ۳۴ میلیون نفر در جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

جورجی صفونوف مدیر مرکز اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی در مدرسه عالی اقتصاد روسیه می‌گوید: تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌های عظیم از جمله در زمینه فن آوری‌های جدید، مهندسی ژنتیک و سایر خسارات ناشی از خشکسالی‌های مکرر و سایر پدیده‌های آب و هوایی و اقلیمی برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، دیگر جبران نمی‌شود.

مشکل تغییرات آب و هوایی روسیه را نیز شامل می‌شود. از یک طرف، از سال ۱۹۹۰ تولید محصولات کشاورزی رو به رشد بوده است، اما به دلیل خشکسالی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲، تولید گندم به ترتیب ۳۳ و ۲۵ درصد کاهش یافته است. این بدان معنی است که بلایای طبیعی هنوز بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعید نیست که تغییرات آب و هوایی باعث کاهش ۲۰ درصدی تولید کل بخش کشاورزی تا سال ۲۰۴۰ شود.

الکسی کوکورین مدیر برنامه "انرژی و آب و هوا" صندوق جهانی طبیعت در روسیه اشاره می‌کند که گرم شدن کره زمین باعث افزایش تعداد خشکسالی‌ها در حوضه جنوبی ولگا شده است و انتظار می‌رود تولید محصولات کشاورزی در قسمت جنوب اروپا و روسیه کاهش یابد.

وی می‌گوید: تغییرات آب و هوایی شامل روسیه نیز می‌شود، اگرچه تأثیر آن در آسیا و آفریقا بیشتر خواهد بود. اکنون لازم است که روی یک استراتژی و سازوکار‌هایی برای انطباق بخش کشاورزی با تغییرات آب و هوا کار شود.

برای این منظور، روسیه باید فن آوری‌های جدیدی را در بخش کشاورزی وارد کند و محصولات جدیدی پرورش دهد. اگر همه کشور‌ها به تعهدات خود در مورد انتشار دی اکسید کربن عمل کنند، همه چیز عادی خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار