کسب نتیجه بهتر در مصاحبه استخدامی با ۵ راهکار جالب

مصاحبه‌های کاری، یکی از استرس‌زاترین کار‌ها برای هر شخصی است، اما ترفند‌های روانشناسی می‌توانند این کار را ساده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از اشخاص با دیدن برخی افرد، در یک مصاحبه کاری برای استخدام در یک شغل، استرس می‌گیرند و باید گفت که این کار چندان سخت هم نیست، اما برخی به خاطر اضطرابی که در هنگام مصاحبه دارند، شغل رویایی خود را از دست می‌دهند که همه این مسائل می‌تواند با چند ترفند روانشناسی ساده حل شود.

نکته قابل توجه این است که اگرچه ممکن است این کار  طاقت‌فرسا باشد، اما مصاحبه‌کنندگان هم مانند شما یک انسان هستند و این یعنی آن‌ها همان تمایلات ذهنی را دارند که شما تحت تأثیر آن‌ها هستید و هر چیزی که روی شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند آن‌ها را هم متأثر کند.

با توجه به این مسئله، در ادامه برخی ترفندهای روانشناسی را آماده کرده‌ایم که ممکن است به شما کمک کند تا در مصاحبه کاری خود نتیجه مورد نظرتان را بگیرید.


بیشتر بخوانید


بهترین ساعت را برای مصاحبه انتخاب کنید

برای این که در مصاحبه، بهترین نتیجه را به دست آورید، باید توجه کنید زمانی را در نظر داشته باشید که مصاحبه‌کننده با آن راحت باشد، نه خود شما. بنابراین، اگر مصاحبه‌کننده زمان انعطاف‌پذیری دارد و به شما اجازه می‌دهد تا زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید ساعت ۱۰:۳۰ روز سه‌شنبه را انتخاب کنید که بعضا، این اشخاص سرشان شلوغ نیست.

اگر مصاحبه خود را ساعت‌های اولیه صبح در نظر بگیرید، ممکن است مصاحبه کننده به خاطر ازدیاد کاری که دارد، زیاد روی گفته‌های شما تمرکز نکند و به این ترتیب پاسخ‌های خوب شما را هم نادیده بگیرد و در نهایت، شما را برای شغل مورد نظر رد کند. البته، مصاحبه دیروقت هم توصیه نمی‌شود، چون مدیران شرکت‌ها هم دوست دارند زودتر به خانه بروند.

۵ راهکار جالب برای کسب نتیجه بهتر در مصاحبه استخدامی

 بعد از متقاضیان قوی، مصاحبه نکنید

تحقیقات نشان داده است کسانی که به عنوان آخرین نفرات برای مصاحبه داخل دفتر کارآفرینان می‌روند، کمتر استخدام می‌شوند. بنابراین، اگر گروهی برای مصاحبه به دفتر کارآفرینان مراجعه کرده‌اند، سعی کنید شما هم به عنوان عضوی از آن ها، جزو اولین نفراتی باشید که وارد دفتر می‌شوید.

یک مطالعه در دانشگاه‌های پنسیلوانیا و هاروارد هم نشان داده است که اگر مدیران و مسئولان مصاحبه یک شرکت، افراد قوی را در مصاحبه ببینند، ممکن است نفرات بعدی را نادیده بگیرند. بنابراین، بهتر است قبل از اینکه برای مصاحبه بروید، مطمئن شوید که همزمان با شما، چه افرادی با چه سطحی قرار است برای استخدام مصاحبه شوند.

رنگ لباستان را با شخصیتی که دوست دارید نشان دهید، ست کنید

تحقیقات روی مسئولان منابع انسانی و یا مدیران مجموعه‌های صنعتی و اداری نشان می‌دهد که رنگ لباس می‌تواند تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری این افراد بگذارد چراکه ۲۳ درصد از مصاحبه‌کنندگان اعلام کرده‌اند افرادی که در مصاحبه‌های استخدامی رنگ آبی روشن و ورزشی می‌پوشند، روحیه همکاری بالایی دارند.

بر همین اساس، ۱۳ درصد از مدیران، افرادی را که در مصاحبه رنگ تیره می‌پوشند، افراد دارای توانمندی بالا در یادگیری توصیف می‌کنند و همچنین، ۲۵ درصد از مصاحبه‌کنندگان اظهار کرده اند که پوشیدن رنگ نارنجی  در مصاحبه نشان‌دهنده غیر حرفه‌ای بودن در کار است.

بنابراین، هر وقت برای مصاحبه کاری به جایی مراجعه می‌کنید، لباستان را با دقت انتخاب کنید.

 جواب‌هایتان را متناسب با سن مصاحبه‌کننده تنظیم کنید

شما می‌توانید با توجه به سن یک شخص بفهمید که چه چیزی در ذهن او می‌گذرد و او چه سلیقه‌ای می‌تواند داشته باشد.

دو روانشناس به نام‌های جان مولیدور و باربارا پاروس در کتاب خود نوشته‌اند شما باید برای موفقیت در مصاحبه، نگاهی به سن فرد مصاحبه‌کننده داشته باشید و به این ترتیب سن‌ها را دسته‌بندی کرده‌اند:

مصاحبه‌کنندگان گروه سنی Y (بین ۲۰ تا ۳۰ سال): نمونه‌های تصویری از کار خود داشته باشید که ظرفیت شما برای انجام چند کار همزمان را نشان می‌دهد.

مصاحبه‌کنندگان گروه سنی X (بین ۳۰ تا ۵۰ سال): روی ابتکار و نوآوری خود تأکید کنید و راه‌هایی که از طریق آن ها، عملکرد شما در زندگی می‌تواند موفقیت شما را تحت تأثیر قرار دهد را مشخص کنید.

مصاحبه‌کنندگانی که قبل از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده‌اند (بین ۵۰ تا ۷۰ سال): نشان دهید که برای هر کاری آماده هستید و برای موفقیت‌های آن‌ها احترام قائل شوید.

مصاحبه‌کنندگان نسل ساکت (بین ۷۰ تا ۹۰ سال): مسئولیت‌پذیری خودتان در شغل قبلی را برایشان ذکر کنید.

۵ راهکار جالب برای کسب نتیجه بهتر در مصاحبه استخدامی

 دست‌هایتان را پنهان نکنید

دست‌های شما پیام‌های زیادی را  در ذهن مخاطبتان منتقل می‌کنند و اگر مصاحبه‌کننده حتی اطلاعات کمی از علم روانشناسی داشته باشد، توجه ویژه‌ای به حرکات دست مصاحبه‌شونده خواهد کرد.

نشان دادن کف دست در بیشتر موارد، اصالت را نشان می‌دهد در حالی که فشردن نوک انگشتان دستان خود به یکدیگر نشان‌دهنده اعتماد به نفس است، اما دقت کنید که کف دستتان را به سمت پایین نگیرید، زیرا این حالت دست نشان از برتری است و با این کار به نوعی به مصاحبه‌کننده می‌گویید که از او برتر هستید.

علاوه بر این، باید بدانید که پنهان کردن دستان نشان می‌دهد شما مسئله‌ای را پنهان می‌کنید، ضربه زدن با انگشتان به جایی نشان از اشتیاق و پایین انداختن دست‌ها نشان‌دهنده عدم رضایت است.


بیشتر بخوانید


ترجمه از فاطمه میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۰:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
چندماه قبل برای ازمون استخدامی رفتیم خانواده شهید نبودیم خانواده جانباز هم نبودیم باتوکل به خدابه سوالات جواب دادیم الحمدلله استخدام شدیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون مطالب خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط وفقط پارتی داشتن همین والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط پارتی داشتن به درد میخوره همین.
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعلن که آزمون استخدامی برگزار میشه مخصوص و خاص فرزندان شهدا و جانبازان
بقیه هم نقش هویج رو دارن
آخرین اخبار