پرتاب فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی در گرامیداشت یوری گاگارین + تصاویر

همزمان با گرامیداشت شصتمین سالگرد سفر نخستین فضانورد در جهان، فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، به مناسبت گرامیداشت شصتمین سالگرد سفر یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان و کیهان نورد دوران شوروی سابق، فضاپیمای سایوز امروز، جمعه با سه سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

در تصاویری که از سوی تلویزیون ناسا به نمایش درآمد، «مارک وانده هی» فضانورد آمریکایی به همراه دو کیهان نورد روس به نام‌های «اولگ نویتسکی» و «پیوتر دوبروف» از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان راهی ایستگاه فضایی بین المللی شدند.

پرتاب فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی در گرامیداشت یوری گاگارین+ تصاویر

بر اساس اعلام خبرگزاری فرانسه، در راستای یادآوری دستاورد‌های گاگارین که در سراسر پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به چشم می‌خورد، این سه فضا نورد خود را برای مأموریتی سه ساله سوار بر آزمایشگاهی مداری آماده کردند.

فضاپیمای سه نفره Soyuz MS-۱۸ به نام کیهان نورد اسطوره‌ای گاگارین نامگذاری شده و پرتره گاگارین نیز به بخش خارجی آن افزوده شده است.

پرتاب فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی در گرامیداشت یوری گاگارین+ تصاویر

دوبروف ۴۳ ساله، کیهان‌نورد روس که برای نخستین بار به فضا سفر می‌کند، در سخنانی گفت: این مسأله را باهمدیگر جشن می‌گیریم و به سختی کار می‌کنیم.

سالگرد سفر تاریخی «یوری گاگارین» کیهان نورد دوران شوروی سابق که در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به فضا سفر کرد، هرساله در روسیه به عنوان «روز کیهان نوردی» جشن گرفته می‌شود.

پرتاب امروز این فضاپیما، از سکوی پرتابی متفاوت از آنچه برای مأموریت یوری گاگارین استفاده شده بود و او ظرف ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به طور کامل پیمود، استفاده شد.

آخرین باری که از سکوی پرتاب گاگارین استفاده شده، سال ۲۰۱۹ بود. این سکوی پرتاب اکنون در حال آماده سازی برای نسل جدیدی از موشک‌های سایوز است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ وارد کار شود.

پرتاب فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی در گرامیداشت یوری گاگارین+ تصاویر

پرتاب امروز فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی

سفر یوری گاگارین ۶۰ سال پیش، به منزله انقلابی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق و یک پیروزی بزرگ برای این کشور در رقابت فضایی با غرب در زمان جنگ سرد به شمار می‌رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار