ساخت ۳هزار واحدمسکن محرومان در استان همدان

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان از ساخت ۳ هزار واحد مسکونی محرومین در استان همدان خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،حسن ظفری مدیرکل بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران به مناسبت سالروزافتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه طرح مسکن محرومین از مهرماه سال گذشته در استان آغاز شده بیان کرد: از آغاز این طرح تاکنون بیش از ۱۱۰۰ واحد به بهره برداری رسیده و در اختیار متقاضیان واجدان شرایط قرار گرفته است.

او افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد و ۹۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) و دولت در نظر گرفته شده است.

ظفری اظهار داشت: تاکنون براساس سهمیه منظور شده بیش از ۳۱۵۳ متقاضی شناسایی و ۲۸۰۵ متقاضی به بانک‌ها معرفی شده است و ۲۵۰۳ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه بیش از ۱۷۷۹ واحد پی کنی شده است، ابراز داشت: در ۱۴۸۵ واحد اسکلت و بیش از ۱۳۴۶ واحد اجرای سقف انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با هماهنگی و برنامه ریزی صورت گرفته در سطح استان شاهد اتمام ۳۰۰۰ واحد مسکن محرومین در سطح روستا‌های استان قبل از نیمه امسال خواهیم بود.

ظفری به سرشماری نفوس و مسکن اشاره کرد و ادامه داد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ بیش از ۱۶۵ هزار واحد مسکن روستایی در سطح روستا وجود داردکه در این واحد‌ها بیش از ۱۹۹ هزار خانواده زندگی می‌کنند.

او اضافه کرد: با توجه به تایید و تصویب طرح ویژه مسکن روستایی از سال ۸۴ مبنی بر بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سطح روستا‌های کشور با استفاده از تسهیلات یارانه‌ای و آورده متقاضیان تاکنون از ابتدای شروع این برنامه بیش از ۱۴۸ هزار سهمیه به استان اختصاص پیدا کرده و براساس این سهمیه بیش از ۱۴۰ هزار متقاضی شناسایی، تشکیل پرونده، معرفی به دفاتر نظام فنی روستایی و بانک‌های عامل انجام شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان یاد آور شد: بیش از ۱۲۲ هزار متقاضی موفق به عقد قرارداد و شروع به ساخت واحد مسکونی در سطح روستا‌های استان کرده و در این خصوص بیش از ۱۱۰ هزار واحد موفق به اخذ پایانکار شده اند.

او به شاخص نوسازی و بهسازی مسکن روستایی هم اشاره کرد و افزود: شاخص نوسازی و بهسازی مسکن در سطح روستا‌های کشور ۴۸ درصد است، و این شاخص در سطح استان به ۶۶ درصد رسیده که مد نظر است بتوانیم براساس برنامه ریزی و هدف گذاری‌های ملی تا افق ۱۴۰۴ این شاخص را ۷۰ درصد برسانیم و فاصله زیادی تا کسب این جایگاه باقی نمانده است.

بیش از ۷۳ درصد جمعیت روستا های استان  از اجرای فاز یک بهسازی روستا‌ها برخوردار شدند

ظفری با اشاره به اجرای طرح هادی اظهار داشت: اجرای این طرح بعنوان موثرترین و موفق‌ترین طرح توانسته در سطح روستا‌ها زمینه و بستر تحولات فضای کالبدی و عناصر و اجزاء تشکیل دهنده بافت را متناسب با تغییر و تحولات زندگی امروز فراهم کند.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانواده استان تاکنون بهسازی فاز اول بیش از ۷۳۱ روستا آغاز شده و تاکنون ۴۰۰ روستا به اتمام رسیده است، تصریح کرد:شاخص بهسازی روستا‌ها آغاز شده بالای ۲۰ خانواده در سطح کشور از ۳۹۴۶۵ روستا ۵۵ درصد است و این در حالی ست که شاخص بهسازی روستا‌های شروع شده با این تعداد خانوار در سطح استان بیش از ۸۰ درصد است که در این خصوص این شاخص توانسته تاکنون بیش از ۷۳ درصد جمعیت روستا را از اجرای فاز یک بهسازی روستا‌ها برخوردار کند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان با ابراز امیدواری ابراز داشت: با اجرای برنامه‌های تاییدشده و دارای تخصیص با این درصد اعلام شده شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود.

ظفری بیان کرد: قابل توجه اینکه مبتنی بر اعتبارات ملی، استانی سال ۹۹ بیش از ۰۴۰/۱ میلیارد ریال اعتبار به بهسازی روستا‌ها با اختصاص ۸۴۰ میلیارد ریال در قالب ۲۷۷ طرح تعلق گرفته که برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی آن از ابتدای سال با سرعت در جریان است همچنین پیش بینی می‌شود با توجه به اعتبارات قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ردیف‌های در اختیار و اعتبارات استانی در اختیار کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها امسال سقف اعتبارات کمک به اجرای طرح‌های هادی با یک افزایش فزاینده به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال برسد که این موضوع با تلاش و پیگیری مسئولین مربوطه و دلسوز تحقق خواهد یافت.

او افزود: به همین منظور و بر اساس پیش بینی اعتبارات مصوب در خصوص کمک به اجرای طرح‌های هادی روستا در کنار استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردم محور و مشارکت مردمی و ظرفیت‌های درونی جامعه روستایی تهیه طرح بیش از ۱۰۰ روستا تحت عنوان بازنگری طرح هادی روستا‌های که افق طرح آن‌ها به اتمام رسیده به همراه ساماندهی، تسطیح و زیر سازی معابر داخل بیش از ۲۵۰ روستا، جدول گذاری ۱۵۰ روستا و آسفالت معابر ۷۰ روستا امسال در قالب فاز یک انجام شود.

ظفری با اشاره به اجرای طرح مسکن ملی در این استان گفت: در مرحله اول و دوم ۱۰ هزار و ۳۱۱ همدانی در سامانه تم (تامین مسکن ملی) نام نویسی کرده ا ند که در این زمینه پایش بیش از ۶۲۴۵ متقاضی حائز شرایط تشخیص داده شدند.

او در ادامه ابراز داشت: ۹۹۷ متقاضی مبادرت به تشکیل و تکمیل پرونده کردند که از این تعداد ۹۲۱ متقاضی افتتاح حساب کرده و ۶۲۲ متقاضی واریز وجه داشته اند.

مدیرکل بنیاد مسکن در ادامه افزود: واریز وجه ۶۱۰ متقاضی براساس رقم اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی بوده و ۱۲ نفر کمتر از این میزان بوده است.

او گفت: از ۶۱۰ متقاضی نهایی شده طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر به ۵۷۴ متقاضی تخصیص پروژه داده شده است و حدود ۳۶ متقاضی به علت کمبود زمین در انتظار تخصیص قرار دارند.

انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار