سخن روز؛

سقف همدلی برای محرومان

حضرت امام (ره) با درایت و دوراندیشی خود، با افتتاح حساب ۱۰۰، خواستار کمک دولت و ملت برای رفع مشکل مسکن محرومان شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حل مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر در کشور یکی از دغدغه‌های بسیار مهم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مورد توجه جدی نظام اسلامی بوده است.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در همان سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تدبیر و دوراندیشی خود پایه‌های برخی از مهم‌ترین نهاد‌های انقلابی را بنیان نهادند تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی سریع‌تر در مسیر ساختارمند شدن گام بردارد.

شورای انقلاب، کمیته‌های انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد، جهاد سازندگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان نهضت سوادآموزی و... از جمله مهم‌ترین این نهاد‌های انقلابی بودند که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تشکیل شدند.

۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به‌فرمان حضرت امام (ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ است؛ حضرت امام (ره) در همان سال‌های ابتدای انقلاب با درایت و دوراندیشی خود، مسئله مسکن را به‌عنوان یکی از مشکلات اجتماعی کشور دارای اهمیت زیاد عنوان کردند و با بسیج دولت و ملت در قالب افتتاح حسابی به شماره ۱۰۰، خواستار کمک دولت و ملت برای رفع مشکل مسکن محرومان شدند.


بیشتر بخوانید


پس از افتتاح حساب ۱۰۰ تشکیلاتی به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» شکل گرفت، تا امر تهیه مسکن برای افراد نیازمند، قاعده‌مند شود. بنیاد مسکن به سرعت در تمام استان‌ها شعبه دایر کرد، و با همکاری برخی نهاد‌ها به امر تهیه مسکن مبادرت نمود و در سال ۱۳۶۶ اساسنامه آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از مهم‌ترین وظایف آن ارائه طرح‌های مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف، انجام پروژه‌های کارشناسی درباره زمین‌های روستایی، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی و ... عنوان گردید.

این که چرا چنین حسابی به نام امام خمینی (ره) ثبت شد، به این دلیل بود که محبوبیت امام (س) موجبی برای مشارکت فعالانه و حداکثری مردم می‌شد. البته در تاریخ ۹ مهر ماه سال ۸۸ بانک ملی اعلام کرد: «به دنبال سیاست‌های این بانک در خصوص انتقال حساب‌های غیر متمرکز به متمرکز و لحظه ای، شماره حساب ۱۰۰ امام (س) متعلق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تغییر یافت. بر این اساس، مشتریان برای واریز وجوه به حساب این سازمان، از این پس لازم است با شماره حساب سیبای ۰۱۰۶۰۵۱۹۲۰۰۰۰ اقدام کنند.

چرا مسکن؟

مسکن مهم‌ترین بخش از نیاز‌های افراد است، زیرا با رفع شدن مشکل مسکن یک مانع از جلوی ازدواج جوانان برداشته می‌شود لذا وجود خیران مسکن‌ساز، بسیار حائز اهمیت است.

هر فردی که صاحب مسکن است، آرامش دارد، زیرا به دنبال آن می‌تواند دیگر مشکلات خود را برطرف کند و این مهم به‌تن‌هایی محقق نخواهد شد، چراکه جمعیت روستایی برای ماندگاری نیازمند ابزار دیگری به نام شغل است و جلوگیری از مهاجرت روستایی‌ها زمانی کارکرد حقیقی دارد که اشتغال و مسکن آن‌ها با هم فراهم شود.

افتتاح و کلنگ زنی ۲۳ طرح بنیاد مسکن در چهارمحال و بختیاری

به مناسب دهه حساب ۱۰۰ حضرت امام و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۲۳ طرح در چهارمحال و بختیاری افتتاح و کلنگ زنی می‌شود.

سهراب رئیسی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال وبختیاری گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال طرح در استان افتتاح و عملیات اجرای آن آغاز می‌شود که از این میزان ۳۳۶ میلیارد ریال طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

او با اشاره به فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) افزود: در این دهه ۲۳ طرح افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رئیسی از افتتاح ۱۹ طرح هادی روستایی در مناطق مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: برای افتتاح این تعداد طرح ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

او ادامه داد: پروژه مسکونی ۵۴ واحدی میثاق یک منظریه شهرکرد از دیگر طرح‌های افتتاحی بنیاد مسکن است که با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.

رئیسی با اشاره به مقاوم‌سازی۴۰ هزار و ۲۹۹ واحد مسکونی در استان گفت: در دهه حساب ۱۰۰ تعداد واحد‌های مقاوم‌سازی به ۴۰هزار و ۳۰۰ واحد می‌رسد که برای این تعداد واحد پنج هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

او افزود: همچنین در این دهه عملیات اجرایی مجمع خیرین سلامت روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان با اعتبار ۳۹ میلیارد ریال و موزه و مرکز فرهنگی داراب افسربختیاری در روستای دستگرد شهرستان بروجن با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

رئیسی با اشاره به شعار سال مبنی بر «تولید، پشیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، تلاش برای تحقق این شعار را از مهمترین برنامه‌های این نهاد در سال جدید بیان و اضافه کرد: از مهمترین این برنامه‌ها تولید مسکن است و با توجه به اینکه مسکن صنعت پیشران است، علاوه‌بر ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال خوبی در سطح استان ایجاد می‌کند.

۴۷ روستا در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

رسول شهبازی معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۷ روستای در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

او با بیان اینکه: مطالعات تکمیلی برای مناسب سازی و یا جابجایی این روستا‌ها انجام شده است گفت: سه میلیارد تومان اعتباری برای امکان سنجی و انجام مطالعات اختصاص یافته است.

معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین روستا‌های در معرض خطر استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان کوهرنگ قرار داد.

او بیان کرد: درجاسازی روستا‌های در معرض خطر خویه و دره شیخ‌عالی در شهرستان کوهرنگ و روستا‌های آبیدک و منارجان در شهرستان لردگان بر اساس مطالعات انجام شده به کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری پیشنهاد داده شده است.

توجه ویژه نظام به مناطق کم برخوردار و محروم

امروز توجه نظام به‌سوی مناطق کم برخوردار و محروم جامعه است، لذا اقداماتی مانند ترمیم بافت‌های فرسوده روستا‌ها و رسیدگی به واحد‌هایی که در زمینه اجرای بازسازی معابر نیازمند یاری هستند می‌تواند با کمک خیران راه را برای برطرف کردن مشکلات جامعه هموار کند.

۴۲ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران می‌گذرد لذا باید مردمی که طی این چهار دهه در همه عرصه‌ها حضور داشتند همواره موردتکریم قرار گیرند و مشکلات آن‌ها برطرف شود و اگر امروز علیرغم مشکلات اقتصادی، انواع تحریم و جنگ هشت‌ساله در عرصه نظامی، پزشکی و دانش هسته‌ای و علمی توانستیم به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کنیم، به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی است.

مسئولان باید بدانند عمر خدمت بسیار کوتاه است و دیر یا زود این پست و مقام را باید تحویل دهند و از این فرصت اندک برای خدمت‌رسانی به مردم باید حداکثر استفاده را کرد و از سوی دیگر در برابر مردمی که دلاورانه تا پای جان برای حفظ انقلاب اسلامی ایستادگی کرده اند، هموار کردن کار آن‌ها کمترین پاسداشت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار