قلعە شهر تاریخی حسن‌آباد ساماندهی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از برنامه‌ریزی برای احیا، مرمت و ساماندهی قلعه شهر تاریخی حسن آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در بازدید از قلعه شهر تاریخی حسن آباد اظهار کرد: این قلعه یکی از باشکوه‌ترین قلعه‌های کردستان و کشور است که اقدامات اولیه برای احیا ساماندهی این اثر فاخر آغاز خواهد شد.

او با اشاره به حکومت حاکمان زیادی در این قلعه افزود: از حاکمان نامداری که در قلعه حسن آباد حکومت کرده‌اند، می‌توان هلوخان و احمدخان و بنیانگذار حکومت اردلان و امیرحسن خان را نام برد که نام کنونی این قلعه از امیر حسن خان گرفته شده است.

گویلیان وضعیت و ساخت قلعه را بسیار هوشمندانه بیان و عنوان کرد: طرح و نوع ساخت قلعه به گونه‌ای است که نشان دهنده ساخت آن در زمان قبل از حکومت امیرحسن خان بوده و تنها راه ورودی به قلعه در قسمت جنوب تپه قرار دارد و دیگر قسمت‌های تپه به صورت صعب العبور بوده و دسترسی به قلعه اصولاً غیرممکن است.

او ادامه داد: برای محافظت بیشتر از ساکنان قلعه حسن آباد، منازل مسکونی و تجهیزات نظامی حصاری قطور و بلند دور تا دور شهر را احاطه کرده بوده و حصار مذکور برای حفاظت و دفاع از خطرات تهاجم دشمن ساخته شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: علاوه بر دیوار بلند قلعه حسن آباد، از لحاظ تجهیزات دفاعی، دارای ۳ برج نگهبانی بوده که هر کدام به اندازه ۴۰۰متر از حصار اصلی قلعه فاصله داشته است.

گویلیان حفاظت از آثار تاریخی را وظیفه ملی عنوان و گفت: قلعه تاریخی حسن آباد در ۵ کیلومتر شهرستان سنندج قرار دارد و به شماره ۱۱۷۵۸ در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است در این بازدید محمد امینیان معاون میراث فرهنگی، پویا طالب نیا مدیرپایگاه ملی هورامان و میلاد آقایی از اعضای فعال دوستدران میراث فرهنگی استان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.