آخرین خبرها از واکسن کرونا در بوشهر/ ۴۰ درصد از کارکنان درمان واکسن زده‌اند

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: تا کنون ۴۰ درصد از کادر درمانی که باید واکسینه می‌شدند و سالمندان ساکن خانه سالمندان واکسن زده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  دکتر سعید کشمیری دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: تاکنون  ۱۰ هزار دوز واکسن در استان دریافت کرده‌ایم و ۱۰ هزار دوز دیگر باید دریافت کنیم تا کادر درمان تکمیل شود. تعداد محدودی برای سهمیه خصوصی (مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی) هم وارد شده که به زودی واکسیناسیون انجام می‌شود و هزینه آن رایگان است.

او، با بیان اینکه واکسیناسیون افراد دارای بیماری خاص در حال انجام است، ادامه داد: در این مرحله بیماران خاص (بیماران مبتلا به ام. اس، دیالیزی و سرطانی) تماس گرفته خواهد شد و برای واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: با توجه به اینکه برخی پاکبانان با زباله‌های عفونی در ارتباط هستند، واکسیناسیون ایشان در اولویت قرار گرفته که در استان بوشهر نیز این کار در حال انجام است.

برای واکسیناسیون باید پرونده الکترونیک سلامت داشته باشید

کشمیری گفت: در آینده افراد برای واکسیناسیون باید پرونده الکترونیک سلامت در مراکز بهداشتی داشته باشند و کسانی که پرونده ندارند ممکن است از قلم بیفتند.

او، با اشاره به شماره تماس ۴۰۳۰ برای اطلاع از وضعیت پرونده الکترونیک سلامت، گفت: هنوز فراخوانی برای واکسیناسیون همگانی انجام نشده، ولی مردم می‌توانند پرونده را تشکیل دهند تا این آمادگی ایجاد شود و اسامی افراد استخراج شود.


بیشتر بخوانید


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر تمامی افرادی که در روستا زندگی می‌کنند پرونده الکترونیک سلامت دارند و در شهر‌ها این رقم بالای ۹۰ درصد است و بقیه نیز باید برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

 واکسن فقط در مراکز اعلام شده ازسوی دانشگاه تزریق می‌شود

کشمیری عنوان کرد: واکسن زنجیره سرمایی خاصی دارد و برای نگهداری آن‌ها یخچال‌های خاصی مورد نیاز است همچنین از آنجا که بیمار ممکن است واکنش‌هایی نسبت به واکسن بروز دهد بهتر است در مراکز تحت مراقبت تزریق صورت گیرد.

او افزود: واکسیناسیون رایگان صورت می‌گیرد و واردات تنها از سیستم مرکز بهداشت انجام می‌شود، حراست و بازرسی دانشگاه بر آن نظارت کامل دارند و پوکه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر تاکید کرد: طبق سند ملی واکسیناسیون، اولویت تزریق واکسن با کادر درمان ICU، بعد کادر درمان آزمایشگاه و رادیولوژی و دیگر بخش‌ها است، پس از آن نوبت به بیماران خاص شامل تالاسمی، دیالیز و ... می‌رسد؛ اولویت بعدی سالمندان بالای ۵۵ سال و بعد از آن افراد زیر ۵۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

کشمیری افزود: تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی روسی وارد کشور شده که برای واکسینه کردن ۲۵۰ هزار نفر است و بعد از آن واکسن باهارات هندی و آخرین محموله نیز از کره‌جنوبی وارد شده است. در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شده است و تا کنون نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.

سازوکار واکسن‌ها متفاوت است

او اعلام کرد: هر واکسن سازوکار خاص خود را دارد؛ بعضی از آن‌ها مانند واکسن هندی، ویروس کشته شده است و بعضی دیگر مانند واکسن روسی ویروس سرماخوردگی است که یک قطعه از ویروس کرونا در آن جای‌گذاری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در نهایت همه این واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را نسبت به این بیماری فعال می‌کند و باید به این نکته توجه کرد شخصی که واکسن می‌زند ممکن است دوباره بیمار شود، ولی بیماری خفیف است، به این معنا که اگر کسی واکسن زد میزان بستری او کم می‌شود و در صورت بستری شدن احتمال کمتری وجود دارد که در بخش ICU بستری شود.

کشمیری با بیان اینکه تولید واکسن در ایران با مکانیسم ویروس کشته‌شده است، عنوان کرد: مطابق قولی که داده شده تولید واکسن در ایران تا پایان خرداد به تولید انبوه می‌رسد و روزانه حداقل ۲ میلیون دوز واکسن تولید خواهدشد که توانایی تزریق روزانه یک میلیون دوز واکسن در کشور وجود دارد.

منافع واکسن بیش از مضراتش است

او گفت: با توجه به اینکه عمر کرونا کم است، تحقیقات در مورد این ویروس نیز کم است، بنابراین طبق گزارش‌های منتشر شده، واکسن‌های کرونا حداقل شش ماه مصونیت دارند و پس از تزریق واکسن نیز همچنان باید از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کرد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر عنوان کرد: اکنون هیچ واکسن رسمی و تایید شده‌ای برای افراد زیر ۱۸ سال تولید نشده است.

کشمیری تاکید کرد: نمی‌توان گفت واکسن بدون عوارض است، ولی به طور قطع منافع آن بیش از مضراتش است.

او، با اشاره به موارد منع مصرف واکسن کرونا ادامه داد: اگر کسی نسبت به واکسن‌ها به‌خصوص واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده است نباید فعلا از این واکسن استفاده کند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر افزود: هر واکسن بروشوری دارد که باید مطابق آن تزریق شود، به عنوان مثال واکسن باهارات هندی برای افراد بالای ۵۵ سال نباید تزریق شود، زیرا هیچ تحقیقی بر روی این افراد صورت نگرفته است.

هر فرد دارای علامت را بیمار مبتلا به کرونا درنظر بگیریم

کشمیری گفت: در استانی مانند بوشهر با جمعیت بالای یک میلیون و دویست هزار نفر، ابتلای روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به کرونا، نشان از ورود به یک بحران جدی است.

او بیان کرد: جابه‌جایی جمعیتی در این شرایط فاجعه است و تجمعاتی مانند مراسم فاتحه و عروسی باعث بروز فجایعی می‌شود که گاه جبران‌ناپذیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با اشاره به رنگ‌بندی شهرستان‌ها اعلام کرد: به زبان ساده، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هر شهرستان، اگر در روز ۶ نفر به تعداد بستری‌های مثبت بخش کرونا اضافه شود، این شهرستان قرمز است و به همین ترتیب اگر ۴ نفر اضافه شود رنگ شهرستان  نارنجی، ۲ نفر زرد و یک نفر رنگ شهرستان آبی، می‌شود.

۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت هستند

کشمیری عنوان کرد: ماهیت این بیماری به گونه‌ای است که ۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت هستند، ۲۰ درصد علامت‌دار می‌شوند و تنها عده‌ای از علامت‌دار‌ها نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

او افزود: در کرونای انگلیسی هم همین نسبت وجود دارد و تفاوت آن با نوع قبلی در این است که تعداد مبتلایان در افراد جوان بیشتر است.

 کیت تشخیص کم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به افزایش میزان مراجعه و وضعیت انفجاری کرونا در کشور، با کمبود کیت تشخیص مواجه هستیم و از این پس هر فرد دارای علامت را بیمار مبتلا به کرونا در نظر می‌گیریم.

 کشمیری ادامه داد: هزینه بستری بیماران در بخش کرونای بیمارستان‌ها تنها ۵ درصد فرانشیز است که مبلغ کمی است و اگر کسی هم بیمه نباشد با یک مراجعه ساده به بیمه خدمات درمانی می‌تواند بیمه شود.

او بیان کرد: اگر فردی قادر به پرداخت ماهیانه بیمه نیز نباشد، دولت تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته که تا آن‌ها بیمه شوند.

در بوشهر، کرونا تنها در مراکز دولتی درمان می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شهرستان گناوه، ICU بیمارستان سوانح و سوختگی و بخش بستری بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دارند، در شهرستان دیلم بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم (ع)، در شهرستان کنگان بیمارستان امام خمینی (ره)، در شهرستان عسلویه بیمارستان نبی‌اکرم (ص)، در شهرستان دشتی بیمارستان زینبیه، در شهرستان دشتستان بیمارستان شهید گنجی، در شهرستان تنگستان بیمارستان امام حسین (ع)، در شهرستان دیر بیمارستان امام هادی (ع) و در شهرستان جم بیمارستان توحید بخش بستری بیماران کرونایی دارند.

کشمیری عنوان کرد: در شهرستان بوشهر نیز علاوه بر بیمارستان شهدای خلیج فارس، بیمارستان قائم (عج)، بیمارستان سلمان فارسی تأمین اجتماعی و بیمارستان تخصصی قلب بیماران مبتلا به کرونا بستری و تحت درمان هستند.

او ادامه داد: اکنون ما به تعداد بیشتری پرستار نیاز داریم، که در آزمونی که در بهمن‌ ۹۹ برگزار شد ۵۰۰ نیروی جدید را جذب کردیم و امسال نیز ۵۰۰ نیروی دیگر از طریق آزمون جذب خواهند شد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر همچنین به این نکته اشاره کرد که مردم می‌توانند برای برخورد با تجمعات به مراکز بهداشت مراجعه کنند، مراکز بهداشت با هماهنگی با دادستانی و نیروی انتظامی با اینگونه تخلفات برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.