جهانگیری: آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی نیازمند اراده سیاسی است

معاون اول رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره‌جنوبی حجم مبادلات مالی ایران و کره‌جنوبی را در ۶٠ سال گذشته رقم ١٧ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور کشورمان عصر امروز یکشنبه ٢٢ فروردین ماه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره جنوبی شرکت کرد.

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی به طور سنتی از روابط خوبی برخوردار بودند. سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است.

جهانگیری گفت: در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده. شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلا رسید.

وی ادامه داد: دو کشور ایران و کره از زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری زیادی برخوردار هستند و به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا، نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین المللی است، مناسبات دو کشور وارد رکود و کم تحرکی زیادی شده است.

وی افزود: کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچگونه تحریم بین المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد. متاسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن بیش از ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی فراورده‌های نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده روابط دو کشور را دچار رکود جدی نموده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامد‌های اقتصادی و بهداشتی آن، به این منابع ارزی به شدت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر کالا‌های اساسی محروم نموده است. متاسفانه حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی در این شرایط سخت به ایران خودداری کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در نتیجه این اقدامات متاسفانه وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده آسیب زیادی دیده است. در عین حال ما سفر جناب آقای نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم شود که جایگاه کره در ایران بهبود پیدا کند.

وی افزود: طبعا دولت جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد که به شرط برداشتن گام‌های موثر و ملموس از سوی کره به کره برای جبران گذشته کمک کند. در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی را مطرح و از ایشان خواستم که در جهت جبران گذشته تلاش کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه آقای نخست وزیر بدلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رئیس مجلس کره، با کشور ما به خوبی آشنایی دارد و از توانایی‌های ایران برای همکاری با کره به خوبی آشنایی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به شکاف ایجاد شده بین روابط و انتظار بر حق مردم ایران از دولت کره، می‌خواهیم در اسرع وقت، منابع مالی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
معاون دادستان چه مسئولیتی دارد که بگوید جلوی ورود سامسونگ و ال جی را میگیریم. وقتی FATF را نمی پذیرید و تحریم هستید، شرکتهای خارجی چکار میتوانند بکنند!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
غلط کزده اومده چراغ سبز امریکاست منابع ما رو ازاد نکرده اما واسه چی اومد ایران یه کاسه ای زیر نیم کاسه بود نتنظز رو دیدی چیکار کردن سرتون رو گرم کردن باسفر کره اییها اونجا مشغول بودن اینم هدیه کره به شما چقدر ساده اید شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
اراده ای که فقط در دستان دولت تدبیر و امید است!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
خوشم میاد امیدوارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
پول را نمی ده اومده چکار
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۴۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آقای جهانگیری ،، در ۸ سال گذشته دولت آقای روحانی ، همیشه وعده فردا را داد ،، و هنوز در حالت انتظار ملت را نگه داشته ،، البته همه به درگاه خداوند دعا میکنیم این چند ماه باقی مانده، هیچ حرکتی از شما سر نزند و فقط دوره شما تمام شود،،، آقا ما که خیری از شما ندیدیم ، شری دیگر نرسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
چرا معاون کره جنوبی به خودش اجازه داد بگه که بازگشت ایران به برجام به نفعش هست یک نوع تهدید هستش این جور صحبت کردن عجیب هست
دولت فقط در راستای تضعیف اقتدار ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
داشتم داشتم قبول نیست دارم دارم قبوله .چیزی که نداری حرفشو نزن.اراده سیاسی چه حرفا ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
جان مادرتون منابع ارزی نخواستیم فقط از ارشیو صداسیما این فیلمهای دوزاری ومسخره کره ای رو هم رایگان بدین ببرن حالمون بهم خورد دیگه از بس جومونگ وچوسانو وتاریخ سراپا دروغ کره ای دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۲:۳۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آنها که نمکدان شکستند باید جریمه شوند و تاوان پس دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
ازاد بشه خرج رانت میشه هیچ تاثیری تو وضع کشور نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
بابا کم با کلمات بازیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
خدا کنه تا پایان دولت روحانی هیچ کدام از دارائی های ایران آزاد نشه چون اگر آزاد بشه توسط دولت غارت میشه مثل اون 150میلیارد دلاری که اوباما به ایران داد که معلوم نشد چی شد
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۲:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
آزاد سازی منابع ایران در کره جنوبی = واریز منابع آزاد سازی شده به جیب اقایون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم پیش کره ایها باشه جاش امن تره تا دست شمااین پول ها رو هم میگرفتید تا الان چیزی ازش نمونده بود همه رو زده بودید تو حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
نیازمند دیپلماسی قوی و عزت منده که در شما نیست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
اگر دولتمردان به ملت خیانت نکنند ، کره هم سر خم خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
مراقب انواع نفوذ باشیم...
" ما تا آخرایستاده ایم "
آخرین اخبار