چهارهزار و ۸۸۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری درلارستان فارس محقق شد

پارسال چهار هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری اقتصادی با همراهی دولت و بخش خصوصی در لارستان انجام شده که به گفته فرماندار لارستان در سایه این میزان سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های زیربنایی بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی یا ایجاد شده و یا تا پایان این دولت ایجاد خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلیلی حسنی ، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان ،گفت:  این میزان سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شده مربوط به طرح های کلان و مهم اقتصادی بوده و با احتساب طرح های کوچک و تولیدی در بخش های مختلف میزان اشتغال زایی به حدود سه هزار نفر نیز می رسد.

افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۲ میلیون یورویی لارستان

یکی از شاخص‌ترین این طرح‌های اقتصادی، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کورده لارستان بود که با سرمایه‌گذاری حدود ۱۲ میلیون دلاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها و مجوزهای لازم، از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

این نیروگاه به همراه پنج نیروگاه خورشیدی دیگر در شهرها و مناطق مختلف استان فارس و به میزبانی شهرستان لارستان ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ در ارتباط از راه دور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیرو به طور رسمی وارد مدار بهره برداری قرار گرفت.

این طرح های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شدند علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی های پاک ، بی اثر بودن فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را می رساندو به عقیده مسئولان  و کارشناسان اجرای این طرح ها به ویژه در جنوب استان فارس به نوعی دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را رقم زده است.

فرماندار لارستان با تشریح بیشتر جزئیات این طرح بیان کرد: با بهره‌ برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار ۱۳ هزار و ۷۱۲ تن آلاینده‌های زیست ‌محیطی جلوگیری به عمل می‌آید و در هر سال از مصرف چهار هزار و ۲۷۲ مترمکعب آب کاسته خواهد شد.

حسنی، تصریح کرد: با اضافه شدن این نیروگاه به سایر نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس، اکنون مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مگاواتی در این استان به  ۶ و ۵۸ دهم  مگاوات رسیده است.

صدور مجور برای ۱۷ نیروگاه خورشیدی در لارستان

او، ادامه داد: با توجه به اهمیت و ضرورت وجود نیروگاه های خورشیدی در تامین انرژی های تجدید پذیر و قابلیت های منحصربه فرد  شهرستان لارستان برای ایجاد سرمایه گذاری های کلان در حال حاضر صدور مجوز برای ۱۷ مورد نیروگاه خورشیدی از یک تا ۲۵ مگاواتی دیگر صادر شده است.

حسنی ، افزود: تمام این مجوزها و صدور استعلام ها و زیرساخت های موجود ظرف سال های گذشته و در دولت تدبیرو و امید صادر و تامین شده است.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان، اضافه کرد: سرمایه گذاری لازم از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و متقاضیان  تامین و  اعلام شده که با جدیت به دبنال اجرایی کردن این نیروگاه ها در کمترین زمان ممکن هستند.

او، اظهار کرد: این نیروگاه ها چنانچه با سرمایه گذاری داخلی انجام می شد به ازای هر مگاوات نیروگاه خورشیدی رقمی بالغ بر ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه نیاز است.

افتتاح و کلنگ زنی ده ها طرح صنعتی و تولیدی

 احسان طاهری معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان نیز گفت: بیش از ده ها طرح صنعتی و تولیدی در بخش های مختلف سال گذشته در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت و یا عملیات اجرایی آن ها آغاز شد.

او، بیان کرد: واحد صنعتی و تولیدی انواع لامپ و پروژکتورهای کم مصرف در ابعاد و رنگ‌های مختلف، با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت هفت هزار و ۸۰۰ متر مربع از دیگر طرح های مهم تولیدی شهرستان لارستان در سال ۹۹ بوده است.

طاهری، تصریح کرد: در این واحد تولیدی، لامپ‌های کم مصرف (LED) و پروژکتور با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار عدد در سال تولید می‌شود  که هم اکنون  زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.

معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان، ادامه داد: پرورش قوچ میش وحشی با سرمایه گذاری پنج میلیارد ریالی، مجتمع گلخانه ای تولید زعفران با  ۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی بالای ۱۰۰ نفر، راه اندازی بازار بزرگ لارستان با  ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر ،افتتاح  کارخانه توید ماسک سه لایه با ظرفیت تولیدی ۲۰ میلیون عدد در سال و سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم برای ۳۰ نفر از دیگر طرح های مهم و شاخص اقتصادی سال ۹۹ در لارستان بوده است.

او، افزود: کارخانه تولیدی فنس واقع در شهرک صنعتی لار با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد ریالی و ظرفیت تولید ۴۰۰ تن در سال ، واحد تولیدی نوار قطره بیاری ، راه اندازی معدن سنگ مرمریت دالاهو جویم با سرمایه گذاری ۶۲ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۵ نفر و با ظرفیت تولیدی هشت هزار تن در سال ، افتتاح مجتمع خدماتی و رفاهی پشته سنگر  با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲ نفر، بهره برداری از واحد مرغ گوشتی در روستای حسین آباد صحرای باغ با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال و  ظرفیت تولیدی ۳۰ هزار قطعه از دیگر طرح های مهم و کلان اقتصادی در این شهرستان جنوبی استان فارس بوده است.

احیای واحد تولیدی پس از ۱۰ ماه تعطیلی

طاهری، اضافه کرد: کارخانه کنسروماهی در لارستان فارس که به دلیل برخی مشکلات و موانع به مدت بیش از ۱۰ ماه راکد و تعطیل شده بود سرانجام با پیگیری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان به چرخه تولید بازگشت  که با راه اندازی مجدد این کارخانه  ۳۵ نفر مشغول به کار شدند.

معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان، اظهار کرد: این کارخانه صنعتی روزانه بیش از۳۰۰هزار قوطی کنسرو ماهی تولید می کند که با رفع برخی مشکلات و موانع فراروی آن میزان تولید این واحد صنعتی در سال جاری نیز افزایش می یابد.

او، گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و با زیربنای چهار هزار مترمربع از سوی بخش خصوصی در شهرک صنعتی لار  ساخته شده است.

طاهری، بیان کرد: برخی طرح های مهم اقتصادی که در سال ۹۹ عملیات اجرایی آن ها آغاز شده شامل کارخانه پنبه پاک کنی روستای ده فیش بخش بنارویه لارستان است.

معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان، تصریح کرد: این طرح مهم صنعتی یکی از طرح های مورد تاکید در بخش بنارویه  شهرستان لارستان بوده که  عملیات اجرایی آن مهرماه پارسال آغاز شد  که هم اکنون با پیشرفت قابل ملاحظه ای  بیش از ۷۰ درصد در حال اجرا است.

 او،  میزان اعتبار  این طرح  را ۱۷۰ میلیارد ریال  دانست و ادامه داد: ظرفیت این کارخانه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن ماده خام (وش پنبه) و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن نیز برای تولید پنبه محلوج (حلاجی) شده پیش بینی شده است.

بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوطه به این شهرستان است.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

معاون برنامه ریزی فرماندار لارستان افزود: طرح تولیدی گچ و محصولات گچی با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال نیز یکی از مهمترین طرح های صنعتی در این شهرستان است که کلنگ آن دهه فجر سال ۹۹ به زمین زده شد.

مساحت این طرح حدود چهار هکتار و ظرفیت تولید این کارخانه بیش از ۳۰۰ هزار تن در سال است که با بهره برداری و فرآیند اجرای آن برای بیش از ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال می کند.

او، اضافه کرد:  واحد سردخانه ۱۶ هزار تنی دو منظوره برای نگهداری و ذخیره انواع محصولات باغی و زراعی در شهر خور لارستان در زمینی به مساحت ۲۰هزار مترمربع و با سرمایه گذاری بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال نیز از دیگر طرح های مهم صنعتی و تولیدی است که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی عملیات اجرایی آن در سال ۹۹ آغاز شد.

با اجرای کامل و بهره برداری از این طرح که به گفته سرمایه گذار آن یک سال به طول می انجامد برای ۲۵ نفر نیز شغل ایجاد خواهد شد.

 تاکنون برای ۱۷ مورد واحد سردخانه و صنایع فرآوری در سطح شهرستان موافقت اصولی و برای سه واحد نیز پروانه تاسیس صادر شده است.

ایجاد ۲هزار و ۵۵۸ فرصت شغلی در لارستان

همچنین عبدالمهدی قاسمی مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لارستان، گفت: ۲ هزار و ۵۵۸فرصت شغلی در سال ۱۳۹۹ و در سرفصل های مختلف در این شهرستان ایجاد و در سامانه های نظارتی این نهاد ثبت شده است.

او، بیان کرد: بیشترین سهم اشتغال ایجاد شده مربوط به بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا بوده که با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مجدد به چرخه تولید بازگشته اند.

قاسمی، تصریح کرد:  یک هزارو ۱۳۳ نفر از این تعداد از محل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا بوده است.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لارستان، ادامه داد: از مجموع حدود ۱۴۰ میلیارد ریال سهم شهرستان لارستان در زمینه تسهیلات کرونایی تاکنون بالای ۸۷درصد آن محقق شده و رقمی افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال به متقاضیان و افراد واجد شرایط پرداخت شده است.

او، افزود: ۹۸۸ نفر نیز سهم اشتغالزایی نهادهای عمومی و دستگاه های مختلف اجرایی است که افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به پارسال را  نشان می دهد.

قاسمی، اضافه کرد: ۶۱ نفر از این آمار اشتغال ثبت شده نیز مربوط به سامانه کارورزی و اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاهی ، مشاغل خانگی و طرح مشوق های بیمه ای بوده است.

او، با بیان اینکه همچنین ۳۷۵ نفر از این تعداد اشتغال ایجاد شده مربوط به تعاونی ها بوده است. اضافه کرد:  در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تعاونی در شهرستان لارستان و در رشته ها و حوزه های مختلف فعالیت دارند.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لارستان،  اظهار کرد: تعاونی کشاورزان و دامپروران، صنایع دستی زنان، صادرات و واردات و مرز نشینان بخش بیرم مهمترین تعاونی های فعال در شهرستان لارستان است.

هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پروانه صنعتی و معدنی درلارستان صادر شد

علی محمد ابراهیم زاده رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لارستان نیز گفت: ۵۶ پروانه بهره‌برداری و یا جواز تاسیس طرح‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از ابتدای سال ۹۹ تا کنون در این شهرستان صادر شده است.

او، بیان کرد: از این تعداد پروانه بهره‌برداری، ۵۳ مورد آن در حوزه صنعت و سه فقره با میزان سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال در بخش معدن است.

ابراهیم زاده، تصریح کرد: از مجموع ۵۳ پروانه صنعتی صادر شده، ۶ فقره پروانه‌ بهره‌برداری و ۴۷ مورد جواز تاسیس با میزان سرمایه‌گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لارستان، میزان اشتغالزایی این تعداد پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس صادر شده  از صنعتی و معدنی  را ۵۹۳ نفر  برشمرد و ادامه داد: ۲۸ نفر در بخش معدن و ۵۶۵ نفر متعلق به حوزه صنعت است.

او، افزود: صدر مجوز ۳۸ طرح در حوزه مشاغل خانگی، ۳۹۲ مورد صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی، پنج هزار و ۹۰ مورد بازرسی از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی و تشکیل ۸۶ پرونده تخلف صنفی، توزیع حدود یک هزار تن اقلام و کالاهای ضروری مردم از جمله برنج، شکر، روغن و مرغ و همچنین انجام ۳۵۰ مورد گشت ویژه ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان از جمله اقدامات اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان در مدت یاد شده است.

در حال حاضر ۴۰ طرح صنعتی مهم نیز در دست اقدام مستقر در شهرک صنعتی و خارج از شهرک صنعتی  لارستان در حال اجراست که با بهره برداری این طرح ها زمینه اشتغال ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

هم اکنون در  بخش صنعت این شهرستان از سال ۹۲ تا کنون، ۳۲۴ مجوز با سرمایه‌گذاری حدود ۵۲۴ میلیارد ریال صادر شده است.

۸۵ واحد تولیدی و صنعتی ظرف بیش از هفت و نیم سال گذشته دولت تدبیرو امید در این شهرستان به بهره برداری رسیده که ۴۹ واحد از این تعداد در حوزه صنعت بوده است.

تصویب و نهایی شدن منطقه ویژه اقتصادی سرآغاز شکوفایی در لارستان

مسئولان اجرایی و متولیان امر در لارستان  معتقدند که هنوز ظرفیت های بالقوه اما تا حدودی شکوفا نشده ای و راه های نرفته زیادی نیز وجود دارد که می توان با سرمایه گذاری و تمرکز بیشتر بر روی این مزیت ها و قابلیت های ارزشمند آینده ای درخشان تر و امیدبخش تر را برای سال های آتی در این منطقه ترسیم و طراحی کرد.

فرماندار ویژه شهرستان لارستان، گفت: این شهرستان با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بنادر جنوب کشور، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و بندر عسلویه در استان بوشهر، برخورداری از تجربه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن مزیت کریدور تجارت خارجی،  یکی از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید، گرایش خاص محصولات گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع پایین دستی آن است.

او، معتقد است که یکی از مهمترین و با ارج ترین ظرفیت های بالقوه در کنار همه استعدادها و قابلیت های متعدد در این منطقه که می تواند شکوفایی این خطه را تا حد قابل ملاحظه ای رقم زند و زیربنای توسعه و تحول سایر استعدادهای نهفته در لارستان بزرگ را نیز فراهم کند موضوع تصویب و نهایی شدن منطقه ویژه اقتصادی است.

حسنی، گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لارستان که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ به استان فارس است، اردیبهشت ماه ۹۹ به کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

فرماندار ویژه شهرستان لارستان، بیان کرد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان، امیدوار هستیم که دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلت نظام با رویکردی مثبت، مردم این منطقه را از بلاتکلیفی حدود ۱۳ ساله نجات دهند.

او، تصریح کرد: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت ۹۵۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر لار تامین و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت فراهم است.

حسنی، ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی لارستان در افق چشم‌انداز ۱۴۱۵ منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات، به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و پشتیبانی بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک، بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی و تاکید بر منابع سرزمینی و تولید داخلی صادرات محور است.

او، افزود: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان لارستان، سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله صنایع دستی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی منطقه نیز توسعه پیدا می‌کند، و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، شاهد شکوفایی بیش از پیش منطقه باشیم و مردم نیز مطمئن باشند که تا حصول نتیجه، این موضوع از طریق قانونی پیگیری می‌شود.

گروهی از مدیران و کارشناسن کمیسیون اقتصادی و بازرگانی مجمع تشخیص مصلت نظام و همچنین نمایندگانی از شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ با سفر به استان فارس و شهرستان لارستان، آخرین وضعیت زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و نیز موانع و ابهامات موجود را برای راه‌اندازی سایت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار دادند.

این گروه ارزیاب اعلام کردند که تا پایان دولت دوازدهم منطقه ویژه اقتصادی لارستان تعیین تکلیف و به تصویب می رسد.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار