درآمدزایی مناسب با خشک کردن غنچه و گلبرگ گل محمدی

خشک کردن غنچه و گلبرگ گل محمدی مشتریان زیادی دارد و درآمد خوبی را عاید کَشاورزان می کند.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جوادی بایگی، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت:گل محمدی از جمله گیاهانی است که در فاصله زمانی کوتاهی پس از برداشت برای حفظ کیفیت و کمیت فراورده‌های آن از جمله اسانس، گلاب، غنچه گل خشک و گل برگ خشک وارد فرایند فراوری شود.

او افزود: با توجه به میزان تولید گل محمدی و پیک برداشت آن در مدت زمانی بسیار کوتاه و کمبود واحد‌های فراوری بهترین روش جهت حفظ کیفیت این گیاه خشک کردن است.

جوادی بایگی درخصوص زمان برداشت غنچه گفت: در ساعات اول روز پس از حذف رطوبت اولیه صبح برداشت و خشک شوند، همچنین محصول گل محمدی بلافاصله پس از برداشت باید فرآوری شود، زیرا در کمترین زمان اسانس خود را از دست داده و تخمیر خواهد شد.

جوادی بایگی درخصوص روش خشک کردن غنچه گل محمدی گفت: در راستای حفظ کیفیت غنچه و از دست رفتن رطوبت میانی غنچه و جلوگیری از زرد یا قهوه‌ای شدن گلبرگ‌های درونی باید ابتدا غنچه‌های برداشت شده به مدت ۲۴ ساعت بسته به شدت آفتاب، زیر آفتاب قرار گیرند، بسیار مهم است که در این مرحله از انباشت غنچه‌ها بر روی هم جلوگیری به عمل آید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه ادامه داد: در مرحله بعد انتقال غنچه‌ها به مکان‌های سایه (در صورتیکه برودت هوا و وزش باد به خوبی صورت پذیرد بسته به درجه حرارت منطقه) مرحله خشک شدن در سایه چهار تا هفت روز طول می‌کشد.

او بیان کرد: نشانه اتمام مرحله خشک شدن غنچه گل محمدی خشک شدن دم گل مانند چوب کبریت است.

مریم جوادی بایگی درخصوص زمان برداشت گلبرگ گل محمدی جهت خشک کردن گفت: در صورتی‌که کشاورز بخواهد گلبرگ گل را خشک کند لازم است گل‌ها را در مرحله آخر باز شدن برداشت کند، نهنج باقی مانده در روی بوته در اثر مرور زمان رشد نموده و در طی شهریور ماه برداشت می‌گردد تا به عنوان میوه گل محمدی همانند میوه نسترن مورد مصرف کارخانجات دارویی قرار گیرد.

او در انتها در خصوص روش خشک نمودن گلبرگ خشک بیان داشت: گلبرگ‌ها پس از برداشت بر روی سطوح تمیز زیر نور آفتاب به صورت نازک پهن و از انباشت آن‌ها بر روی هم جلوگیری شود تا دچار تخمیر و بدرنگی نشوند.

گلبرگ‌ها پس از چند ساعت باید در سایه قرار گیرند تا رنگ آن‌ها حفظ شود و پس از خشک گردیدن کامل اقدام به جمع آوری شود

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار