پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم از سوی سازمان بیمه سلامت

پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی برای مبتلایان اوتیسم در سازمان بیمه سلامت برقرار شد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اتیسم ایران در مراسم معرفی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی اختلالات اتیسم که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ نشست‌هایی با خانواده‌ها داشتیم و همه صحبت ما این بود که درمان اتیسم، خدمات توانبخشی است. خدمات توانبخشی نیز گران است و ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. این‌که آیا زمان تشخیص درست است یا خیر. انجمن اتیسم ایران امسال هفتمین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت و به جرات می‌توان گفت سال ۱۳۹۹ باور نکردنی بود. زیرا نهاد مدنی در کنار بخش دولتی و خیرین و بخش خصوصی اگر بتوانند تعامل مثبت و ارتباط همسو داشته باشند، حاصل آن همین خوهد بود.

وی ادامه داد: اتیسم در سرفصل بیماری‌های خاص قرار گرفت، اما اعتبار آن باید نشاندار شود تا وزارت بهداشت بداند برای هر سال چه مبلغی را برای اتیسم باید در نظر بگیرد.

غفاری بیان کرد: اگر سازمان‌ها، انجمن‌های مردم نهاد را باور کرده و در سطوح تصمیم گیری و اجرایی و نظارتی از انجمن‌ها استفاده شود، شاهد این خواهیم بود که جامعه هدف نفع می‌برد.

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: بحث غربالگری اتیسم از طریق شبکه بهداشت مطرح شده و به صورت آزمایشی آغاز شده، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. سال ۱۴۰۰ بسیار زمان مناسبی است تا بحث غربالگری اتیسم را جدی دنبال کنیم. بحث خدمات درمانی و دندان پزشکی نیز مطرح است و آیین نامه‌های آن به ساماندهی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: بخش عمده مشکلات جامعه اتیسم این است که یک سازمان متولی همه امور اتیسم باشد. در مرحله غربالگری و تشخیص زودهنگام اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی بر عهده بگیرد، سردرگمی جامعه اتیسم کمتر می‌شود. تا آن زمان نیازمند همسویی کامل آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت هستیم.

پایان پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار