همزمان با انتشار ویدئوی قتل یک سیاه‌پوست دیگر؛

تظاهرات مردم خشمگین آمریکا در پی قتل «دنی رایت» ادامه دارد+ فیلم

قتل یک سیاه‌پوست آمریکایی در شهر «بروکلین‌سنتر» ایالت مینه‌سوتا بار دیگر به بروز تظاهرات مردمی و درگیری با پلیس منجر شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پلیس آمریکا عصر یکشنبه در شهر «بروکلین سنتر» که در شمال شهر مینیاپولیس واقع است به سمت یک مرد سیاه‌پوست ۲۰ ساله به نام «داونته رایت» شلیک کرد و او را به قتل رساند.این اقدام خشونت بار پلیس، اعتراضات گسترده شهروندان آمریکایی به رفتار بی رحمانه پلیس این کشور را به دنبال داشت.

پلیس آمریکا شامگاه یکشنبه برای متفرق کردن معترضان خشمگین به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد و تا ساعت ۶ صبح به وقت محلی (۱۱ به وقت گرینویچ) این روند ادامه داشت. این خبر در شرایطی اعلام شده که تنش‌ها در شهر مینیاپولیس که قصد دارد یک افسر پلیس سفیدپوست را به اتهام قتل «جورج فلوید» در سال گذشته محاکمه کند، در اوج خود قرار دارد.

صد‌ها تظاهرات‌کننده بامداد دوشنبه (به وقت محلی) مقابل دفتر مرکزی پلیس بروکلین‌سنتر تجمع کرده و نام «داونته رایت» را فریاد زدند. معترضان در واشنگتن دی سی نیز فریاد می زدند وقتی فرق اسلحه با شوک دهنده را نمی‌دانی چرا پلیس شدی؟ خبرگزاری رویترز گزارش داده شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس به تشدید تنش‌ها منجر شد و تظاهرات‌کنندگان اقدام به پرتاب سنگ به سوی خودروی پلیس کردند.

همزمان رسانه‌های آمریکا امروز دوشنبه گزارش دادند قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در ۲۹ کنگره ایالتی آمریکا قصد دارند قوانینی برای دشوار کردن شرایط برگزاری اعتراضات مردمی تصویب کنند. به نوشته روزنامه «گاردین»، در اولین گام، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در کنگره ایالتی فلوریدا لایحه مقابله با خشونت، بی‌نظمی، آشوب‌گری و محافظت از مأموران مجری قانون را ماه گذشته میلادی به تصویب رساندند.

این لایحه که با انتقادات بسیاری همراه شده اقدامات تنبیهی برای افرادی که در تجمعات «خشونت آمیز» شرکت کنند در نظر گرفته است و از سوی دیگر، آسیب زدن به بنا‌های یادبود و مجسمه‌های نصب شده در شهر‌ها را جرم تلقی می‌کند. این لایحه به احتمال زیاد در مجلس سنای کنگره ایالت فلوریدا نیز به تصویب برسد. ماه ژانویه نیز فرماندار ایالت اوهایو قانونی را امضا کرد که مجازات در نظر گرفته شده برای تجمعات اعتراضی در مجاورت «زیرساخت‌های مهم» را افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی ۷۱ قانون مختلف در ۲۹ ایالت و در سطح فدرال منتظر تصویب شدن هستند که موجب محدود شدن حق اعتراض مردم آمریکا خواهد شد. «ویرا ایدِلمن» وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در این‌باره گفت: «امسال این رویه در حد یک سونامی در حال پیشروی است. دیگر نمی‌توان نام آن را موج گذاشت، زیرا از نظر تعداد و گستره‌ای که دارند، با [لوایح] قبلی متفاوت هستند».

از زمان قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس توسط یک مأمور پلیس، ۹۵ لایحه با هدف ممانعت از تشکیل تجمعات و انجام تظاهرات در سرتاسر آمریکا معرفی شده‌اند. از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس در ایالت «مینه‌سوتا» در قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهر‌های آمریکا و حتی کشور‌های دیگر سرایت کرد.

ویدئوی قتل «دانته رایت» منتشر شد

روز گذشته و همزمان با برگزاری دادگاه قتل «جورج فلوید»، پلیس آمریکا بار دیگر جان یک جوان سیاه پوست دیگر را گرفته است. این حادثه در نزدیکی محل قتل جورج فلوید رخ داده است. پلیس مدعی است که یک اشتباه انسانی علت این اتفاق بوده است! رئیس پلیس «بروکلین سنتر» در این‌باره گفته افسر زنی که به «دانته رایت» شلیک کرده، تفنگ دستی خود را با تفنگ الکتریکی اشتباه گرفته بود. کیمبرلی پاتر پلیس ۴۸ ساله آمریکایی است و ۲۵ سال سابقه فعالیت در پلیس این کشور را دارد.

انتقال پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خوب حقش بود دیگه حق تیر داشتن اونم بهونه داد دستشون حالا اعتراضشون واسه چیه؟
آخرین اخبار