در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رودخانه کرخه مهم‌ترین منبع تامین کننده حقابه تالاب هورالعظیم

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها گفت: در ایران رودخانه کرخه و در عراق دجله مهم‌ترین منابع تامین کننده حقابه تالاب هورالعظیم هستند.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: یک سوم مساحت تالاب هورالعظیم در خاک ایران و مابقی آن در خاک عراق قرار دارد، در دهه ۸۰ این تالاب به دلایلی خشک شد و خشک شدن آن مشکلاتی نیز به همراه داشت.

او افزود: خشکی تالاب آسیب‌های زیادی، چون گرد و غبار، از بین رفتن منبع ارتزاق مردم و محروم شدن آن‌ها از صیادی را به همراه داشت و مردم استان و سایر استان‌های همجوار را تحت تاثیر قرار داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها تصریح کرد: در ایران رودخانه کرخه و در عراق دجله مهم‌ترین منابع تامین کننده حقآبه تالاب هورالعظیم هستند و با اینکه ما از این تالاب حق کمتری برای تامین آب داریم، ولی در حال حاضر بیشترین سهم را برای این تالاب تامین می‌کنیم.

لاهیجان زاده تشریح کرد: خوشبختانه تالاب به شرایط عادی بازگشته و در حال حاضر ۱۲۰ هزار هکتار آن زیر آب است. در سال ۹۵ یک صیاد هم در منطقه نداشتیم، اما از سال ۹۶ تا ۹۹ تعداد آن‌ها به حداکثر رسید و تا به حال بیش از ۳۵۰ پروانه صید برای مردم محلی صادر کرده ایم.

او عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تن صید ماهی در آنجا صورت می‌گیرد و مردم محلی به معیشت پایداری رسیده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار