محبی کارشناس بازار سرمایه گفت:به دلیل اینکه بازار سرمایه افت لازم را کرده است، دیگر ریسک خاصی برای سهامداران وجود ندارد.

مصطفی محبی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاری در کدام یک از بازار‌ها سودآوری بیشتری دارد و کدام یک از این سرمایه گذاری‌ها برای کشور مولد است؟ بیان کرد: اگربخواهیم از بین بازار‌هایی مانند  طلا، مسکن، خودرو، رمز ارز و بورس یکی را به عنوان سرمایه گذاری مولد انتخاب کنیم، قطعا بازار سرمایه را انتخاب می‌کنیم، حتی اگر بانک را به عنوان یک بازار و سپرده برای سرمایه گذاری در نظر بگیریم باز هم بورس را برای سرمایه گذاری مولد می‌شناسیم.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که افراد معمولی بازاری را انتخاب می‌کنند که، ریسک کمتر وبازده بیشتری را داشته باشد این در حالی است که بازارسرمایه افت بسیاری کرده است، در واقع اُفتی که از مرداد سال قبل تا الان داشته است به علت پیش خور کردن اتفاقاتی بوده که تا امروز ممکن بود رخ دهد، پس بازار سرمایه ریسک خاصی را در حال حاضر به سرمایه گذاران تحمیل نمی‌کند، این در حالی است که بازار دلار در صورت توافق و مذاکراتی که  ممکن است صورت بگیرد، کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید


 کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد، افراد درمسکن سرمایه گذاری کنند این را باید بدانند که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حدود ۱۱۹۰ دلار است که ۹۰ دلار بالاتر از میانگین ده ساله شهر تهران می شود و این را هم باید بدانیم که سرمایه گذاری در حوزه مسکن در حال حاضر جذابیت ندارد زیرا قیمت‌ها در سقف خود قرار دارند.

وی در رابطه با سپرده های بانکی  گفت:باید به این نکته توجه کنیم که  تورم درسال گذشته در اقتصاد ایران ۳۰ درصد بود و ما می‌دانیم نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌ها نهایتا ۲۰ درصد است، یعنی افراد در اصل متضرر خواهند شد، اگر سرمایه گذاران امسال قصد سرمایه گذاری در سپرده بانکی را دارند، باید این را بدانند به دلیل اینکه سال تورمی را در پیش داریم ، متضرر خواهند شد.

محبی بیان کرد: رمز ارز‌ها یک مشکل عمده دارند البته بالای ۴۵۰۰ مورد رمز ارز وجود دارد، اولا بانک مرکزی هیچ مجوزی به صرافی ها  نداده است، چون  رمز ارز باید دلاری خرید شود و به یک صورتی خروج ارز از  کشور محسوب می‌شود، نکته قابل توجه این است، هر چند این بازار بازده بسیار بالایی داشته است، اما ریسک عدم اطمینان و ریسک برون زا در این نوع سرمایه گذار ی وجود دارد. ریسک برون زا بودن یعنی اگر قوانین و مقررات جدیدی در این رابطه تصویب شود و به ضرر سرمایه گذاران در این حوزه شوند، به دلیل اینکه هنوز در رابطه با رمز ارز‌ها در کشور قانون‌های ثابتی وجود ندارد و هر لحظه امکان وضع قانونی جدیدی است که به ضرر سرمایه گذاران باشد.

وی اظهار کرد:اما تنها بازاری که اهمیت دارد، بازار سرمایه است، چون افت خودش را کرده ، نکته قابل توجه این است که سهامداران باید نگاه بلند مدت داشته باشند، اما مردم باید از سرمایه گذاری مستقیم بپرهیزند و پول خودشان را به شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و صندوق ها بسپارند، البته باید به این نکته توجه کنند که این صندوق‌ها و مشاور سرمایه گذاران مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
حرف پوچ و غیر کارشناسی نزنین مردم کاملا اگاه هستن ، سازمان بورس سراسر فساد و رانت ، سامانه کدال قبرستان اطلاعات باطله س
ناظر بازار معلوم نیست کارش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
پول بزار توی بورس،هر روز هم برو در سازمان بورس اعتراض کن که چرا ضرر کردیم
آخرین اخبار