سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

تکذیب خبر آزادی مهدی هاشمی/ ۱۰۰ هزار استعلام درباره داوطلبان انتخابات صادر شده

اسماعیلی گفت: برگزاری انتخابات از مسائل بسیار مهم جامعه ایران اسلامی است و کشور ما کشور انتخابات است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در آیین رونمایی از سامانه حمایت از خانواده زندانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر آزادی مهدی هاشمی اظهار کرد: این خبر صحت ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تخلفات انتخاباتی بیان کرد: برگزاری انتخابات از مسائل بسیار مهم جامعه ایران اسلامی است و کشور ما کشور انتخابات است.

وی ادامه داد: در برگزاری انتخابات و در فرآیند آن مأموریت‌هایی برای قوه قضائیه پیش‌بینی شده است که عموماً در سه محور پیشگیری از جرائم انتخاباتی رسیدگی ویژه به جرائم و تخلفات و پاسخگویی به استعلامات درباره سوابق داوطلبان و نامزد‌های انتخابات این ماموریت‌ها بیان می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به این ماموریت‌ها گفت: از ۱۸ بهمن سال گذشته و قبل از آنکه فرایند انتخابات آغاز شود رئیس قوه قضائیه دستور تشکیل ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی را صادر کرد و متعاقب با آن در مرکز ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخابات با مسئولیت دادستان کل کشور و دبیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تشکیل شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در تمامی شهر‌ها و حوزه‌های انتخابیه این ستاد‌ها تشکیل شده‌اند و فرآیند برگزاری انتخابات را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به استعلام‌های لازم برای نامزد‌های انتخابات  بیان کرد: این استعلام‌ها ناظر بر سوابق داوطلبان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورا‌ها و سیاست جمهوری است و در انتخاباتی که ثبت‌نام داوطلبان آغاز شده ستاد پاسخگویی به استعلامات در دادستانی کل کشور تشکیل شده است و تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار استعلام درباره داوطلبان انتخابات صادر شده و اکثر آن‌ها پاسخ داده شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در تمامی کشور شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم احتمالی انتخابات تشکیل شده است، اما هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده و ما گزارشی از جرایم تخلفات نداشته‌ایم و با اعلام نتایج صلاحیت داوطلبان شورا‌ها و شروع فعالیت تبلیغاتی قوه قضائیه رصد‌های لازم و تذکرات لازم را ابتداً با محور پیشگیری از جرائم انتخاباتی استمرار می‌دهد و اگر در این مسیر با جرائمی مواجه شویم به صورت فوق‌العاده آن‌ها را رسیدگی میکنیم.

اسماعیلی با اشاره به پرونده حسن رعیت بیان کرد: کسانی که در این پرونده جزء متهمان هستند که دادسرا نسبت به آن‌ها نظر به تعقیب داشته همان ۲۱ نفری هستند که در کیفر خواست نامشان ذکر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: تمام تلاش این است که اموال داخل تحویل داده شود و در حال تلاش هستیم تا اموالی که او در خارج داشته هم دریافت شوند اولویت ما موضوع بدهی‌های زنجانی به دولت است و متناسب با وضعیت بدهی‌ها سایر بخش‌های حکم هم اجرا می‌شود.

وی با اشاره به پرونده حمید صفت و اعتراض به رای بیان کرد: در این رابطه باید اخبار تکمیلی را دریافت کنم.

اسماعیلی درباره پس گرفتن شکایت رئیس جمهور از رسانه‌ها گفت: استعلام این گونه موارد در دست شعب است و باید از شعبی که پرونده‌ها در دستشان بوده در این رابطه سوال بپرسم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۲۲:۳۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
اتفاقا تکذیب کردنش باید تکذیب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خیلی ... شما
آخرین اخبار