باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

غبار بی مهری بر موزه بین المللی عبرت / آمریکا هنوز کابوس صحرای طبس را می‌بیند

واقعه صحرای طبس یک حادثه به یادماندنی است که در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ آمریکایی‌ها را رو سیاه کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال‌های سال است که از واقعه پنجم اردیبهشت در طبس می‌گذرد، اما همچنان لاشه‌های هواپیما‌های آمریکایی در این صحرا به جا مانده اند تا یادآور آن باشند که آمریکا، تنها یک طبل تو خالی است.

۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ روزی است که کرکس ‌های آمریکایی در آن بیابان خشک و بی آب و علف با برنامه ریزی‌های زیادی برای نجات جاسوسان شان آمده بودند، اما غافل از آن بودند که دستی بالای همه دست هاست و تا زمانی که خداوند نخواهد اتفاقی نخواهد افتاد و با یک طوفان شن، تمام نقشه هایشان نقش بر آب شد.

 حالا از آن تاریخ سال‌ها می‌گذرد و اجساد هواپیما‌های آمریکایی‌ها در میان صحرای طبس خاک می‌خورند، صحرایی که در سال ۱۳۸۸ به دستور رهبر معظم انقلاب قرار شد موزه بین المللی عبرت طبس در آن ساخته شود، موزه‌ای که قرار است گوشه‌ای از جنایات آمریکایی‌ها را بازگو کند؛ اما با گذشت حدود ۱۲ سال هنوز از ساخت این موزه عبرت انگیز خبری نیست.

آفتاب سوزان سهم اسناد واقعه ۵ اردیبهشت

اجسامی که نشان دهنده مهم‌ترین و بزرگترین شکست آمریکا در صحرای طبس است، امروز در میان غفلت مسئولین بدون هیج حفاظتی زیر آفتاب می‌سوزد و اگر بخواهد به همین شکل ادامه پیدا کند روزی خواهد رسید که دیگر خبری از این اسناد مهم نباشد.

محمدی یکی از اهالی طبس می‌گوید: مسئولین باید توجه بیشتری به این واقعه تاریخی کنند، سال‌های سال است که سند بزرگترین افتضاح آمریکا اینجا درمیان این صحرای طبس است، اما دریغ از کوچکترین توجهی به آن؛ سال‌های پیش تنها در روز ۵ اردیبهشت ماه یادبودی در این صحرا گرفته می‌شد که آن هم به دلیل همه گیری کرونا برگزار نمی‌شود.

غبار بی مهری بر موزه بین المللی عبرت / آمریکا هنوز کابوس صحرای طبس را می‌بیند

لاشه‌های هواپیما‌ها محبوس در میان فنس‌ها

به صحرای طبس که برسیم، از دور اجساد هواپیما‌های آمریکایی‌ها به چشم می‌خورند، دور تا دورشان فنس کشیده شده و اگرچه تابلو‌هایی در این مکان نصب شده است، اما وضعیت این مکان متناسب با اهمیت این حادثه نیست. گویا علت بی توجهی به این مکان و کندی پیشرفت ساخت موزه بین المللی طبس از کمبود بودجه آب می‌خورد.

کلنگ زنی طرحی که بیش از یک دهه طول کشید!

برای پیگیری علت تأخیر در ساخت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس به سراغ مسئولین استانی رفتیم تا عاقبت این طرح را که از تصویب آن بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، جویا شویم.

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌گوید: کلنگ زنی این پروژه مهم بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود؛ در لایحه‌ی بودجه سال ۹۹ پنج میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته و در لایحه بودجه سال ۱۴٠٠ نیز ۱٠ میلیارد تومان دیگر برای ساخت موزه عبرت پیش بینی شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه پیمانکار این پروژه نیز مشخص شده است افزود: امیدواریم کار ساخت این موزه به خوبی انجام شود تا عبرتی باشد برای دشمنان ایران به خصوص آمریکا که در صحنه‌های مختلف تلاش می‌کنند برای نظاممان مشکل ساز شوند.

سرهنگ فلاحی ادامه داد: با توجه به اینکه این پروژه حجم بسیار سنگینی دارد و حدود ۱٠ هزار متر مربع زیربنای این موزه است، تلاش می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن ساخت موزه به اتمام برسد.

غبار بی مهری بر موزه بین المللی عبرت / آمریکا هنوز کابوس صحرای طبس را می‌بیند

صادق احمدی مدیر اجرایی پروژه موزه بین المللی عبرت طبس نیز می‌گوید: برای تسریع در ساخت این موزه جلسه‌ای با حضور استاندار برای این موزه داشته ایم که مقرر شد هرچه سریعتر کار اجرایی این پروژه آغاز شود.

او افزود: هم اکنون در مرحله طراحی این پروژه هستیم و پس از ماه مبارک رمضان با توجه به تخصیص اعتبار ملی به این پروژه، ساخت موزه بین المللی استکبار ستیزی را شروع می‌کنیم.

صحرای طبس، قطب گردشگری تاریخی می‌شود

با ورود آستان قدس به طرح موزه بین المللی استکبار ستیزی صحرای طبس، مسجد شکر به مجتمع فرهنگی رفاهی تبدیل می‌شود.

چهانبخش رئیس موزه بین المللی صحرای طبس نیز می‌گوید: سرمایه گذاران دیگری هم آمادگی خود را برای ایجاد بوم گردی و کویرگردی در محدوده این موزه اعلام کرده اند.

غبار بی مهری بر موزه بین المللی عبرت / آمریکا هنوز کابوس صحرای طبس را می‌بیند

بدون شک حادثه طبس یکی از ماندگارترین حوادث در تاریخ انقلاب اسلامی و سند رسوایی آمریکایی هاست که زنده نگه داشتن یاد و خاطره تاریخ ۵ اردیبهشت نیازمند تلاش بیشتر مسئولان استانی و ملی است تا در ذهن تمام جهانیان تاریخ روسیاهی آمریکایی‌ها برجا بماند و آثارش بر روی زمین از بین نرود.

موزه بین المللی استکبار ستیزی صحرای طبس می‌تواند سندی باشد برای یادآوری این خاطرات؛ یادمانی که نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمامی ملت‌های آزادی‌خواه جهان در برگیرنده روایت‌هایی عبرت انگیز و پند آموز است. اینجا، محلی است برای یادآوری واقعیت "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند".

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آمریکا روز به روز خوار تر و ایران هر روز قوی تر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
داغ شکست ذلت بار آمریکا در صحرای طبس تا مدتها بر پیشانی شیطان بزرگ خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
متأسفانه آمریکای ها از گذشته شون و شکست مفتضحانه در صحرای طبس عبرت نمی گیرن، روسیاهی بزرگ آمریکا در 5 اردیبهشت رو نه ما بلکه دنیا نیز فراموش نخواهد کرد
آخرین اخبار