مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

خاک، ۵۸ روز اهواز را رنگ کرد/ ۶ روز پاک سهم اهوازی‌ها شد

اشرفی گفت: با کاهش بارندگی‌ها طی پارسال شاهد افزایش روز‌های آلوده به گرد و غبار در کلانشهر اهواز بودیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در تشریح وضعیت آلودگی هوا و گرد و غبار طی پارسال در اهواز گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها، تعداد روز‌های خاکی در اهواز از ۴۶ روز در سال ۹۸ به ۵۸ روز در سال ۹۹ افزایش نشان می‌دهد.

او افزود: بر اساس گزارش ایستگاه‌های پایش هوای اهواز در سال ۹۹ از وضعیت گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM ۱۰) هوای این شهر ۱۹ روز در شرایط پاک و ۲۸۹ روز هوا در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است، ضمن اینکه در همین زمان هوای این کلانشهر، ۵۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴ روز در شرایط ناسالم و ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم بود، البته شرایط خطرناک گرد و غبار را تجریه نکردیم.

اشرفی با اشاره به روند افزایشی گرد و غبار نسبت به سال ۹۸، بیان داشت: در سال ۹۸ اهواز، ۱۵ روز شرایط هوای پاک، ۳۰۴ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۳۹ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز شرایط ناسالم و یک روز شرایط بسیار ناسالم را تجربه کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان سال ۹۸ را سالی استثنایی از نظر بارش دانست و اظهار کرد: همین امر باعث شد کانون‌های داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل شوند، البته مواردی که رخ داد بیشتر ناشی از کانون‌های خارجی گرد و غبار بود و به طور کلی در ۲ سال اخیر به دلیل بارندگی، مدیریت آب در حوزه تالاب‌ها و برنامه‌های نهالکاری، تعداد روز‌های گرد و غباری اهواز به نسبت سال‌های ۹۵ و ۹۶، کاهش چشمگیری داشته که برای شهروندان نیز ملموس بوده است.

روز‌های ناسالم ۲ برابر شده است

این مقام مسئول درخصوص آلودگی هوا و شرایط کیفی هوای اهواز از نظر غبار با اندازه ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) گفت: طی پارسال اهواز ۶ روز در شرایط پاک و ۱۸۳ روز در شرایط قابل قبول (سالم) بود، همچنین در این مدت اهواز ۱۲۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵۵ روز در شرایط ناسالم بوده و روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک نداشته است.

اشرفی تصریح کرد: در سال ۹۸ نیز هوای اهواز از نظر غبار با اندازه ۲.۵ میکرون، ۱۵ روز در شرایط پاک، ۱۶۷ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۱۵۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۳ روز در شرایط ناسالم و یک روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و روز خطرناک نداشته است، البته عوامل آلودگی هوا با غبار ۲.۵ میکرون در اهواز شامل؛ مشعل‌های (فلرهای) نفتی، سوزاندن زباله و آتش سوزی مدفن پسماند، آتش زدن مزارع نیشکر، کاهش کیفیت سوخت و استفاده از سوخت مازوت (به صورت مقطعی) هستند.

او با تاکید بر توجه به تالاب‌ها و ادامه برنامه مدیریت آب در حوزه محیط زیست برای کاهش گرد و غبار، اظهار داشت: تداوم برنامه کاهش گرد و غبار از جمله توسعه نهالکاری و مرطوب سازی کانون‌ها نیز از دیگر مواردی است که اجرای آن ضروری است، ضمن اینکه نظارت مستمر بر صنایع آلاینده نیز امری مهم تلقی می‌شود.

اشرفی آغاز ساماندهی سایت پسماند شهرداری اهواز، تاکید بر برداشت سبز از مزارع نیشکر، اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z) برای معاینه فنی خودرو‌ها را از جمله اقدامات مدیریتی برای کاهش آلودگی صنایع برشمرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.