تفسیر قرآن؛

اولیاء خدا چه کسانی هستند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۶۲ سوره یونس و همچنین روایت امام علی (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

آگاه باشید که دوستان خدا هرگز هیچ ترسی (از حوادث آینده عالم) و هیچ حسرت و اندوهی (از وقایع گذشته جهان) در دل آن‌ها نیست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۶۲ سوره یونس

تفسیر آیه ۶۲ سوره یونس

از امیرمؤمنان (ع) درباره تفسیر آیه «أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللهِِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»، سؤال شد: «أَوْلِیَاء چه کسانی هستند»؟ امیرمؤمنین (ع) فرمودند: «ایشان جماعتی هستند که در عبادت خداوند متعال اخلاص ورزیدند.

در زمانی‌که دیگر مردمان به ظاهر دنیا توجّه می‌کردند، آنان به باطن آن توجّه داشتند و آن زمان‌که دیگران به امور زودگذر دنیا فریفته شده بودند، اینان عواقب و سرانجام امور را مدّ نظر داشتند و به همین‌خاطر چیز‌هایی را که می‌دانستند آنان را رها خواهد کرد، ترک کردند و چیز‌هایی را که می‌دانستند موجب نابودی آنان خواهد شد، از بین بردند».


بیشتر بخوانید


این آیه ویژگی‌های اولیای خدا را بازگو می‌کند. شعار آنان این است: «إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا»؛ ونتیجه این خوف، تقواست وثمره تقوا: «لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ». این عدم خوفِ اولیای خدا، هم در دنیاست و هم در آخرت «لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ» . پیامبر اکرم (ص) فرمودند:اولیای خدا سکوتشان ذکر است، نگاهشان عبرت، سخنشان حکمت و حرکتشان در جامعه، مایه برکت است.

پیام‌های آیه ۶۲ سوره یونس

۱-کسی که ولیّ خدا باشد، خدا هم ولیّ اوست. «إِنَّ أَوْلِیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ»

۲-کسی که خوف الهی داشته باشد، خوف دیگری نخواهد داشت. «إِنَّ أَوْلِیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ» (آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است)

۳-اولیای خدا، آینده‌ای روشن ودبدون بیم و اندوه دارند. «إِنَّ أَوْلِیاءَ اللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار