مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

ریزگردها سالانه ۵۰ میلیارد تومان به اصفهان خسارت می‌زند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خسارات ناشی از پدیده مخرب ریزگرد در استان اصفهان سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بیشتر خسارات ناشی از پدیده مخرب ریزگرد به زمین‌های کشاورزی، زیرساخت‌های حمل و نقل، محیط زیست و فرودگاه‌ها و راه آهن وارد می‌شود.

او با بیان اینکه آثار مخرب ریزگرد‌ها سال به سال افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: توجه هرچه بیشتر به طرح‌های بیابان‌زدایی در این استان و کاهش روند بیابان زایی با اجرای پروژه‌های مرتبط تنها چاره و راه حل این موضوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ریزگرد‌ها از سوی دیگر سلامت ساکنان مناطق مختلف استان را به خطر می‌اندازد تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی همین آلودگی هوا و ریزگرد‌ها است که در بسیاری از روز‌های سال بخصوص در پاییز بیشتر می‌شود و حتی تعطیلی مدارس و یا مراکز دولتی را در پی دارد.

شیشه فروش با اشاره به وجود ۱۶ کانون اصلی انتشار ریزگرد‌ها در استان اضافه کرد: تخصیص اعتبار کافی برای اجرای طرح‌های مرتبط با بیابان‌زدایی روند رو به رشد این معضل را کاهش خواهد داد.

او مساحت کانون‌های گرد و غبار استان را یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اجرای طرح‌های نهالکاری گونه‌های گیاهی مقاوم به مناطق خشک و بیابانی مانند تاغ و قره داغ در این مناطق راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ریزگرد‌ها محسوب می‌شود که البته با تلاش متولیان امر در بخشی از بیابان‌های شرق و شمال استان انجام گرفته است.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند، عمده خسارت‌ها به پایگاه‌های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محور‌های مواصلاتی و شهرک‌های صنعتی، راه‌آهن و شهر‌های پیرامون وارد می‌شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.