مدیرکل امور عشایری استان سمنان:

عشایر استان سمنان به دلیل خشکسالی کوچ بهاره را به تاخیر بیاندازند

مراد خادم گفت: عشایر استان به دلیل خشکسالی و تاخیر در رویش گیاهان در مناطق ییلاقی برای حفظ پوشش گیاهی می‌توانند با تاخیر از مناطق قشلاقی خارج شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان ابراز داشت: زمان آغاز کوچ بهاره عشایر استان سمنان به مناطق ییلاقی اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه است، اما امسال به دلیل خشکسالی براساس تصمیم شورای عشایری استان سمنان، عشایر می‌توانند با تاخیر وارد مناطق ییلاقی می‌شوند.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی در زمستان و پاییز سال گذشته موجب خشکسالی و تاخیر در رویش گیاهان در مناطق ییلاقی شده است و اگر دام زودهنگام وارد عرصه‌های ییلاقی شود بدون شک پوشش گیاهی که اکنون در مرحله جوانه‌زدن و سربرآوردن از خاک است آسیب می‌بیند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان یادآور شد: ۲۰ تا ۲۵ درصد عشایر در مناطق قشلاقی استان را عشایر مهمان از استان‌های دیگر تشکیل می‌دهد و ۷۵ درصد عشایر استان از مناطق قشلاقی به ییلاقی در داخل استان کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر مهمان از استان‌های مختلف مانند تهران برای گذراندن فصل سرما به مناطق قشلاقی استان سمنان کوچ می‌کنند و تاخیر در کوچ بهاره به منظور رویش و حفظ پوشش گیاهی مراتع شامل تمام عشایر استان سمنان می‌شود.

وی بیان کرد: مناطق جنوبی استان سمنان جزو مناطق قشلاقی و مناطق شمالی استان جزو مناطق ییلاقی عشایر استان سمنان به شمار می‌رود.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان خاطر نشان کرد: آبرسانی به عشایر در مسیر کوچ از وظایف ذاتی این اداره‌کل است که تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شده است.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

انتهای پیام / گ

 

برچسب ها: عشایری ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار