آغاز طرح مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو چهارمحال و بختیاری

تاکنون ۲هزار و ۸۸۰ هکتار از مزارع گندم و جوی استان چهارمحال و بختیاری علیه آفت سن گندم سمپاشی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرشید شبانی مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز طرح مبارزه با آفت سن از فروردین‌ماه امسال گفت: تاکنون ۲هزار و ۸۸۰ هکتار از مزارع گندم و جوی این استان علیه آفت سن گندم سمپاشی شده است.

او با اشاره به گرم‌تر شدن هوا، کاهش بارندگی در فروردین و تشویق کشاورزان برای سمپاشی در زمانی که آفت سن در مرحله مادر قرار دارد، افزود: تاکنون بیش از دو هزار هکتار از مزارع جو و گندم در لردگان، ۴۰۰ هکتار در شهرکرد و ۴۰۰ هکتار در بن نسبت به آفت سن سم پاشی شده است.


بیشتر بخوانید


شبانی اضافه کرد: در این مدت دو هزار و ۱۸ هکتار از مزارع گندم دیم، ۳۵۰ هکتار مزارع گندم آبی، ۹۳ هکتار مزارع جو آبی و ۴۱۹ هکتار مزارع جو دیم در استان سم‌پاشی شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع گندم و جوی استان با آفت سن مادر مبارزه شود.

او با تاکید بر اینکه آفت سن گندم مهمترین آفت گندم و جو کشور و استان است ادامه داد: تمامی مناطق دیم خیز استان به جز شهرستان کوهرنگ و بیشتر مزارع گندم آبی در شهرستان‌های شهرکرد، بن، لردگان، قسمتی از خانمیرزا، بخش گندمان بروجن، بخش جونقان فارسان، بخش مرکزی اردل و بخش مرکزی شهرستان کیار درگیر این آفت است.

شبانی مهمترین دلیل گسترش این آفت در استان را تخریب مراتع و تبدیل آن‌ها به مزارع دیم کم بازده عنوان عنوان کرد و گفت: با جلوگیری از تخریب مراتع منابع طبیعی می‌توان تا حدودی زیادی این آفت را کنترل کرد.

او به افزایش قیمت سموم آفت‌کش تا حدود چهار برابر اشاره کرد و افزود: با این وجود هزینه سم برای مبارزه با آفت سن، در هر هکتار ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال است که با توجه به افزایش قیمت گندم این میزان هزینه برای مقابله با این آفت خطرناک ناچیز است.

شبانی اضافه کرد: امسال به دلیل وقوع خشکسالی و همچنین استفاده نکردن زارعان از کود‌های ماکروی فسفاته و پتاسه به دلیل افزایش شش تا هفت برابری قیمت آنها، مزارع گندم و جو ضعیف و حساس هستند و مبارزه نکردن با سن گندم خسارت جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: آفت سن از اواخر تیرماه در زیر بوته‌های گون و سایر بوته‌ها به خواب می‌رود و با افزایش دما تا متوسط ۱۴ درجه در اواخر اسفندماه از خواب بیدار می‌شود و به سمت مزارع پایین دست هجوم می‌آورد.

شبانی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن در دو مرحله سن مادر و پوره (نوزاد) انجام می‌شود، گفت: در مرحله مبارزه با سن مادر تا زمان مشاهده شدن تخم سن مبارزه انجام می‌شود.

او افزود: امسال تاکنون در مزارع تخم سن مشاهده نشده و پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده تخم‌ریزی این آفت شروع شود.

شبانی اضافه کرد: پوره‌های آفت سن از سن سوم بر روی خوشه‌ها مستقر شده و با تغذیه از ان‌ها گلوتن دانه گندم را از بین می‌برد که این امر کیفیت گندم را برای نانوایی کم می‌کند و در صورتی که سن‌زدگی گندم بیش از دو درصد باشد گندم توسط سیلو و مراکز خرید نیز خریداری نخواهد شد.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: مزارع گندم ، آفت سن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.