واشنگتن پست: اقتصاد چین با سرعت بی سابقه‌ای در حال رشد است

روزنامه واشنگتن پست از سرعت بی سابقه رشد اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، نشریه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با سرعتی بی سابقه رشد کرده و از قدرت‌های بزرگ در بهبود در میان همه گیری کرونا جلوتر زده است.

این روزنامه در ادامه افزود: دومین اقتصاد جهان با وجود چالش‌هایی مانند نرخ پایین اثربخشی واکسن‌های کرونا، محدودیت‌های سفری به خاطر همه گیری، و تحریم‌های آمریکا بر صنابع رسمی چین، فعالیت‌های پیش از همه گیری خود را بازیابی کرده است.

«نیکلاس لاردی» عضو ارشد انستیتوی اقتصاد بین الملل پیترسون (PIIE) در واشنگتن گفت: تصویر بزرگ این است که چین اکنون در حال پیشرفت به شکلی سریعتر در سطح اقتصاد‌های پیشرفته، بیش از هر زمان دیگری است.

او در ادامه افزود: زندگی روزانه در چین در مقایسه با وضعیت بیشتر مردم در سال گذشته و به سبب تلاش‌های شدید برای مهار عفونت و نیاز شدید برای قرنطینه در خصوص افرادی که وارد کشور می‌شوند، به طبیعت خود بازگشته است؛ اما سران این کشور در دادن وعده محتاط هستند.

بر اساس این گزارش، «لی که چیانگ» نخست وزیر چین در این ماه هشدار داد که بهبودی اوضاع همچنان نابرابر است و تردید‌های جدید در فضای بین المللی ظاهر شده است؛ اشاره‌ای که شاید به تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های فن آوری پیشرفته چینی و نیز تحریم پنبه چین بوده باشد.

گفتنی است دفتر ملی آمار چین روز جمعه اعلام کرده بود چین که به طور فعال در حال بهبود از بیماری همه گیر کووید-۱۹ است، تولید ناخالص داخلی خود را افزایش داده و در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱۸.۳ درصد رشد اقتصادی سالانه داشته است.

افزایش تولید ناخالص داخلی در حال حاضر سه برابر بیشتر از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ است؛ یعنی زمانی که اقتصاد چین ۶.۵ درصد رشد کرده بود. رشد اقتصادی چین پس از آن رخ داد که اقتصاد این کشور سال گذشته در میان بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر اقتصاد جهان حدود ۶.۸ درصد کاهش یافت.

دفتر ملی آمار چین در بیانیه‌ای گفت: طبق برآورد‌های اولیه، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول به ۲۴.۹۳۱ میلیارد یوان [۳.۸ تریلیون دلار]رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۸.۳ درصد رشد داشته است.

این دفتر همچنین افزایش اشتغال شهری را نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ از مهمترین علل رشد اقتصادی عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار