ضرورت جلوگیری از کشت دوم در همدان/ از تالوار آب نرسد مجبور به جیره‌بندی می‌شویم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آبرسانی از سد تالوار به همدان ضروری است، اگر آب نرسد در بخش‌هایی از همدان آب جیره‌بندی می‌شود‌.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سید هادی حسینی‌بیدار,مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در جلسه انسجام‌بخشی آب با بیان اینکه امسال دغدغه ویژه‌ای از بابت تامین آب داریم اظهار کرد: بر همین اساس جلسات متعددی به منظور رصد و رفع مشکلات برگزار شده است.

او تاکیدکرد  اولین بار نیست که ما با شرایط بحرانی مواجه می‌شویم و طی ۹ سال خدمت در این مجموعه، اجازه ندادیم مردم لحظه‌ای با قطعی آب مواجه باشند و به لطف خدا از این پس هم اوضاع را مدیریت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان بر اعمال مدیریت فشار بر شبکه تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود تقاضا داریم جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها نیز بر جلوگیری از کشت دوم اقدام کنند.

حسینی‌بیدار با بیان اینکه آبرسانی اضطراری از خط انتقال تالوار باید تا تیرماه عملیاتی شود گفت: در صورت عدم تامین آب از این منبع ممکن است در بخش‌هایی از همدان با جیره‌بندی آب مواجه شویم؛ بنابراین ضروری است برای تسریع در پروژه آبرسانی از سد تالوار با حضور استاندار و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی جلسه اضطراری برگزار شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به اینکه بر اساس توسعه بافت شهر همدان و همچنین شیوع ویروس کرونا، مصرف آب سال گذشته با امسال تا حدودی متفاوت است گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، امسال مصرف آب شرب چیزی در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حمیدرضا نیکداد با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته پنج میلیون متر مکعب به  برداشت از آب سد اکباتان نیاز خواهیم داشت افزود: طی ۶ ماهه نخست سال گذشته حدود ۲۱ میلیون متر مکعب آب از ذخایر آبی سدها برداشت شد.

او بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش مصرف آب در امسال، نیازمند بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب آب از ذخایر آب‌های سطحی باشیم که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود، بین یک تا دو میلیون متر مکعب با کمبود ذخایر آبی مواجه باشیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در صورت وجود شوک ناگهانی و تشدید وضعیت بحرانی ناگزیر به مدیریت توزیع آب در شهر همدان خواهیم بود.

نیکداد با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد برداشت آب از سد اکباتان، ۱۷ درصد از سد آبشینه، ۲۵ درصد از رودخانه عباس‌آباد و خاکو و ۱۳ درصد از چاه‌ها است یادآور شد: برهمین اساس در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از آب مصرفی شهر همدان از ذخایر آبی سدها تامین می‌شود.

او افزود: در صورت از دست دادن منابع آبی رودخانه عباس‌آباد، مشکلاتی در توزیع آب در بخش‌هایی از شهر قابل انتظار است.

نیکداد با اشاره به اینکه بر مبنای شرایط موجود، بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی نخستین جلسه مدیریت بحران در شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد گفت: بر همین اساس با بروزرسانی کنترل‌گرها مدیریت فشار در شبکه اعمال شد ضمن اینکه نشت‌یابی به منظور جلوگیری از پرت و هدر رفت  آب در حال انجام است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد:دستور عدم فروش انشعابات ساختمان سازی و همچنین توسعه به منظور اضافه شدن مصرف کننده نیز مصوب و ابلاغ شده است.

نیکداد با بیان اینکه امیدوار بودیم آبرسانی اضطراری از خط انتقال تالوار با وجود درخواست‌ها و مذاکرات انجام شده به نتیجه برسد گفت: با توجه به بازدیدی که از منطقه داشتیم، نمی‌توان روی این منبع آبی در تابستان امسال حساب کرد.

منبع فارس

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.