آمریکا: در کودتا علیه لوکاشنکو دست نداشتیم

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن در توطئه و کودتا برای براندازی رئیس‌جمهور بلاروس دست نداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش امروز (یک‌شنبه) خود اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای هرگونه دست داشتن در توطئه علیه «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، را تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابلاغ بیانیه این نهاد آمریکایی، مدعی شد: «هرگونه نقش ما در توطئه و کودتا علیه رئیس‌جمهور بلاروس به‌طور قطع نادرست است.»

در بخشی دیگر از این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد از بازداشت دو شهروند دوتابعیتی آمریکایی در بلاروس آگاه شده است و «آمادگی ارائه خدمات کنسولی مطابق با آن را دارد.»

در انتها این نهاد آمریکایی اعلام کرد: «دولت آمریکا همواره از دولت‌های خارجی می‌خواهد روند کنسولگری را در همه مواردِ متوجه دو تابعیتی‌ها دنبال کنند. این خواسته حتی شامل کشورهایی است که ملزم به پیروی از قوانین کنوانسیون وین نباشند، زیرا یک دو تابعیتی همزمان تبعه آن کشور و آمریکا خواهد بود.»

شب گذشته سرویس‌های امنیتی بلاروس از بازداشت دو نفر به اتهام تلاش برای کودتا و ترور الکساندر لوکاشنکو با «حمایت آمریکا و لهستان» خبر دادند.

پس از آن که نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی در بلاروس نشان داد لوکاشنکو برای ششمین دوره به قدرت می‌رسد، این کشور ماه‌ها صحنه اعتراضات بود و پلیس هزاران نفر را در جریان اعتراضات ضددولتی دستگیر کرد.

کشور‌های غربی و آمریکا با حمایت از مخالفان در بلاروس در تلاش هستند دولت لوکاشنکو را سرنگون کنند. اتحادیه اروپا نیز نتیجه انتخابات را رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار