رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد كل نیروهای مسلح:

تحقیقات در صنعت نظامی روزآمد است

عزیزی دلشاد گفت: ما اگر تولید را بر اساس دانش بنیان داشته باشیم که مستقر بر دانش و فناوری باشد می تواند شرط مهم روزآمدی را داشته باشد.

به  گزارش  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  برنامه صبح و گفت‌وگو رادیو گفت‌وگو با موضوع توسعه فناوری در نیرو‌های مسلح با سردار محمد عزیزی دلشاد، رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

محمد عزیزی دلشاد با اشاره به اینکه اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح مسئول روزآمدی و بلکه آینده نیرو‌های مسلح در ابعاد تحقیقاتی و صنعتی است، گفت: در قالب هماهنگی‌های راهبردی که بین بخش‌های تحقیقاتی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود، این اتفاق تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش‌های تحقیقاتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیرو‌های مختلف زمینی، هوایی، پدافند و دریایی فعال هستند. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بخش‌های مختلف تحقیقاتی در حوزه‌های مهم راهبردی در جریان است.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: در ستاد کل راهبری امور تحقیقات و هماهنگی امور راهبردی اتفاق می‌افتد که بخش‌های مختلف تحقیقاتی به صورت هم افزا و مکمل تمام نیاز‌های نیرو‌های مسلح را می‌توانند تامین کنند. البته با توجه به شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند، توجه به تولید، پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها، وظایفی بر عهده ما در نیرو‌های مسلح است که به این موضوع دقت کنیم.

وی در رابطه با روزآمدی تحقیقات در صنعت نظامی خاطرنشان کرد: ما اگر تولید را بر اساس دانش بنیان داشته باشیم که مستقر بر دانش و فناوری باشد و از سرچشمه علم و دانش و فناوری نشئت گرفته باشد، می‌تواند شرط مهم روزآمدی را داشته باشد. ما قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی صنایعی را داشتیم که ظاهر باشکوهی را داشتند، ولی بعضی از آن ها، چون ریشه دانش بنیانی را نداشتند نتوانستند دوام بیاورند و یا آن‌هایی که دوام آوردند با حرکت جهادی بود که پایه دانشی و فناوری را برایش فراهم کردند.

دلشاد افزود: ما در نیرو‌های مسلح باید به تولید دانش بنیان بیندیشیم و بنابراین زنجیره از علم تا فناوری تا تحقیقات صنعتی و تبدیل کردن به سامانه و محصول و تجهیزات رزم و بعد فناوری پشتیبانی از این‌ها موضوعاتی است که ما باید برای حفظ آن‌ها روزآمدی را در اختیار داشته باشیم که بحمدالله نشان‌ها و مصداق‌های موفقی که بعضا رونمایی و اعلام رسانه‌ای شده، مردم شریف ایران را در جریان این سطح از روزآمدی قرار بدهد.

وی به مصداق‌هایی از توجه محققین ایرانی به روزآمدی و توجه و رصد آینده اشاره کرد و گفت: مردم ایران به یاد دارند که اولین کیت تشخیصی ساخت کشور در نیرو‌های مسلح به نتیجه رسید و آن هم فقط چند روز از آغاز رسمی و شناسایی اولین مورد بیماری در کشور رونمایی شد. آیا این نشان از این ندارد که محققین نیرو‌های مسلح همواره با هوشیاری آینده را رصد می‌کنند. وگرنه محققین ما نمی‌توانستند ظرف چند روز چنین دستاورد مهمی را در آن دوران و آن با وجود محدودیت‌های دستیابی آن زمان کیت تشخیص را عرضه کنند. اولین نشانه‌های کووید ۱۹ که در کشور‌های اولیه پیدا شده بود محققین ما مشغول کار تحقیقاتی بودند و خیلی زود ان را عرضه کردند.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح با ذکر این نکته در نیرو‌های مسلح سالیانی است که راهبردی ارائه می‌شود که گاهی از آن به «هسته دانا و شبکه توانا» یاد می‌کنند، تصریح کرد: یعنی ما در خود نیرو‌های مسلح قله‌هایی را به لحاظ علم و فناوری داشته باشیم که داریم و این قله‌های علم و فناوری نیرو‌های مسلح قابلیت دارند که ارتباط حرفه‌ای و درست با ظرفیت‌های تحقیقاتی کشور بر قرار کنند. این بهم پیوستگی منظم و معنی دار است که موفقیت‌های نیرو‌های مسلح را رقم زده است.

وی با بیان اینکه بخشی از قله‌های علم و فناوری نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها است، گفت: در نیرو‌های مسلح ما هم دانشگاه‌هایی را داریم که به تقویت کار می‌پردازد، رده‌های درجه داری، افسری و بخش‌هایی هم داریم که آموزش‌های تحصیلات تکمیلی دارند بنابراین ظرفیت محقق خوبی در اختیار دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح است که می‌تواند به بسیاری از موضوعات علوم و فناوری بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار