خطری نهفته در خواب بعد از وعده سحر

یکی از عادت‌های اشتباه در ماه رمضان، خواب بعد از وعده سحری است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، از عادت‌های اشتباهی که بسیاری از افراد در ماه رمضان به آن عادت کرده اند، خواب مستقیم پس از خوردن وعده سحر است. در حالی که بسیاری از کارشناسان بر مضر بودن این عادت تأکید دارند، توصیه می‌کنند زمانی مناسب میان سحری و خواب انداخته شود تا بدن در معرض بیماری‌های مختلف قرار نگیرد.

کارشناسان تغذیه بر اهمیت بیدار ماندن و انجام برخی از فعالیت‌ها پیش از خواب تأکید می‌کنند تا بدن انسان دچار بسیاری از خسارت‌ها و عوارض منفی که بر عملکرد‌های حیاتی بدن تأثیر می‌گذارد، نشوند.

ایمان فکری مشاور تغذیه و چاقی در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز عربی» می‌گوید سحری فواید فراوانی دارد؛ به شرط آنکه در خوردن زیاده روی نشود و وعده‌ای مختصر مانند ماست، پنیر وتخم مرغ مصرف شود؛ چرا که این وعده غذایی انرژی مورد نیاز بدن را در طول ساعات روزه داری در اختیار بدن قرار می‌دهد، اما در همین حال لازم است تا پس از خوردن وعده سحری، نخوابید؛ چرا که این مسأله بر سلامتی تأثیری منفی دارد و به افزایش وزن منجر می‌شود.

آسیب‌های جدی

این مشاور تغذیه به مهمترین مضراتی که خوابیدن مستقیم پس از وعده سحری دارد اشاره کرده و می‌گوید از جمله این ضرر‌ها می‌توان به بیماری‌های قلب، کبد، روده بزرگ اشاره کرد. از این رو باید افراد پس از خوردن سحری مابین یک الی دو ساعت بیدار بمانند تا به بدن شان فرصت هضم غذا را بدهند؛ به خصوص افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، باید برای جلوگیری از التهاب یا نفخ این چنین کنند.

این مشاور تغذیه و چاقی همچنین در خصوص خوردن غذا‌های سرخ شده در وعده سحری هشدار داد و اعلام کرد این مسأله سبب نفخ و سوء هاضمه شده و به همین سبب فرد احساس نفخ و ناراحتی در تمامی مدت روزه داری می‌کند.

او با اشاره به یکی از آسیب‌های ناشی از خواب مستقیم پس از وعده سحری گفت یکی از مضرات آن «اضافه وزن» است؛ مشکلی که بسیاری از افراد در ماه رمضان با آن دست به گریبان هستند. چرا که خون بعد از غذا با انرژی لازم اشباع می‌شود و استفاده نکردن از این انرژی سبب می‌شود تا در بدن به شکل چربی ذخیره شود و همین امر به افزایش سریع وزن در مدت کوتاهی منجر می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین گفت: معده پر بر ریه و روند تنفس تأثیر می‌گذارد؛ مسأله‌ای که به دشوار شدن تنفس به هنگام خواب منجر می‌شود. از این رو وعده سحری دو ساعت قبل از خواب سرو شود؛ همچنانکه توصیه می‌شود پس از خوردن وعده سحری حرکتی داشته باشید تا به سرعت هضم غذا کمک کند.

این متخصص تغذیه همچنین اعلام کرد برای کاهش احساس تشنگی توصیه می‌شود تا از غذا‌هایی که دارای میزان بالایی نمک هستند و سبب می‌شوند تا آب درون سلول‌ها خارج شوند، خودداری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
خوابمون چی پس. اصلا فرصت خواب نیس تو ماه رمضون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
دور از جون همه هم وطنان عزیز یکی از آشناهامون که نوجوون بوده، سحری برنج و خورش زیاد میخوره فوری میره میخوابه سکته قلبی میکنه تو خواب. دکتر گفت به خاطر پری معده و روی شکم خوابیدن بوده. بهتره برای سحری غذاهای خیلی ساده مثل صبحانه خورده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
این چه وضعی هست؟؟؟؟
مگر آدمی چندسال عمر میکنه که بعد سحری نخوابد؟؟
ما که تا آخرشب بیداریم و دوست هم داریم بعد سحری بخوابیم دقیقا مزه اش تو خواب بعد سحری هست. مثل ماکارانی سرده که دوباره گرمش میکنی بیشتر می چسبد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
هیچ وقت نباید بعد از خوردن غذا خوابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم بعضی مشاورها مشکل دارن از عمد اینا رو میگن
افطاری نون پنیر ، سحری هم ماست ، آفرین !!!!
یه ماه ماست و نون پنیر؟؟؟
افطاری سبک
سحری سبک
نبایدم که بخوابیم
پس یباره هیچ چی نخوریم و نخوابیم دیگه
میخواید اینقدر مردمو با این توصیه ها تحت فشار بذارین که از خیر روزه گرفتن بگذرن؟؟؟؟؟؟؟ مسخره کردین خودتونو؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
این آقا با این انگشتر طلا وعده سحری خورده بعد مرده...؟؟!!
یه عکس درست درمون بذارید...
این عکس اصلا ایرانی و مسامون نیست...
اگر اشتباه مبکنم راهنمایی بفرمائید...
Iran (Islamic Republic of)
نتیجه میگیریم که افرادی که بیماری دارن نباید روزه بگیرن ممنون که راهنماییم کردین
۰۸:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
نتیجه میگیریم که افرادی که بیماری دارن نباید روزه بگیرن ممنون که راهنماییم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
مثلا در نخورده خوابیده نمرده که.به مطلب دقت کنین مفهوم میشه
آخرین اخبار