کاهش ۵۰ درصدی اهدای خون در قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بعد از ایام نوروز اهدای خون در استان ۵۰ درصد کاهش یافت .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، مریم مدرسی مدیرکل انتقال خون استان در گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه قزوین گفت: متاسفانه بعد از نوروز با شروع ماه مبارک رمضان و شیوع موج چهارم کرونا شاهد کاهش ۵۰ در صدی اهدای خون هستیم.

مدرسی با اشاره به آمار اهدای خون در نوروز بیان کرد: آمار اهدای خون در ایام نوروز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: از اول فروردین ماه تا پایان ایام نوروز امسال، مجموعا هزار و ۲۹۳ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون قزوین، تاکستان و سامانه سیار مستقر در شهرستان بوئین زهرا مراجعه کردند که از این تعداد حدود هزار و ۸۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان: در ایام نوروز حدوداً ۱۴۰ نفر به صورت روزانه خون اهدا می‌کردند، اما هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ نفر مراجعه کننده داریم واین آمار برای تامین نیاز در ماه‌های آینده جای نگرانی دارد.

مدرسی به مراجعه‌کنندگان اطمینان داد که روند خون‌گیری به‌صورت کاملاً بهداشتی است و پروتکل‌ها رعایت می‌شود.

وی افزود: ابتدای شیوع کرونا نگرانی بابت انتقال ویروس از طریق اهدای خون وجود داشت درحالی‌که ویروس کرونا ویروسی تنفسی است که از طریق خون منتقل نمی‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: اغلب مردم به دلیل شیوع کرونا رفت‌وآمد خودشان را به مرکز درمانی کم کرده اند، اما افرادی که به انتقال خون مراجعه می‌کنند باید بدانند که این مرکز درمانی نیست و افراد سالم برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

مدرسی اعلام کرد: در حال حاضر مرکز ثابت خون‌گیری قزوین و پایگاه ثابت تاکستان از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه فعال هستند و در مرکز قزوین علاوه بر صبح از ساعت ۱۹ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه هم پذیرایی اهدا کنندگان هستیم.

وی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی‌ها، اهدا کنندگان مشمول جریمه محدودیت تردد شبانه نمی‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان همچنین افزود: در بوئین زهرا سه شنبه صبح‌ها و در آوج هم هفته‌ای یک روز مراکز سیار خون گیری صبح‌ها از ساعت ۸ صبح تا یک ظهر دایر است.

به گفته مدرسی؛ ۵۶ درصد اهداکنندگان خون در قزوین را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۶.۸ درصد اهدا کنندگان در استان قزوین زنان و ۹۳.۲ درصد مردان هستند و مردان می‌توانند طی سال ۴ بار و زنان ۳ بار خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان افزود: اگرچه سال گذشته با کاهش مراجعه‌کنندگان روبه‌رو بودیم، اما نگرانی و دغدغه برای تأمین خون و فرآورده خون نداشتیم و نیاز استان را به‌صورت کامل برآورده کردیم.

مدرسی بیان کرد: سال‌های قبل معین استان‌های دیگر بودیم و مازاد خون را به استان‌های دیگر می‌رساندیم، اما اسال ۹۹ نتوانستیم برای استان‌های معین خون ارسال کنیم.

وی اضافه کرد: خون و فرآورده‌ها خونی با وجود اینکه علم پیشرفت کرده جایگزینی ندارد و تنها منبعی که می‌توانیم خون موردنیاز را تأمین کنیم اهداکننده است، به‌منظور ترغیب مردم به اهدای خون پویش‌های متعددی در مناسبت‌های مختلف راه‌اندازی کرده ایم.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به طرح نذر خون گفت: در شب‌های قدر نیز ساعات اهدای خون تا ساعت ۲ بامداد افزایش می‌یابد.

مدرسی با بیان برخی از تردید‌ها برای اهدای خون گفت: برخی از نگرانی‌ها در حوزه کاهش ایمنی بدن بعد از خون‌گیری وجود دارد، اما افراد باید توجه کنند که اهدای خون به‌هیچ‌وجه باعث کاهش ایمنی بدن نمی‌شود.

وی تأکید کرد: افرادی که برای اهدای خون می‌آیند کاملاً رصد و چک می‌شوند اگر احساس کنیم اهدای خون برای فرد ضرر دارد این کار را انجام نمی‌دهیم و در مقابل راهنمایی و مشاوره در این خصوص ارائه می‌دهیم.

مدیرکل انتقال خون استان در ادامه به پلاسمای هایپرمیون یکی از فعالیت‌های جدید این مرکز اشاره و بیان کرد: ما جزو استان‌های پیشرو در این زمینه شدیم، از ابتدای خرداد این فرآورده را تولید کردیم در حال حاضر سه دستگاه مجهز در استان قزوین و یک دستگاه در تاکستان داریم.

مدرسی همچنین گفت: افراد بهبودیافته از کرونا سرشار از آنتی‌بادی هستند که ایمنی غیرفعال را برای فرد گیرنده ایجاد می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵۴۰ واحد پلاسما تولید کردیم که ۸۰ درصد آن را در اختیار مراکز درمانی قراردادیم، پلاسما جزو پروتکل درمانی است اگر در زمان مشخص انجام شود عارضه‌ای ندارد، همچنین اثرات خوبی در بیماران دریافت‌کننده گزارش‌شده و جزو محصولات با تأثیر مثبت است.

مدرسی عنوان کرد: کمترین زمان انقضای محصولات خونی مربوط به پلاکت است، این محصول برای شخص گیرنده سود دارد و بیمار از یک فرد خاص آن را دریافت می‌کند، تولید این محصول را افزایش دادیم تا بیماران از سود این محصول نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.