نخستین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما نقش اول را در انسجام سپاه و اجازه دادن به ماندن سپاه در جبهه را مدیون مقام معظم رهبری هستیم.

به  گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محسن رفیق دوست از موسسان اولیه سپاه و نخستین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران با برنامه «گفتگوی ویژه» رادیو گفت‌وگو مصاحبه کرد.

رفیق دوست گفت: تاریخچه مطرح شدن تاسیس سپاه نه در اردیبهشت ۵۸ بلکه به اسفند ۵۷ و قبل از اینکه امام تشریف بیاورند برمی گردد.

وی افزود: شهید محمد منتظری قبل از امام آمد و خبر نزدیک شدن به پیروزی انقلاب را داد و اعلام کرد که این انقلاب برای حفاظت از خود به یک گارد نیاز دارد و هر شب هم مسئله تشکیل گارد انقلاب را مطرح می‌کرد تا اینکه امام تشریف آوردند.

تاریخچه تشکیل سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی

رفیق دوست یادآور شد: دقیقاً ششم اسفند ماه بود که در مدرسه علوی کارهایم را پیگیری می‌کردم که بزرگانی، چون مقام معظم رهبری، آقای هاشمی، شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم موسوی اردبیلی بنده را صدا کردند و گفتند حضرت امام همین الان فرمان تشکیل سپاه را زیر نظر دولت موقت به آقای لاهوتی دادند و برو در سپاه ثبت نام کن.

نخستین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: به محض اینکه وارد پادگان عباس آباد شدم ثبت نام کردم و در همان جلسه هم شورای فرماندهی را تشکیل دادیم و بنده هم به عنوان مسئول تدارکات انتخاب شدم و قرار شد امکانات را فراهم کنم.

محل استقرار سپاه کجا بود؟

وی گفت: نظر بنده این بود که با توجه به منحل شدن ساواک، همان مرکز ساوک را بگیریم، اما معاون نخست وزیر در امور انقلاب حکم داده بود که آن ساختمان حفظ شود و یک ساختمان نیمه کاره با عنوان اداره چهارم ساواک پیشنهاد شد و ما هم قبول کردیم.

رفیق دوست اظهارکرد: ۲۲ بهمن انقلاب پیروز شده بود و ۲۴ بهمن، ضد انقلاب پادگان مهاباد را گرفت و همانطور که در حال آماده کردن نیرو‌ها برای اعزام به پادگان مهاباد بودیم چند روز بعد از عید، شهربانیِ مسجد سلیمان را گرفتند و ما هم اولین نیرو‌ها را اعزام کردیم.

سپاه در اوایل با کمک بازار اداره می‌شد

وی با بیان اینکه سپاه از ابتدای تشکیل یعنی ۹ اسفند سال ۵۷ بود تا شهریور ۵۸ سپاه با پول‌های خود ما و کمک‌های بازار اداره می‌شد گفت: ما ضمن اداره سپاه، عملیات هم انجام می‌دادیم به عنوان مثال به ما گزارش می‌دادند که در خانه‌ای در خیابان گرگان متعلق به سازمان مجاهدین خلق انبار اسلحه است و ما هم نیرو اعزام می‌کردیم، اما قبل از ما گروه دیگری از پادگان جمشیدیه سپاه وارد عمل شده بود.

نخستین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: بنده در جلسه‌ای که با مرحوم شهید محمد منتظری و محمد بروجردی و ابوشریف داشتم که هر کدام هم با روحانیون در ارتباط بودند پیشنهاد کردم که با هم ادغام شویم که پذیرفته شد و شورای فرماندهی جدید را به فرماندهی جواد منصوری، محمد غرضی به عنوان فرمانده عملیات، آقای بشارتی در بخش اطلاعات و بنده هم در بخش تدارکات انتخاب کردیم و احکام این شورا در شورای عالی انقلاب با امضای شهید بهشتی صادر و روز دوم اردیبهشت ۵۸ به سپاه داده شد.

رفیق دوست گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند که سپاه در روز دوم اردیبهشت ۵۸ تشکیل شده درصورتیکه این سپاه دوم است و در آن چهل پنجاه اتفاقات زیادی افتاده است.

حراست از کل انقلاب اسلامی رسالت اصلی سپاه است

وی درمورد هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارکرد: حراست از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه و رسالت اصلی سپاه پاسداران در قانون اساسی اول به عنوان اصل صد و پنجاه شناخته شد.

رفیق دوست با بیان اینکه ارتش‌ها در دنیا برای حفاظت سرزمینی تشکیل می‌شوند و یک سرزمین را از تعرض دشمن نجات می‌دهند گفت: حفاظت از کل انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و دستاورد‌های آن تحت مأموریت سپاه پاسداران قرار گرفته و هنوز هم هست.

وی با بیان اینکه هدف صدام از حمله به ایران نه تنها گرفتن خوزستان و بخشی از ایران بلکه ساقط کردن انقلاب اسلامی در شش روز بود گفت: بر این اساس سپاهی‌ها وارد شدند و اولین سپاهی هم که وارد خوزستان شد از مشهد و بعد هم از تهران و اصفهان بدون ارتباط با مرکزیت سپاه بود که بلافاصله بنده در اهواز این سپاه‌ها را هماهنگ کردم.

اجازه ماندن سپاه در جبهه را مدیون مقام معظم رهبری هستیم

رفیق دوست خاطرنشان کرد: ما نقش اول را در انسجام سپاه و اجازه دادن به ماندن سپاه در جبهه را مدیون مقام معظم رهبری هستیم و بدین ترتیب سپاه به تدریج خودش را در دفاع از خاک کشورمان و بیرون کردن صدام نشان داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار