اخراج دیپلمات‌های روس از لیتوانی، لتونی و استونی

لیتوانی و لتونی و استونی برای ابراز همبستگی با جمهوری چک، چند دیپلمات روس را اخراج کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، لیتوانی و لتونی و استونی امروز (جمعه) چند دیپلمات روس را از سفارت روسیه اخراج کردند.

وزیر خارجه لیتوانی در این باره اعلام کرد: «دو کارمند را از سفارت روسیه در لیتوانی اخراج کردیم تا همبستگی خود را با جمهوری چک نشان دهیم.»

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه این کشور نیز آمده است: «امروز ۲۳ آوریل، وزارت امور خارجه لیتوانی نماینده روسیه در این کشور را احضار کرده و یادداشتی دیپلماتیک تحویل او داد که در آن اعلام شده بود دو کارمند سفارت روسیه در لیتوانی اخراج شده‌اند. دلیل این اقدام فعالیت غیرمنطبق با مسئولیت دیپلماتیک از سوی این دیپلمات‌هاست. به آن‌ها ۷ روز مهلت خروج از لیتوانی دادیم تا همبستگی خود را با جمهوری چک نشان دهیم.»

این بیانیه در انتها برای کمک به سفارت جمهوری چک در روسیه نیز ابراز آمادگی کرده تا به انجام اموری که به دلیل کاهش کارمندان در روسیه مختل شده، کمک کند.

وزیر امورخارجه لتونی نیز در بیانیه جداگانه‌ای از اخراج یک دیپلمات روسی از این کشور خبر داد و گفت: «در همبستگی با متحدانمان در جمهوری چک و به دلیل نقض قوانین کنوانسیون وین، لتونی تصمیم به اخراج یک دیپلمات روس گرفته است. لتونی هرگز فعالیت‌های مخرب در خاک خود یا کشور متحدانش را تاب نمی‌آورد.»

استونی هم از اخراج دیپلماتی روس خبر داد و بدین ترتیب 3 کشور مذکور امروز 4 دیپلمات وزارت خارجه روسیه را اخراج کردند.

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «ویتشلاو پیوونکا» سفیر جمهوری چک در مسکو، را فراخوانده و کاهش کارکنان این سفارتخانه را خواستار شده است.

به دنبال افزایش تنش‌ها میان جمهوری چک و روسیه، «جیکوب کالهانیک» وزیر خارجه جمهوری چک، تاکید کرد: «تعداد دیپلمات‌های روس در پراگ نباید از تعداد دیپلمات‌های چک در مسکو بیشتر باشد. برآورد می‌شود که حدود ۶۰ دیپلمات روس باید تا پایان ماه آوریل جمهوری چک را ترک کنند.»

در ۱۷ آوریل، مقامات جمهوری چک، ۱۸ نفر از کارکنان سفارت روسیه در پراگ را اخراج کردند. پراگ ادعا کرد آن‌ها از افسران سرویس‌های اطلاعاتی روسیه هستند و در انفجار انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ که در آن دو تبعه چک کشته شدند، نقش داشتند. مسکو هم در اقدامی متقابل، از ۲۰ دیپلمات چک خواست تا پایان روز دوشنبه ۱۹ آوریل روسیه را ترک کنند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار