تبعات خشکسالی در اصفهان چیست؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزارت نیرو باید نسبت به احیا و تأمین آب برای زاینده‌رود اقدام کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وسعت مناطق شکار ممنوع استان اصفهان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن مناطق حفاظت شده است، گفت: ۴۴ هزار رأس از گونه‌های اصلی بز، کل میش و قوچ سرشماری شده‌اند و در حال حاضر با توجه به کمبود آب و افزایش دما، رویش‌های گیاهی در این مناطق ضعیف شده است و جانوران نیاز به علوفه و آب دارند.

او با بیان اینکه با توجه به خشک بودن زاینده‌رود قسمت زیادی از مزارع کشت نشده است، افزود: با اُفت آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم که سالانه بین یک تا ۱.۵ متر و در بعضی از جا‌ها تا ۲ متر اُفت کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین از اثرات کم آبی است، گفت: خسارت به چشمه‌ها، تخریب انهار، افزایش فرسایش بادی و آبی، کاهش کیفیت چاه‌ها و آب‌ها در بخش کشاورزی، هجوم آفات گیاهی و نگرانی از حمله ملخ‌ها ناشی از خسارات خشکسالی است.

او با اشاره به اینکه اکثر باغات در تنش کم آبی قرار گرفتند بیان کرد: برای برطرف شدن خسارات باید راندمان آبیاری را با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تقویت کرد و به جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم با آبرسانی سیار از خشک شدن باغات جلوگیری کنند.

شیشه‌فروش با تأکید بر تامین آب از منابع دیگر به جز زاینده‌رود تصریح کرد: وزرات نیرو باید نسبت به احیا و تأمین آب برای زاینده‌رود اقدام کند.  

او ادامه داد: با توجه به خشکسالی باید مهار سیلاب‌ها با کمک ایجاد سد‌های کوتاه و تقویت آب‌های زیرزمینی، ذخیره نذورات آسمانی، احیای تالاب گاوخونی، بازسازی سدها، تامین حق آبه‌ها، حفر چاه‌های عمیق و طرح‌های آبخیزداری اجرایی شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان نیاز است، تصریح کرد: به تمام ادارات و بخش‌ها اعلام کردیم که ۲۰ الی ۳۰ درصد از مصارف آب را کاهش دهند و سایبان بر روی کولر نصب کنند و حجم فلاش تانک‌ها کم شود و نشتی شبکه‌های فرسوده آب گرفته شود.

او با بیان اینکه آب شرب ۱۱۱ شهرداری در استان اصفهان از آب فضای سبز جدا شده است، افزود: بازچرخانی آب در صنعت باید دنبال شود و از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال ۲۸ هزار هکتار مبارزه با سن مادر در مناطق مختلف استان انجام شده  و هشدار‌های لازم به جهاد کشاورزی برای احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب کشور و سایر استان‌ها و استان اصفهان داده شده است، این ملخ‌ها از مناطق عربستان و آفریقا به دلیل خشکسالی مهاجرت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه به دلیل گرم شدن هوا و پوشش‌های گیاهی احتمال وقوع حریق وجود دارد، افزود: سال گذشته ۱۰۵ مورد حریق در سطح استان گزارش شد که ۵۶۸ هکتار شامل ۴۳۰ هکتار مرتع و ۱۳۸ هکتار جنگل آسیب دید.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه تجهیزات لازم برای پیشگیری و کنترل حریق را منابع طبیعی آماده کرده است، گفت: به اداره راه و شهرداری‌ها اعلام شده نسبت به هرس پوشش‌های گیاهی که مستعد آتش سوزی هستند، اقدام کنند.

او با اشاره به اهمیت بیمه در بخش کشاورزی، دام و طیور بیان کرد: امسال تا کنون ۶۲ هزار هکتار زراعت، ۱۵ هزار هکتار باغ، ۵۰۸ هزار رأس دام، ۲۵۱ هزار مترمربع گلخانه بیمه شدند و سال زراعی گذشته ۴۸ میلیارد تومان از صندوق بیمه به کشاورزان خسارت پرداخت شد؛ در بخش زراعت و باغ حدود ۵۰ درصد بیمه هستند و باید همه کشاورزان و دامداران و گلخانه‌داران محصولات خود را صددرصد بیمه کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کو گوش شنوا مسئولین فقط به فکر صنایع هستند که براشون صود اوری داره نه مردم
آخرین اخبار