قضیه کلیپی که در فضای مجازی علیه برنامه «مثل‌ماه» منتشر شده چیست؟

تهیه کننده برنامه مثل ماه درباره حاشیه‌های اخیر که در خصوص یکی از میهمانان این برنامه اتفاق افتاد توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ماجرای دست به دست شدن بخش‌هایی از یک برنامه  تلویزیونی با تیتر‌های جنجالی از آن مواردی است که در هر مقطعی به شکلی سر‌و‌کله‌اش پیدا می‌شود و کلی سر‌و‌صدا به‌پا می‌کند. اتفاقی که بعضی وقت‌ها واقعا جای بحث و بررسی دارد و گاهی هم به صورت برنامه‌ریزی شده‌ای شکل می‌گیرد تا وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد. اصلا به همین دلیل است که می‌گویند تا از قصه یک موضوع مطلع و مطمئن نشده‌اید، آن را باور یا منتشر نکنید.


بیشتربخوانید


یکی از همین اتفاقات هم اخیرا برای برنامه «مثل ماه» شبکه سه که قبل از افطار روی آنتن می‌رود، رخ داد و باعث شد ویدئوی بخشی از این برنامه که در آن مجری سوالی را می‌پرسد، با تیتر‌های تند و شدیدی دست به دست بچرخد و به شکلی برنامه را محکوم کند. اما ماجرا چیست؟ این سوالی بود که ما برای رسیدن به پاسخ آن سراغ هادی آشتیانی، تهیه‌کننده برنامه رفتیم و در گپ کوتاهی که داشتیم، ابعاد مختلف ماجرا را با هم بررسی کردیم. در ادامه سری به این گپ بزنید تا از اصل قصه باخبر شوید.

بگذارید کمی از اول این قضیه بگوییم، دو شب پیش مصطفی شریعتی، آقایی که دارای معلولیت بود، در برنامه «مثل‌ماه» حاضر شد و در بخشی از این برنامه رسالت بوذری به عنوان مجری از او پرسید که «آیا متراژ دست و پای همسرتان هم مثل خودتان است؟» این جمله مثل بمب در فضا‌های مختلف منتشر و وایرال شد، اما گویا همه ماجرا این نیست و فیلم منتشرشده بخشی از صحبت‌هایی است که با نقد و نظر‌های زیادی همراه شد. آشتیانی در این‌باره گفت: «واقعیت این است که این فیلم تقطیع شده و اگر کسی کل برنامه را دیده باشد، قطعا این قضاوت عجولانه را نمی‌کند. اما صحبت‌ها و اتفاقاتی که رخ داد، از روی غرض و مرض است.»

قضیه کلیپی که در فضای مجازی علیه برنامه «مثل‌ماه» منتشر شده چیست؟

او در توضیح بیشتری درباره جزئیات این دیالوگ اضافه کرد: «آن جمله از ادبیاتی است که خود مهمان به کار برد، او ابتدای برنامه در پاسخ به این‌که خواهر و برادرهای‌تان هم مثل شما هستند؟ می‌گوید که «اتفاقا چند وقت پیش کسی با من تماس گرفت و پرسید که خواهر و برادرهای‌تان سالم هستند؟ گفتم اگر منظورت از این‌که سالم‌اند این است که متراژ دست و پای‌شان بیشتر است، بله؛ متراژشان بیشتر است.» در واقع آن شوخی هم از همین قسمت صحبت‌های مهمان استفاده شده است و کسی که از ابتدا آن را دیده، متوجه می‌شود که خود مهمان چند بار روی این موضوع تاکید کرد و در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم گفت که «می‌خواهم این ادبیات را جا بیندازم که به من نباید معلول بگویند، من هیچ مشکل و عیبی ندارم و همه کار‌هایی را که شما می‌کنید، انجام می‌دهم. تنها متراژ دست و پایم با شما فرق می‌کند.» به همین دلیل است که می‌گویم این حرکت عامدانه رخ داده است.»

آشتیانی با اشاره به برخورد خیلی از رسانه‌ها با این دست اتفاقات بیان کرد: «در ادامه این صحبت‌ها هر دو می‌خندند، با هم شوخی می‌کنند و فضایی که وجود دارد، کاملا مشخص است. با همه این‌ها مشکل اغلب رسانه‌های ما این است که وقتی اتفاقی را که قابل وایرال شدن است می‌بینند، آن را بدون هیچ تحقیقی از اصل ماجرا منتشر می‌کنند.»

این‌که جدا از این اتفاق، در یک برنامه زنده چطور می‌شود رخداد‌های احتمالی را کنترل کرد و مراقب مواردی که ممکن است ابهام‌آمیز باشند، بود، سوالی است که این تهیه کننده در پاسخ به آن گفت: «سابقه ما و برنامه‌هایی که با آقای بوذری داشته‌ایم، کاملا مشخص است؛ نوع ادبیات، ارتباط‌گیری و صحبت ایشان به دلیل مانوس بودن او با کتاب، مطالعه و در جامعه بودنش معلوم است، به همین دلیل من هیچ‌وقت دغدغه هماهنگی یا کنترل کردن را نداشته‌ام، چون به عنوان تهیه‌کننده از این نظر‌ها خیالم از ایشان راحت است.»

در آخر هم بحث توضیح این جریان شد، مساله‌ای که مهمان آن شب برنامه هم در صفحه‌اش به آن پرداخته و فیلم کامل این صحبت‌ها را منتشر کرده است. آشتیانی در این‌باره هم خاطرنشان کرد: «اگر شما رسانه‌هایی که این فیلم را منتشر و وایرال کرده‌اند، نگاه کنید، می‌بینید اغلب کسانی‌اند که اهداف سیاسی دارند و با صدا و سیما مشکل دارند، جریانی که از لحن‌شان و ادبیاتی که درباره این بخش از برنامه نوشته‌اند هم مشخص‌است، به همین دلیل جواب دادن به آن‌ها خیلی ارزشمند نیست. با این حال برای تنویر افکار عمومی که مخاطبان عزیز ما هستند، فایل اصلی برنامه و توضیحاتی را که مهمان برنامه عنوان می‌کند، منتشر می‌کنیم.»

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار