قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت تبادل نظر ایران و عراق برای رفع موانع همکاری

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر ظریف به بغداد گفت: برای پیشرفت و رفع موانع بر سر راه ایران و عراق احتیاج به تبادل نظرات پیوسته با عراق داریم.


جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: رابطه ایران و عراق در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فعال‌ترین رابطه و همکاری در مقایسه با سایر همسایگان است. ایران و عراق مواضع یکسانی در برخورد با تمهیدات منطقه‌ای دارند و همراهی این دو کشور در مبارزه با داعش، گواه این مطلب است، همچنین احزاب عراق به طور سنتی با ایران در ارتباط بودند و در زمان جنگ تحمیلی برخی از دست اندرکاران آن احزاب به ایران تبعید و در کشور ما حضور داشتند.

وی افزود: تهران و بغداد از لحاظ گردشگری مذهبی هم رابطه گسترده‌ای دارند و قطعا بخشی از سفر ظریف به عراق در پی گسترش روابط گردشگری و اقتصادی دو کشور است.

قنادباشی تاکید کرد: به طور کلی هرچقدر که ایران و عراق رابطه نزدیک تری داشته باشند، بازدارندگی اطمینان بخش تری برای مقابله با تهدیدات دشمنان در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارند، ما برای پیشرفت و رفع موانع دو کشور احتیاج به تبادل نظرات پیوسته با عراق داریم.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مذاکره اخیر ایران با عربستان، از عراق به عنوان نقش واسطه یاد کرد و گفت: قطعا بخشی از سفر وزیر امور خارجه به عراق به مذاکره ایران و عربستان مربوط می‌شود که بغداد به عنوان میزبان مذاکرات مستقیم تهران و ریاض، در حال تنش زدایی بین این دو کشور است.

قناد باشی ادامه داد: وساطت بغداد برای مذاکره ایران و عربستان به مردم عراق نشان می‌دهد که کشورشان در حال ارتقاء و نقش آفرینی در منطقه است، همچنین در بغداد کسانی هستند که ریاض را حمایت می‌کنند و سعی در تسهیل‌گری این مذاکرات به درخواست عربستان دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه عقابی رو انتخاب کردی...
آب در کوزه و تو تشنه‌لبان می‌گشتی...
آخرین اخبار