آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان با تزریق واکسن تولیدی انستیتوپاستور ایران- انستیتوفینلای کوبا توسط انصاری معاون رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، صبح امروز پنجشنبه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان با تزریق واکسن تولیدی انستیتوپاستور ایران- انستیتوفینلای کوبا توسط جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور آغاز شد.

انصاری معاون رئیس جمهور بعد از دریافت دوز اول واکسن کرونا با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستاد مدیریت کرونا داوطلب تزریق واکسن تولیدی توسط انستیتو پاستور ایران- انستیتو فینلای کوبا شده است، گفت: این واکسن می‌تواند یکی از واکسن‌های پایه برای مقابله با این ویروس باشد.

علاوه بر معاون رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی، رئیس دانشکده پزشکی و معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی نیز  این واکسن را تزریق کردند.

بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در این مراسم با بیان اینکه داوطلب شدن برای تزریق واکسن بالینی اقدامی بزرگ محسوب می‌شود، افزود: بایستی در این مراسم  نام مرحوم مهدوی به عنوان پایه‌گذار این دانشگاه گرامی داشته شود.

او با بیان اینکه وقتی بیماری کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد دانش بشری را به چالش کشید و همه داشته بشریت در مقابل این ویروس به زانو درآمد، ادامه داد: با وجود همه مشکلات شبکه ملی تشخیص ویروس و بیماری کشور را انستیتو پاستور ساماندهی داد و ایران با همت جوانان خود از این بحران موفق بیرون آمد.

بیگلری با تشریح موقعیت انستیتوپاستور ایران به عنوان یار ۱۰۰ ساله مردم ایران افزود: تلاش کردیم برند انستیتو پاستور را بر روی واکسنی بگذاریم که شأن این انستیو را حفظ کرده و ضمن عارضه نداشتن و اثربخشی، یادآور هم داشته باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران  گفت: داشتن زیرساخت مورد نظر برای پیشگیری از تحمیل هزینه مضاعف از دیگر شاخصه‌های مورد نظر برای تولید واکسن مقابله با ویروس کرونا بود به همین دلیل کوبا که قبلا نیز سابقه موفق همکاری داشتیم برای این اقدام انتخاب شد.

او افزود: بعد از تأمین نیاز ۲ کشور ایران و کوبا به واکسن کرونا، نسبت به تامین نیاز‌های دیگر کشور‌ها هم اقدام خواهد شد.

بیگلری با بیان اینکه تزریق واکسن در بین داوطلبان هفت استان انجام خواهد شد، ادامه داد: در ۲ استان زنجان و یزد دوز یادآور هم تزریق خواهد شد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با تاکید بر تلخی شیوع ویروس کرونا افزود: این شیوع تجربیات گرانقیمتی را نصیب کشور کرد و با یاری خداوند امروزمان بهتر از دیروز و به طور حتم فردایمان بهتر از امروز خواهد بود.

قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این مراسم با بیان اینکه زنجان جزو هفت استان کشور است که کارآزمایی بالینی واکسن در آن انجام می‌شود، گفت: ایران نیز مانند دیگر کشور‌ها تلاش خود را برای تولید واکسن برای ایجاد ایمنی در مقابل ویروس کرونا انجام داده است.

او با اشاره به اینکه ۶ پلتفرم در کشور در حوزه تولید واکسن در حال انجام است، ادامه داد: به همراه تولید واکسن، دانش تولید این حوزه نیز به کشور منتقل می‌شود.

قزلباش گفت: این واکسن برای ۴۴ هزار نفر با کمترین عارضه تزریق شده که در این مرحله هم تزریق آن برای ۲۴ هزار نفر انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، افزود: این واکسن در زنجان در سه دوز تزریق خواهد شد که دوز سوم به عنوان یادآوری انجام می‌شود که سطح ایمنی را بالای ۹۷ درصد افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه تزریق کنندگان واکسن داوطلبانه برای این کار اقدام کرده‌اند، گفت:تزریق کنندگان این واکسن در بازه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال هستند که  تا هفت ماه تحت نظر خواهند بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: با به بار نشستن تلاش‌ها برای تولید واکسن، ایران جزو کشور‌های مهم تولیدکننده این کالای ارتقاء سلامت عمومی خواهد بود.

حقیقی استاندار زنجان با بیان اینکه چهار نقطه در استان زنجان برای تزریق واکسن انتخاب شده است، گفت: همه اقدامات برای تسهیل دسترسی مردم به واکسن در حال فراهم شدن است.

او به همکاری ۸ هزار همیار سلامت در استان زنجان در حوزه مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: این طرح در کنار اجرای طرح شهید سلیمانی عملیاتی شده که نقش مهمی در مدیریت امور ایفا کرده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.