سیاست‌نامه - قسمت نهم؛

پزشکیان: برای مبارزه با فساد و تبعیض، باید FATF داخلی اجرا کنیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ بدون مشورت با خاتمی آمده‌ام/ جزو هیچ دسته و گروهی نیستم

در قسمت نهم سیاست‌نامه به سراغ مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرناز محمدزاده - امیرمحمد غفاری؛ کم‌تر از دو ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود. 

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، با نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری یا افرادی که رسماً نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و یا تحلیلگران مسائل سیاسی گفت‌وگوهایی انجام داده که در قالب سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «سیاست‌نامه» منتشر می‌شود.

در نهمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای سیاست‌نامه به سراغ مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی؛ وزیر دولت اصلاحات و داوطلب این روزهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم رفتیم.

مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: این روز‌های مسعود پزشکیان به چه صورتی می‌گذرد و در این ایام مشغول چه کاری هستید؟

پزشکیان: اگر مجلس فعالیت داشته باشد به مجلس می‌رویم در جلسات آنجا شرکت می‌کنیم و به روند عادی مجلس می‌پردازیم. بعد از رسیدگی به جلسات و برنامه‌های مجلس برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با افراد و شخصیت‌های مختلف جلسه می‌گذاریم و با آن‌ها مشورت می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین مسئله و مشکل حال حاضر کشور را چه چیزی می‌دانید؟ چه چیزی باعث شده که شما وارد این عرصه شوید؟

پزشکیان: بیکاری، تبعیض، فقر، رانت، فساد که به هیچ وجه با باور‌های ما هم‌خوانی ندارد و بی عدالتی که همه جا با آن مواجه هستیم.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

وقتی می‌گوییم عدالت و انصاف قصد شعار دادن نداریم

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به این موضوعاتی که مطرح کردید؛ دولت مسعود پزشکیان چه ویژگی‌هایی دارد که دولت‌های قبلی تاکنون آن را نداشته اند؟

پزشکیان: در تئوری خیلی از ماها مدعی خوب بودن و مبارزه با فساد هستیم، اما ویژگی‌های دولت بعد به این مربوط می‌شود که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است و در آینده قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. وقتی می‌گوییم عدالت و انصاف قصد شعار دادن نداریم، باید به آن عمل کنیم؛ عدالت یعنی از بین بردن فقر، تبعیض و فساد که همیشه از آن حرف زدیم، ولی هیچ گاه به آن عمل نکردیم.

فسادی که امروز در کشور نشان داده می‌شود، کوه یخی است که ما فقط قله آن را می‌بینیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شعار دولت شما چه چیزی است و حل کدام مشکل شما در اولویت شما قرار خواهد گرفت؟

پزشکیان: عدالت و انصاف یک موضوع کلی و حلال مشکلات کشور مانند یک پازل است؛ اگر بخواهیم یک مشکل را در کشور حل کنیم و به مشکلات دیگر توجه نکنیم، از طرف دیگر آن مشکلات خودشان را در کشور نشان خواهند داد.

اگر قرار است کاری کنیم و اتفاقی رخ بدهد در قدم اول باید به شفافیت سیستم اداره کشور بپردازیم که مردم از آن ناراضی هستند.

فسادی که امروز در کشور نشان داده می‌شود، کوه یخی است که ما فقط قله آن را می‌بینیم؛ تا زمانی که فساد، تبعیض و ظلم از بین نرود، هر برنامه‌ای هم که چیده شود به جایی نمی‌رسد؛ بعد از ریشه کن کردن فساد، نوبت به رسیدگی به زندگی مردم می‌رسد؛ اگر بتوانیم آن‌ها را حل کنیم زندگی مردم خود به خود بهبود پیدا می‌کند؛ البته به تنهایی نمی‌شود این راه را طی کرد و باید با کارشناسان و نخبگان این مسیر را رفت.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ اینکه می‌گویند شفاف حرف بزنیم و طور دیگر عمل کنیم یعنی داریم منافق تربیت می‌کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه عملیاتی شما برای ریشه کن کردن فساد و تبعیض چیست؟

پزشکیان: به زبان ساده می‌توان FATF داخلی را برای مبارزه با فساد و تبعیض در داخل کشور مثال زد. اگر بتوانیم ساختاری درست کنیم که همه چیز در آن جا شفاف باشد، می‌توانیم FATF داخلی را اجرایی کنیم.

FATF روند حرکت پول و دارایی را نشان می‌دهد و اگر بتوانیم ساختاری درست کنیم که این روند در جریان باشد و سیستم داده‌های کشور را راه اندازی کنیم می‌توانیم جلوی بخش زیادی از فساد را بگیریم؛ بخش زیادی از مشکلات کشور به این خاطر است که این سیستم درست در کشور پیاده نشده است.

در مدت ۶ ماه الی ۱ سال می‌توان همه داده‌ها را جمع آوری کرد و می‌توان کاری کرد که اگر کسی دزد هم باشد نتواند به راحتی دزدی کند. اینکه گفته می‌شود نماینده باید شفاف حرف بزند این طور نیست، نماینده باید شفاف عمل کند؛ در غیر این صورت منافق تربیت می‌کنیم.

عملکرد شفاف یعنی هیچ کسی در هیچ حالتی نتواند پول اضافه از کسی بگیرد یا رانت به کسی بدهد. ۴ سالی که نائب رئیس بودم به دنبال بررسی این موضوع بودم و به این نتیجه رسیدم که شدنی است و از نظر قانونی خیلی راحت می‌توان آن را اجرایی و عملیاتی کرد.

برخی مراکز قوه قضائیه که به دنبال فساد هستند، خود عامل فسادند

باشگاه خبرنگاران جوان:  زمینه مبارزه با فساد قوه قضائیه هم اصلاحاتی را در دستور کار خود داده، نظر شما در آن خصوص چیست؟

پزشکیان: فساد در تمام ساختار اداری ریشه دوانده است و در قوه قضائیه برخی مراکزی که به دنبال فساد هستند، خود عامل فساد شده اند. اگر از خود قوه قضائیه بپرسید که چه تعداد از افراد درون قوه دارای پرونده فساد هستند با عدد کمی مواجه نمی‌شوید.

اگر سیستم شفافیت درست راه اندازی شود خیلی از افراد باید دستگیر شوند و کسی حق کوچک‌ترین خطا را ندارد.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

قوانین مختلفی در راستای شفافیت وجود دارد، ولی به آن‌ها عمل نمی‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: شما مدت زیادی است که در عرصه سیاست حاضر هستید، آیا خودتان تاکنون اقدامی در راستای شفافیت انجام داده اید؟

پزشکیان: من جراح قلب هستم، ولی نه مطب دارم و نه سهمی در جایی دارم؛ بار‌ها اعلام کردم که حاضرم زندگی خود را به نمایش بگذارم، اما با این که من بگویم چه دارم و چه هستم کار درست نمی‌شود.

این سیستم است که مشکل دارد؛ قانون در این خصوص وجود دارد، ولی اجرا نمی‌شود. قانون ۱۶۹ مالیات‌های مکرر و کاداستر قانون‌هایی است که مدت‌ها در این خصوص مطرح شده اند تا نگذارند کسی از زیر بار اعلام اموال خود فرار کند.

در یک روستا با گول زدن یک پیرزن، کد بازرگانی گرفتند و چندین میلیارد ماشین و جنس وارد کشور کرده اند؛ سوال اینجاست که آیا اگر سیستم وجود داشت آن افراد می‌توانستند به اسم آن پیرزن کد بازرگانی بگیرند و اینقدر کالا وارد کشور کنند؟

راهکار به وقوع پیوستن چنین اتفاقاتی اجرای قانون است؛ چرا وزارت دارایی به دنبال اموال افراد نبوده است؟ اگر کاداستر در کشور اجرا شود هیچ کس نمی‌تواند در کشور زمین خواری کند؛ اگر هم زمین خواری انجام دهد نمی‌تواند برای ساختمان خود خدمات دریافت کند؛ اینکه ساختمانی ساخته شود و بعد تخریب شود راه درستی برای مبارزه با زمین خواری نیست.

قانون شفافیت آرای مجلس نتیجه‌ای جز منافق پروری ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: صحبت از شفافیت کردید، در جایی گفته بودید که با قانون شفافیت آرای مجلس مخالف هستید؛ مشکل از قانون بود یا نظر شما عوض شده است؟

پزشکیان: شفافیت آرای مجلس در گفتار است و نتیجه‌ای جز منافق پروری ندارد؛ ولی شفافیت داده در رفتار نشان داده می‌شود. اینکه حرف چیز دیگری باشد، ولی خودم هزار کار دیگر انجام دهم درست نیست، چون این رفتار است که سخن می‌گوید.

مجلس در شفافیت آرا به دنبال این است که بداند با چه کسی چه طور برخورد کند و به چه کسی نباید پست و مقام بدهد. شفافیت دست و پای من است که چه کاری کردم؛ در زبان نمی‌توان موافق شفافیت بود. اساسا رانت و رشوه بدون پشتوانه سیاسی قدرت‌ها امکان پذیر نیست؛ کم نیستند افرادی که چنین کار‌هایی می‌کنند، ولی یقه‌ها را بسته اند و صف اول نماز جماعت هم می‌نشینند.

نفوذ از طرف کسی نمی‌شود که صادقانه حرف هایش را می‌زند، نفوذ از طرف کسی انجام می‌شود که حرفی را که ما می‌خواهیم می‌زند.

می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در جایی گفته بودید برای شفافیت باید دست به دامن FATF شد؛ آیا در داخل راهکاری برای شفافیت وجود ندارد؟

پزشکیان: ما می‌توانیم همان FATF را در داخل کشور اجرا کنیم، ولی اطلاعات را به خارج از کشور ندهیم. در کشور ما پول‌ها راحت گم می‌شوند؛ ما بانکی را داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت؛ بعد به سراغ دو نفر آدم می‌رویم که ۲ میلیارد دزدیده اند و آن‌ها را محاکمه می‌کنیم؛ چرا دانه درشت‌ها را پیدا نمی‌کنند؟

از آن نترسید که شفاف حرف خود را می‌زند؛ از آن بترسید که تظاهر می‌کند، ولی در عمل کار دیگری انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به صورت کلی و عمده تمرکز دولت شما بر چه مسئله‌ای خواهد بود؟ کدام موضوع را در اولویت حل کردن می گذارید؟

پزشکیان: راستی و صداقت و شفافیت است و بعد براساس اجرای چارچوب‌های قانونی برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد.

برنامه جامع مدیریت کشور را باید در هر مقطع توسط کارشناسان مشخص کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه جامعی برای پیشبرد اهداف دولتتان تدوین کرده‌اید؟ 

پزشکیان: برنامه کلی را در هر مرحله باید با کارشناسان پیش برد؛ سیاست‌های کلی مشخص است و باید مشخص کنیم که در هر مرحله تصمیم داریم به کجا برسیم. اینکه هر سازمان در چشم انداز آینده قرار است به کجا برسد و چه افقی را در پیش روی خود دارد باید توسط کارشناسان و متخصصان مرتبط با آن سازمان بررسی و برنامه ریزی شود و چگونگی به وقوع پیوستن جهت گیری باید توسط کارشناسان مشخص شود.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

قرار نیست از الان کسی را برای کابینه انتخاب کنم

باشگاه خبرنگاران جوان: افراد و کابینه خود را هم برای اجرای برنامه هایتان انتخاب کرده‌اید؟ آیا حاضرید نام آنها را در همین روزهای پیش از انتخابات اعلام کنید؟

پزشکیان: افراد در جریان روند کار براساس شاخص‌های مرتبط با هر مرحله انتخاب می‌شوند و نمی‌توان از الان افراد را انتخاب کرد. آدم‌هایی که در برخی لیست‌ها مشخص می‌شود بیشتر جنبه سیاسی دارند، نه جنبه کارایی.

انتخاب افراد برای جایگاه‌های مختلف نیاز به برخی شاخص‌ها دارد؛ حضرت علی (ع) وقتی به مالک اشتر نامه می‌نویسد به او می‌گوید ببین کارگزاران خود را چطور انتخاب می‌کنی؟ با ارزیابی و جستجو این افراد را انتخاب کن و براساس دوستی با خود آن‌ها را انتخاب نکن که این مصداق ظلم و خیانت است.

امیرالمومنین (ع) در ادامه می‌فرمایند که ای مالک افرادی که در سیستم پاک بودند و پشتوانه خانوادگی سالمی داشتند، انتخاب کن. من هم اگر انتخاب شدم این افراد را معرفی می‌کنم، قرار نیست من از الان کسی را انتخاب کنم. من شاخص‌ها را گفتم و هر کسی که این شاخص‌ها را داشته باشد، معرفی خواهد شد و براساس شاخص‌ها حق با هر کسی باشد برای آن کار انتخاب خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: بالاخره مردم باید دولت شما را با شخصیت‌ها و جناح‌ها بشناسند یا نه؟ قرار نیست کسی از این شخصیت‌ها را معرفی کنید که از چه کسانی در دولت خود استفاده خواهید کرد؟

پزشکیان: تا الان کسی را برای کابینه انتخاب نکردم و مردم قرار است کابینه ما را بعد از انتخابات ریاست جمهوری و در آغاز کار هر وزارتخانه و معاونت بشناسند؛ قرار نیست از الان کسی را برای جایی منصوب کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما حاضرید از وزرای دولت کنونی در دولت خود استفاده کنید؟
پزشکیان: براساس شاخص حق با هر کسی باشد از آن فرد استفاده خواهد شد؛ شاخص هم یعنی فرد در آن محل مربوطه کار کرده باشد و تجربه کافی برای اداره آن دستگاه را داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: معیار شما برای انتخاب کابینه تان چیست؟

پزشکیان: معیار من برای انتخاب کابینه، تخصص افراد است؛ باید افراد متخصص را با توجه به شرایطی که وجود دارد انتخاب کنیم و در جایگاه‌های مختلف قرار دهیم.

حتی اصولگرا هم باید اصلاحات را قبول داشته باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: از طرف حزب خاصی وارد انتخابات می‌شوید یا به صورت مستقل؟ انتظار حمایت از جانب طیف خاصی را دارید؟

پزشکیان: وابسته به هیچ حزب و دسته‌ای نیستم، ولی به اصلاحات معتقدم؛ یعنی نگاه من نگاه اصلاحات است و اعتقادم این است حتی اگر کسی اصولگرا باشد هم باید اصلاحات کند، چون رشدی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه اصلاحی صورت بپذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر به اصلاحات در وجهه سیاسی و جریان سیاسی بودن اعتقاد دارید؟

پزشکیان: اصلاحات را از منظر علمی قبول دارم، نه تنها جایگاه سیاسی. اصلاحات ۴ شاخص هزینه اثربخشی، کارایی، کیفیت و عدالت است.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

در جریان اصلاحات حدود ۳۰ الی ۶۰ جریان مختلف وجود دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: جریان اصلاحات که امروز در بخشی از کشور حاکم است را چقدر قبول دارید؟

پزشکیان: در جریان اصلاحات حدود ۳۰ الی ۶۰ جریان مختلف وجود دارد و هر جریانی در جهت اصلاح گرایی گام بردارد مورد حمایت است.

سید محمد خاتمی به مقدار حضورش می‌تواند تاثیرگذار باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: نقش خاتمی در انتخاب نامزد‌های جریان اصلاحات چیست؟

پزشکیان: خاتمی یک قدرت فردی و مورد قبول در دیدگاه سیاسی برخی افراد است؛ در نتیجه به مقدار حضوری که دارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با او مشورتی داشته اید؟

پزشکیان: خیر مشورتی با او نداشتم.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما آیا سید محمد خاتمی برای تبلیغ یک نامزد دوباره به میدان می‌آید؟ آیا دوباره با پروژه تَکرار مواجه خواهیم بود؟

پزشکیان: حضور خاتمی به عنوان یک شخصیت پرقدرت سیاسی می‌تواند در مشارکت موثر باشد و عده‌ای از افراد او را باور دارند؛ ما هم باید کاری کنیم که مردم پای صندوق‌های رای بیایند و از گزینه خود حمایت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: می‌خواهید به عنوان چهره اصلاح طلب وارد انتخابات شوید؟

پزشکیان: من اصلاح طلب هستم و بار‌ها هم گفتم از اینکه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان من را بپذیرند، اطلاعی ندارم و این نهاد کار خود را انجام می‌دهد. معتقدم براساس اصول باید اصلاحات انجام شود، نمی‌شود اصلاحات نکرد و اصول را نگه داشت.

در کشور ما هر گروه و جناح می‌خواهد گروه دیگر را از میدان بیرون کند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما اصلاح طلبان هنوز طرفداران خودشان را در جامعه دارند؟ با توجه به اینکه در این ۸ سال دولت در دست اصلاح طلبان بود.

پزشکیان: هر کسی سهمی دارد. اتفاقا فضای داخل کشور چنگی به دل نمی‌زند و گا‌ها با دروغ، تهمت و افترا همراه است. در کشور ما دعوای قدرت وجود دارد؛ هر گروه و جناح تلاش می‌کند که گروه دیگر را از میدان بیرون کند.

همین حالا اجازه نمی‌دهند برجام به نتیجه برسد و از پشت تریبون هایشان می‌گویند که برجام برای موفقیتشان در انتخابات است، این حرف به این معنی است که برجام نباید پیروز شود تا بگویند اصلاح طلبان بی عرضه هستند، یکی از دلایل فشار‌هایی که به مردم وارد می‌شود همین جناح‌های سیاسی هستند.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

عده‌ای نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا نزدیک انتخابات این درگیری‌های بین جناح‌های سیاسی شروع می‌شود؟

پزشکیان: همیشه این درگیری‌ها هست و فقط مربوط به انتخابات نیست. وقتی این فایل صوتی که از آقای ظریف منتشر شده است گوش می‌کنیم دلمان می‌گیرد، افرادی برای این مملکت برای مذاکره تلاش کردند، اما یک عده‌ای نمی‌خواهند این موضوع حل شود و مذاکرات نتیجه داشته باشد تا بگویند مذاکره کردید نتیجه نداشت.

از یک طرف فشار آمریکایی داریم و از طرف دیگر فشار داخلی. افرادی را که می‌فرستیم مذاکره کنند، بعد برایشان در داخل پرونده درست می‌کنند و حکم دادگاه و زندان می‌گیرند در مجلس هم امضا می‌کنند که ظریف و رئیس دولت را محاکمه کنند.

اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان یک اصلاح طلب اگر باز هم به سال ۹۲ برگردید به آقای روحانی رای می‌دهید؟

پزشکیان: اگر روندی که همان موقع صحبت اش شده بود مطرح شود باز هم رای خواهم داد. در همان زمان هم می‌دانستم آقای روحانی عیب‌ها و نواقصی دارد، همان موقع هم این نواقص را گفتم. یک نگاه تمامیت خواهی است و آقای روحانی همان موقع قول داد که ایران برای همه است و هر دو جناح باید حضور داشته باشند، نسبت به هیچ کس نباید ظلم کنیم؛ اینکه امروز نخبگان از کشور می‌روند به دلیل رفتار‌های من است و نتیجه رفتار ماست.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

رفتار حسن روحانی با اطرافیانش عادلانه نبود

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می‌گویند حجت‌الاسلام روحانی بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی تغییر مسیر داد، به نظر شما این حرف درست است؟

پزشکیان: نمی‌دانم. نمی‌دانم آقای روحانی قرار بود چه مسیری را رود که حالا تغییر داده است. اما آقای روحانی نباید نسبت به افرادی که برای پیروزی اش در انتخابات کمک کرده اند بی لطفی می‌کرد، رفتارش با مدیران و افرادی که با او کار می‌کنند عادلانه و با انصاف نبوده است و مشکلاتی هم از این محل برای او به وجود آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما گفتید اگر به سال ۹۲ برگردید باز هم به حسن روحانی رای می‌دهید؛ در جای دیگری از صحبت هایتان هم گفته اید که نباید نگاه حزبی و جناحی داشت. آیا در گزینه‌هایی که در سال ۹۲ بودند کارآمد‌تر از حسن روحانی نبودند؟

پزشکیان: بله در سال ۹۲ در همان جوی که حاکم بود باز هم به آقای روحانی رای می‌دادم؛ کارآمدی تعریف دارد، این که یک عده‌ای حذف شوند و بعد بین خودشان با تبلیغ‌های رسانه‌ای ادعای کارآمدی می‌کنند که درست نیست، کارآمدی عدد و رقم، تجربه و گذشته مشخصی می‌خواهد.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: حسن روحانی گذشته مشخصی که می‌گویید را داشت؟

پزشکیان: انتخاب فردی برای ریاست جمهوری یک نگاه سیاسی اجتماعی مهم است و دیگری سابقه مدیریتی و علمی. سابقه مدیریتی را نداشته است، اما در مسائل سیاسی و قانون گذاری از افراد تاثیر گذار در سیستم بوده و چندین سال رئیس شورای امنیت ملی بوده است، در مجلس نایب رئیس مجلس بوده و بر اساس سابقه‌ای که داشت برای ریاست جمهوری هم انتخاب شد، البته هیچ وقت سابقه اجرایی نداشته بود.

وجود چندین حزب در جریان اصلاحات نشان از تشتت دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان تشکیل شد تا ائتلاف بین اصلاح طلبان را آسان‌تر کند، اما برخی از احزاب اصلاح طلب این مکانیزم را قبول ندارند، به نظر شما این نهاد به جای اجماع سازی در مسیر تشتت اصلاح طلبان نرفته است؟

پزشکیان: وقتی چندین حزب در اصلاح طلبان وجود دارد، یعنی تشتت هست، سلیقه‌های مختلفی وجود دارد و از قبل هم بوده است. حالا هر حزبی به دنبال این است که گزینه خود را مطرح کند و از طرف دیگر شورای نگهبان عده‌ای را رد کند و قدرت انتخاب در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان پایین بیاید؛ اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند به اجماع برسند کار سختی است و این تشتت از قبل بوده است.

اگر در بین اصلاح طلبان رای کسی از من بیشتر باشد به نفعش کنار می‌کشم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما از کاندیدا‌های جریان اصلاحات خبر دارید و برای حضور در انتخابات با آن‌ها مشورت کرده اید؟ آیا حضور شما در انتخابات نوعی اعتراض به نهاد اجماع ساز نیست؟

پزشکیان: نه اطلاعی ندارم. با برخی از اعضای نهاد اجماع ساز صحبت کرده ام. من اعتراض ندارم آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند و از قبل هم گفته بودم که در انتخابات شرکت می‌کنم و اگر در نهایت در نهاد اجماع ساز فردی را که به نتیجه رسیده اند رای اش از من بالاتر باشد به نفع او کناره گیری خواهم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یک انتقادی که به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان وارد شده ریاست بهزاد نبوی است؛ چه قدر این انتقادات را درست می‌دانید و یا وی را مناسب برای ریاست این نهاد اجماع ساز می‌دانید؟

پزشکیان: نمی‌دانم چرا انتقاد می‌کنند، بالاخره افرادی جمع شدند و براساس رای فردی را رئیس کرده اند، رای است دیگر، همه ما عیب و نقص داریم، اما وقتی در جمعی قرار می‌گیریم بر اساس رای یکی رئیس می‌شود، یکی سخنگو و عیبی بر این مسئله وارد نیست.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می‌شود با توجه به شرایط کشور دولت سیزدهم باید بر مبنای گام دوم انقلاب شکل بگیرد، و باید دولتی جوان و جهادی باشد، معنای این جهادی بودن را چه می‌دانید؟

پزشکیان: ما در جهاد بودیم و جهاد کردیم، کسانی که در این کشور جهادی کار کردند حالا پول کرایه خانه خودشان راهم ندارند و حالا گم شده‌اند و کسی از آن‌ها یاد نمی‌کند؛ وقتی کسانی که جهادی عمل کرده اند را فراموش می‌کنیم نمی‌توانیم الگو‌های جهادی جدید درست کنیم.

در وهله اول به کسانی که جهادی عمل کردند باید احترام و ارزش ویژه‌ای بگذاریم، جهادی عمل کردند یعنی بدون اضافه کاری شبانه روز برای حل مشکلات مملکت کار کردند، صادقانه برای خدا و مردم خدمت کردند، چنین باوری را در کشور خراب کرده ایم و نگذاشتیم باقی بماند حالا فقط حرفش را می‌توانیم بزنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: جهادی‌عمل‌کردن مانند چه کسی؟

پزشکیان: مهدی باکری، افرادی که خیلی از آنها شهید شدند.

محمد جواد ظریف موفق‌ترین دیپلمات کشور است/ راهبردم در سیاست خارجی در چارچوب نظام خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما در سیاست خارجی دولت حسن روحانی چیست؟ اگر رئیس جمهور شوید عملکرد خودتان در حوزه سیاست خارجی چه خواهد بود؟

پزشکیان: اعتقاد دارم ظریف موفق‌ترین دیپلماتی است که ما در کشور داریم، رهبری هم فرمودند که ایشان صادق، نترس و مسلمان معتقدی هستند؛ از نظر دیپلماسی هم فردی توانمند و با تجربه است، نظیر او را نداریم و کار‌هایی هم که انجام داده کار‌های بزرگی است، اما در داخل کشور برخی از تندرو‌ها در حق ظریف جفا می‌کنند.

ظریف در دیپلماسی جهادی عمل کرده، اگر آقای ظریف نباشد چه کسی می‌توانیم جای او بگذاریم، گاهی در پشت تریبون مجلس حرف‌هایی را می‌زنند که نه علمش را دارند و نه کارشناس آن حوزه هستند. به نا حق عملکرد فردی که ۴۰ سال در این حوزه فعال است، کارشناس است و درسش را خوانده زیر سوال می‌برند و به ظریف می‌گویند تو بلد نبودی فلان کار را انجام دهی، کسی می‌تواند از ظریف انتقاد کند که علمش را داشته باشد؛ نه اینکه  خیلی راحت تهمت بزنیم و به دادگاه معرفی کنیم.

عملکردم در حوزه سیاست خارجی در همان چهارچوب سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری تعریف کرده اند پیش خواهد رفت، اما افرادی که بتوانند این سیاست ها را اجرا کنند باید انتخاب شوند.

رهبری در سیاست‌های خودشان گفته اند باید با تمام کشور‌ها با عزت و مصلحت برخورد کنیم، اما آیا چنین عملکردی داریم؟ 

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

برنامه موشکی کشور قابل گفت‌وگو نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: دیدگاه شما درباره برجام منطقه‌ای و برجام موشکی چیست؟

پزشکیان: موشک قابل گفت‌وگو نیست، مقام معظم رهبری هم بارها گفته اند، اما برجام باید عمل شود، رهبری هم گفته اند که اگر طرف‌های دیگر به برجام برگردند ما هم قبول می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از میزان تحقق وعده‌های برجام چگونه است؟

پزشکیان: از اول افرادی نمی‌خواستند که برجام موفق شود، یک عده در داخل و یک عده دیگر در خارج که آقای ظریف روسیه را مثال می‌زند که کاری کرد که برجام نتیجه نگیرد؛ چرا که برای روسیه ضرر داشت که ایران بتواند با کشور‌های اروپایی از تنش خارج شود، به نظر روسیه این درست است که ایران همیشه در تنش با اروپا باشد تا خودش بتواند با آن‌ها مراوده داشته باشد.

اینکه می‌گویند برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد درست نیست؛ ۶ ماه قبل آن کارشناسی انجام شده بود

باشگاه خبرنگاران جوان: برجام امضا کردیم و  خسارت زیادی دادیم و هسته ای ما تعطیل شد شما حالا با ارجاع به صحبت های آقای ظریف می گویید عوامل داخلی و روسیه باعث خروج آمریکا از برجام شد و هیچ اشاره ای به سیاست های آمریکا و ترامپ و بدعهدی طرف آمریکایی نمی کنید، یعنی هیچ یک از سیاست های آمریکا تاثیر در برجام نداشت؟

پزشکیان: وقتی خواستند برجام را امضا کنند بنده در مجلس جزو گروهی بودم که مسئولیت بررسی برجام را برعهده داشت، اینکه می گویند برجام در ۲۰ دقیقه در مجلس تصویب شد حرف درستی نیست؛ ۶ ماه قبل از امضای برجام بر روی آن کار شد، آقای زاکانی، ترابی، نوزری، منصوری و... هم در این تیم بودند و آقای زاکانی هم رئیس این کمیسیون شدند، روز اول به این آقایان گفتند که روش بررسی شما چیست؟ بررسی در دنیا روش دارد، گفتند روش چیه؟ همینطوری صحبت می کنيم، روش ارزیابی را اعلام نکردند، رفتند در جلسات با افراد مختلف صحبت کردند در یکی از جلسات آقای جلیلی بود که من از آقای جلیلی یک سوال کردم، گفتم ما اگر برجام را نپذیریم برنامه ما برای ادامه زندگی کجاست؟ نقشه ما چیست؟ از نظر جامعه شناسی وقتی چیزی را رد می کنیم و چیزی را جایگزین نمی کنیم، هرج و مرج می شود، فقط می گوییم هسته ای داشته باشیم، وقتی قرار نیست به شما سوخت و تکنولوژی دهند وقتی کسی حاضر به معامله با ایران نیست وقتی قطعنامه های سازمان ملل همه راه های معامله با ایران را بسته است، چه کار می شود، آقای جلیلی جوابی نداشت بگوید. برجام راهی است که مزایا و معایب دارد وقتی از برجام بیرون آمدیم نان سفره مردم را بهتر می کنیم یا بدتر می کنیم؟ دائم می گویند برجام بد است راه خوب کدام است، اصلا هسته ای هم داشتیم وقتی دنیا حاضر به معامله با ما نیست.

FATF داخلی بهترین راه برای مبارزه با فساد است/ می‌توانیم FATF را در داخل اجرا کنیم، ولی اطلاعات آن را به خارج ندهیم/ اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم/ در کشور بانکی داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما رفتار و کردار ما به تنهایی باعث شد برجام به این وضعیت برسد؟

پزشکیان: هیچ چیز مطلق نیست؛ در دنیا همه روابط با گفت‌وگو و مذاکره است، نمی‌شود گفت حق با طرف خاصی است هر دولتی برای منافع کشور خود مذاکره می‌کند و هر کس سهم خود را برمی دارد، تصور اینکه طرفی سهم خود را نخواهد داد و سهم طرف دیگر را خواهد گرفت، تصور درستی نیست در دنیای سیاست، اقتصاد و... باید دو طرف برنده باشند؛ اینکه فکر کنیم طرف مقابل باید بازنده شود و ما برنده شویم درست نیست.

هر مملکتی به دنبال منافع خودش است. ما تمامیت خواه هستیم، وقتی فایل صوتی آقای ظریف را گوش کنیم متوجه می‌شوید، آقای ظریف در آن مصاحبه گفته اند وقتی از تیرماه برجام مصوب شد و دی ماه خواستیم برجام را اجرا کنیم، به سفارت عربستان حمله شد، نیرو‌های آمریکایی را گرفتند، موشک‌ها هوا کردند و خلاصه همه چیز باعث شد برجام نتیجه نگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی این عوامل باعث شد که آمریکا از برجام خارج شود؟

پزشکیان: خیر. همه این عوامل دلیل خروج آمریکا از برجام نیست، عوامل داخلی تاثیرگذار این عوامل است که گفته شد. وقتی خواستند برجام را امضا کنند بنده در مجلس جزو گروهی بودم که مسئولیت بررسی برجام را بر عهده داشت، اینکه می‌گویند برجام در ۲۰ دقیقه در مجلس تصویب شد حرف درستی نیست؛ چون ۶ ماه قبل از امضای برجام بر روی آن کار شد.

یه عده از همان اول کارشکنی کردند و نگذاشتند برجام نتیجه بگیرد، رفتند به سفارت عربستان حمله کردند، موشک هوا کردند و... تمام این کار‌ها کارشکنی بود تا برجام نتیجه نگیرد و بگویند دیدید این‌ها نتوانستند. نمی‌توان گفت که عوامل داخلی عامل بی نتیجه ماندن برجام شد، اما عوامل داخلی از عوامل تاثیرگذار است، قدرت نظامی، قانون گذاری و قضائی در کشور باعث خروج آمریکا از برجام شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی شما می‌گویید عوامل داخلی باعث شد ترامپ عصبانی شود و از برجام خارج شود؟

پزشکیان: خیر. آقای ترامپ از این مسائل عصبانی شد، طرف آمریکایی و دولت ترامپ احساس کرد که در برجام ضرر کرده است و خارج شد. همان کسانی که در داخل مخالف برجام هستند باید بگویند که با ترامپ چه فرقی دارند؟ ترامپ  برجام را پاره کرد، این‌ها هم می‌خواستند پاره کنند. در داخل عده‌ای راه آمریکا را رفتند و نگذاشتند که برجام موفق شود، حالا هم می‌گویند این‌ها اگر می‌خواهند برجام را به نتیجه برسانند برای انتخابات است. در این مملکت خیلی‌ها حرفِ آمریکا و رژیم صهیونیستی را می‌زنند، اما حق با آنهاست، اما به کسانی که رفتند برجام را امضا کردند می‌گویند، باطل هستند.

اگر کارشکنی داخلی‌ها نباشد مذاکرات نتیجه خواهد گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما خوشبین به رفع تحریم‌ها هستید؟

پزشکیان: بستگی به عوامل داخلی دارد که حل می‌شود یا خیر؛ یک عده‌ای نمی‌خواهند که این اتفاق بیفتد، وحدت و انسجام در داخل کشور مهم است، اما داریم این وحدت را به خاطر تمامیت خواهی بر هم می‌زنیم. مردم باید اولویت باشند، اما در کشور ما قدرت اولویت است، اگر کارشکنی‌ها داخلی نباشد مذاکرات این روز‌ها نتیجه خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان: یک جمع بندی از فرمایشات شما کنیم، آقای پزشکیان در دولت آتی خود به دنبال FATF داخلی است، به دنبال قانون یکپارچه سازی داده‌های کشور را احیا کند و خود را جز, هیچ حزبی نمی‌داند، اما برچسب اصلاح طلبی را سال هاست دارد، به دنبال رفع تبعیض، بیکاری و... است، در تاریخ ۹۹/۹/۹ رئیس جمهور سیستم یکپارچه داده‌های کشور را مطرح کرد و گفت که از این تاریخ اجرا می‌شود. امروز در کشور شاهد هستیم تحولاتی که شما در ذهنتان دارید انجام نشده است، ولی با این موضوع کاری ندارم، اگر آقای پزشکیان همین FATF داخلی و چیز‌هایی که در ذهنش وجود دارد را قبل از اینکه در جایگاه داوطلب ریاست جمهوری مطرح کند، در ساختار یک حزب سیاسی اجرایی می‌کرد، فکر نمی‌کند نتیجه بهتری می‌گرفتند؟

پزشکیان: در هیچ حزبی چنین ساختاری نداشته ایم، حاکمیت است که باید این داده‌ها را رصد کند و چارچوب تعیین کند، در حزب که نمی‌شود کاری کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تجربه تاریخی و جهانی احزاب نشان می‌دهد که حزب جایی برای آزمون و خطا و اقدام عملی برای زمانی است که جریان صاحب قدرت می‌شود، مثل دولت‌های در سایه که تجربه جهانی دارند، در حزب خودتان هدف گذاری برای منظومه‌ای که در ذهنتان دارید انجام داده اید که بعد از اینکه به قدرت رسیدید اجرا کنید؟

پزشکیان: این برنامه‌هایی که در ذهنم دارم، بر اساس تجربه‌های بین المللی است، گاهی تجربه کاری را نداریم و قرار است برای اولین بار تصمیم گیری شود که در گروهی بررسی می‌کنیم که اگر موفق بود در کشور اجرا کنیم.

روندی که در دنیا جا افتاده است و عمل می‌شود این است که در اروپا فرار مالیاتی و قاچاق وجود ندارد، مرزی وجود ندارد، اما قاچاقی هم انجام نمی‌شود، وقتی کشور‌های اروپایی در این زمینه‌ها تجربه کرده اند و موفق هم بوده اند لازم نیست من مجدد به صورت پایلوت اجرا کنم، باید از کاری که انجام شده استفاده کنیم.

چگونگی استقرار این تجربه یک بحث است و اینکه این راهی که کشور‌های اروپایی رفته اند درست است یا خیر یک بحث. اول باید راه و تجربه آن‌ها را بپذیریم که درست است؛ بعد از آن برای چگونگی اجرای آن تصمیم گیری شود، در یک کشور اروپایی رئیس جمهور از تلفن دفتر خود برای کار شخصی استفاده کرد، به او گفتند حق انجام چنین کاری را نداری، اما در ایران با رانت هرکاری می‌خواهند می‌کنند و هیچی به هیچی، نماز شب هم می‌خوانند و ریش هم می‌گذارند، راه آن‌ها درست است و باید از تجربه آن‌ها استفاده کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سیستم یکپارچه داده‌ها جواب نداده است، راه شما چه طور خواهد بود؟

پزشکیان: عزم و اراده مقام ارشد باید وجود داشته باشد؛ وقتی فردی که در راس است متمرکز نشده که این کار باید اتفاق بیفتد نتیجه هم گرفته نمی‌شود. اگر مدیران ارشد بر این موضوع متمرکز شوند که نباید فساد، تبعیض و... باشد، قطعا می‌توان این مشکل را حل کرد، اما اگر مدیر ارشد نخواهد هیچ نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضاض
۲۳:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخه کی به چهره عبوس تو رای می ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما خیلی بی بصیرت تشریف داری که باز به روحانی رای میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این مگه دکتر نیست پس به جای بیمارستان می خواد رئیس جمهور شه
از اون موقعی که یادم میاد توی هر دولتی و مجلسی بوده
ایشون فقط عشق قدرت و دیده شدن داره

تایید نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۰۰:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلبان دروغگو
برید به جهنم
Germany
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
میدونید FATF یعنی چی؟
یعنی بنده که میرم یک کیلو تخم‌مرغ میخرم
میاد روی میز رییس جمهور آمریکا
مطمئن باشید کره شمالی یه چیزی میدونسته که عضو اون نیس
بعلاوه مشکل فقط و فقط عدم وجود مدیران انقلابی در کشور است
نه برجام و FATF
Germany
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه تو هم قرار کاندید بشی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینایی که اینجا کامنت میزارن چقدر تفکر بچگانه ای دارن انگار یه مشت بچه مدرسه ای ریختن اینجا از هیچی خبر ندارن فقط تز میدن.
اه حالم بهم خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو حرفات کلی تناقض هست ببین اگه تو رای اوردی من خودم رو دار میزنم هر کی از راه رسید شد کاندید به نظر من باید همه بساط پیرمرد ها رو جمع کنن دولت رو بدن دست یه جوان فقط جوان ۲۵ تا ۳۵ سال اگه بیاد گند هم بزنه بهتره که شما بیاید
من ۱۸ سالمه و رای اولیم و می خوام به دکتر سعید محمد رای بدم
دوستانی که به روحانی هم رای میدن و هنوز هم اگه برگردن به عقب بهش رای میدن نشون که از بدبختی مردم هیچی رو ندیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز. من هم رای اولیم و 18 سالمه و میخوام به آقای جلیلی رای بدم ( اگر آقای جلیلی نیومدن به آقای محمد رای میدم). انشاالله شاهد پیروزی جبهه انقلاب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام

شمااگر راست می گویید محل زندگی خود و فرزندانتان را به مردم اعلام کرده و بگویید این همه ثروت و پول را از کجا آورده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بلا به دوررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
از همون اول نتیجه کمپین امتحان مجازی معلوم بود اصلا امکان نداشت امتحان نهایی که روی آینده دانش آموز تاثیر داره رو مجازی کنن. اگه از همون اول، انرژی و وقتی که برای مجازی کردن امتحانات گذاشتین رو صرف تعویق امتحانات میکردین الآن مجبور نبودیم تو ابن اوضاع، بریم امتحان بدیم میفتاد واسه یه وقت دیگه که شرایط بهتر باشه تیر ماه.
Iran (Islamic Republic of)
سین
۲۱:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نزدیک انتخاباته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای پزشکیان میتونم بگم بسیار متاسفم برات ۰ شما هم حرفهای شبکه های معاند را میزنی ؛ خدا ملت ایران را از دست این غربگران نجات بدی؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسانی که به دولت قبلی رای دادن باید پاسخگوی اشتباه خود که موجب بدبخت شدن مردم شدن باشند نه اینکه با تایید راه اشتباه انها نمک به زخم مردم بپاشند چه برسد بخواهند رئیس جمهور شوند.
Iran (Islamic Republic of)
alireza rahimizade
۱۶:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای دکتر یکی از صادق ترین افرادیست که در این نظام میشناسم
و همین صادق بودنشان ممکن است در این برهه به ضررشان باشد
-
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
صادق؟؟؟؟؟از دلبستگیشون به خاتمی وروحانی معلومه چقدرکاذبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقای دکتر!!! ادعا میکنن که نهج البلاغه رو حفظ هستن. اما به فرمایش امیرالمومنین (ع) درمورد شفافیت عمل نمیکنن.

نتیجه اینکه اونقدرا هم صادق نیست !!!
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۰۸:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه تنها صداقت نداره که صد برابر کذابتر از سایر اصلاح طلبان است.لعنت بر اصلاح طلب و اصول چرا دیگه تمومه ماجرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
روحانی بدبختمون کرد
نه میتونیم خونه بخریم نه ماشین
نه شغل داریم نه درامدفقط معیشتی و یارانه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما که از اول بودید
خداییش احمدی نژاد حرف نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به عقب برگردیم تا دوره احمدشاه قاجار یواش یواش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عآمو اینها اصلا میدونن مردم تو چه وضعی هستن و چه سختی میکشن مردم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک مسئول مقتدر و با شرف کسیه که در زمان سختی ملتش به خودش اجازه نده در رفاه روزافزون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو که هنوز اعتقاد داری به روحانی رای بدی پس کار های او را تایید می کنی در صورتی که ملت از کار کرد دولت راضی نیست در هیچ دولتی اینقدر به مردم فشار وارد نشد تنها دولتی است که مردم انتظار پایانش را می کشند واگر بگم جشن بگیرند هم حق ملت است اونوقت تو انتظار داری ملت بهت رای بدن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا ملت فقط تویی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکر میکنم حرف دل من و امثال منو زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا حیا نمی کنی میگی به روحانی رای دادم خود روحانی مظهر دروغه پس وای بر تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان اول کامل بخونید بعدا نظر بدین
پزشکیان شخصی هست که تو تبریز بدون تبلیغات ۴ دوره هست که نفر اول میشه، اینو هم بگم که تبریزی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس نشون میده چقدر به این و اون وصله این آقا. اینکه تبریزی نیست و میاد تو تبریز میشه پس یعنی تشنه ی پست و مقامه. وگرنه چراغی که منزل رواست به مسجد حرام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من هم شنیده ام
-
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پزشکیان فقط میتونه تبریزیها روفریب بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین که گفتی اگه به سال 92 برگردیم باز هم به روحانی رای میدم برای رای نیاوردنت کافیه . چون مشخصا بصیرت و آگاهی نداری و به احتمال زیاد تو این 8 سال سرمایه و پول هاتم به لطف دولت روحانی چندین برابر شده .
مطمئن باش ملت نسبت به 8 و 4 سال گذشته بسیار آگاه تر شدن که الان به شما اصلاح طلب های غرب زده رای ندن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اکثر اونایی که تو yjc پیام میدن تفکرات جبهه پایداری دارن. از این تفکر خیلی میترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر جا موافق نظرات شماها نبود یک انگ می چسبانید
همه افکار محترم هستند نظر می دهند و قابل احترام هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا درست گفتی . جو اینجا خیلی یک طرفه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرکی مثل شما وضعش خوب نیست و آیفون نداره بره تو کلاب هاوس لزوما طرفدار جبهه پایداری نیست. یاد بگیرید ایران فقط شما وضع خوبهای غرب زده نیستید. مردم حق دارند از دست اصلاحطلبکاران عصبانی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اكثر افراد اينجا شديدا با خودشون درگير هستند! منتظرن يكي يه چيزي بگه سريع غر غر كنند!
-
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نترس آروم باش برای خلافکارها ضرر داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه میگه: «اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم» بعدش: «جزو هیچ دسته و گروهی نیستم». برو خودتو سیاه کن!
البته به فهم مردم هم بستگی داره یک عده دنبال آزادی توهمی هستند زود گول می خورند همه مملکتو با رأی باطلشون به باد می دن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آنهایی رای باطل میدهند که به امثال احمدی نژاد رای میدهند که وقتی رئیس جمهور شد ۸ میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی پول بود ۷۰۰ میلیارد دلار هم نفت فروخت وقتی رفت فقط بدهکاری بجا گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای اینکه بدونید شانس ایشون در انتخابات چقدر هست تعداد خبرنگارها و تعداد میکروفون های نشست سعید محمد و ایشون رو با هم مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به این چیزا نیست
شب دراز است و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
از هر کدوم مسوولین بپرسن، میگن به روحانی رای دادم و باز هم میدم.
این نتیجه تقسیم بیت المال بین دوستان و هم حزبی‌های ایشون هست.
خدا به داد مردم برسه از دست این ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در کشور ما مگر می توان FATF اجرا کرد. شما فکر می کنید اجازه می دهند گردش مالی بنیادهای مستضعفان، و بنیاد شهید، کمیته امداد و یک سری نهادهای نظامی و غیر نظامی مشخص گردد. اصلا امکان ندارد. آیا اجازه می دهند کسی وارد حساب کتاب پروژه های سنگین کشور شود که توسط نهاد های خاص انجام می شود. آیا کسی جرات دارد پروژه های انجام شده از از نظر کیفیت و به صرفه بودن ارزیابی کند. برای مثال بخش هایی زیادی از آزاد راه حد فاصل میانه و تبریز به طول چند صد کیلومتر با زیر سازی ضعیف کار شده و امروز که کمتر از سال از بهره برداری آن می گذرد. از بین رفته و متاسفانه با سرعت بیش از 100 کیلومتر نمی توان حرکت کرد. آیا کسی جرات دارد فاش کند که نهاد هایی که در قالب پیمانکار مجری طرح بوده اند. و به نوعی به ملت و کشور خیانت کرده اند معرفی نماید. مطمئن باشید امکان ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اشتباه منفي دادم!
الان ميان ميگن دكتر مگاپروژه كارش درسته!
اين خانه از ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه به تایید صلاحیته اصلا اینا هم با این افکار و عملکردشون نباید تایید بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایا ما رو از شر این آدما نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
صد در صد زمانیه که قیمت دو برابر شده باشه نه حالا که همه چیز هفت هشت برابر شده. گرانی خیلی از کالاها و نیازمندیهای مردم ۷۰۰ درصد بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت روحانی باعث گرانی همه چی شد طوری که آمار ازدواج به شدت پاائن آمد مسکن صد درصد گران شد گوشت قرمز و سفید صد در صد گران شد دین مردم بالای 50 درصد ضئیف شد تو چه گلی بسر مردم میزنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو که اونا رو هم قبول داری مردم مگه احمق باشن کسی را انتخاب کنن که دولت بی تدبیری و نا امیدی و و و را قبول داشته باشه.فقد اگه مشکلات مردم را با روح وگوشت و پوستت احساس کردی و توانستی باری از دوش مردم برداری شرکت کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ضعیف درسته
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت روحانی باعث گرانی همه چی شد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۳۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی که میلیاردها دلار پول آزاد شده پس از برجام خرج عراق و سوریه شد ساکت شدید حالا این دوسال که کفگیر دولت به ته دیگ خورده و به زور کشور را اداره میکنند صدایت در امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه میخوای به مردم خدمت کنی.برو خونت بمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی هرکس که به شما رای دهد ..دوبار به روحانی رای داده .. به دولت ناکارامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت خیلی از کاندیداها همین نظر رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من فقط دارم فکر میکنم...
چقدر رو دارند بعضی ها!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
الحمدالله آنقدر راستیها و چپیها گلکاری کرده اند همه خودشون رو مستقل میدونند و میفهمند که هر کسی به این دو جناح وابسته باشه دلخواه مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
آرشام
۱۳:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آدمی که هنوز از روحانی دفاع میکنه قابل اعتماد نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ کدوم از شماها یک هزارم احمدی نژاد مقبولیت و محبوبیت نداره
این انتخابات فقط با حضور احمدی نژاد پرشور خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان فکر نکنید فقط احمدی نژاد میتواند مشکلات را حل کند؛به این دولت نگاه نکنید این دولت فقط پیگیر بر جام بود و برای اجرائ اقتصاد مقاومتی اقدامی نکرد که اگر کرده بود ما الان از نظر اقتصادی هم ابرقدرت شده بودیم همانطور که از نظر نظامی ابرقدرت شده ایم چرا که بخش نظامی زیر نظر رهبر است پس به فرمایش امام خمینی توجه کنید که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد ؛ راجع به نیروهای ولائی دکتر سعید محمد و دکتر جلیلی بیشتر تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
احمدی نژاد دیگر به تاریخ پیوست منتظر نباش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینجا فقط کسی رو تایید میکنن که چشم بله قربان گو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
احمدی نژاد عوض شده و حالا دیگه حتی به تمامیت ارضی ایران اعتقادی نداره. کسی که با رسانه وابسته به سعودی مصاحبه می‌کنه و حتی یکبار به مجری به خاطر استفاده از واژه جعلی خلیج ... اشاره نمی‌کنه به درد ریاست جمهوری ایران نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من نه بار اول و نه بار دوم، به روحانی رای ندادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
منم همین طور، به اصولگراها هم رای ندادم ولی به روحانی هم رای ندادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلبها را به گورستان تاریخ خواهیم فرستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با کی؟ با سعید محمد حتما؟ خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با هر کی غیر از (اصطلاح طلب)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط اصلاح طلب نباشه هرکی باشه برده برای مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا اصولگراها چه گلی بسر مردم زدن؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید FATF را همه جا اجرا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تودیگه بشین سرجات خداوکیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما افساد طلبان جز هوچی گری دزدی خیانت وطن فروشی هیچ هنر دیگری ندارید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۳۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
شما اصلاح طلبان و اصولگرایان و دیگر جناحها همگیتون هر چه سریعتر بهتر با دولت خردمندانه و آزاده اندیشان عادل سخاوتمندانه انقلابی جوان جناب دکتر سعید محمد ائتلاف کنید ایشان دولتی ائتلافگرا و جوان شایستگان نخبگان خردمندان بصیران خلاقان عادلین را بر اساس شایسته سالاری تشکیل داده اند و تمامی مدیران تمامی سطوح مملکت داریشان هم در بعد از به ریاست جمهوری رسیدنشان اینچونین انتخاب خواهند کرد و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله دولت جدید 1400 خواهند بود با حمایتهای ملت مظلوم و رای همه مستضعفین و ستم کشیدگان و محرومین و بینوایان یارانه بگیران بی درآمدان کم درآمدان بیکاران زیر زیر زیر خط فقر سر تا سر ایران اسلامی عزیزمان که مورد ظلم و ستم بی عدالتی و تبعیضگریهای مختلف قرار گرفتند با تصمیمات ناکارآمد بی خردانه بعضی مسئولین بی مسئولیت .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و بصیرانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه الان نگفتی من طرفدار کارهای شوم و ننگ دولت قبلی.معلومه تو این هشت سال نونت تو روغن بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما بفرمایید نان کدامیک از کاندیداها تو روغن نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خاتمی حالا فهمیده که طرفدارش کی بوده وخجالت داره تامشورت بده البته یه ذره ازروحانی عاقل تره استغرالله ربی واتوب الیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پزشکیان لایق ریا ست هستش و انسان با صداقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا خیلی صادقه و خیلی شجاع و صد البته نالایق با این وضع بدی که تو کشور میبینن باز هم میگه ما باید همون راه رو ادامه بدیم.!!!!!! فکر کنم ایشون رو فرستادن ببینن مردم چقدر از حامیان دولت قبل ناراضی هستند واسه اصل کاری هاشون حساب بیاد دستشون. من به عنوان یک جوون ایرانی با این فکر محدوده هیچ ننگی بزرگ تر از همین fatf ندیدم تو چطور با این تفکرت به این نتیجه رسیدی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پسر عموته؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هنوزم با وضعیتی که این دولت نا کار امد برای این ملت درست کرده هنوز ازش حمایت میکنید
البته برای امثال شما که بد نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. چشم کسانی که به این یارو رای دادند تا نماینده مجلس شود، روشن باد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اره باید چشمشون روشن بشه ببینن به چه کسی رای دادن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای پزشکیان فکر نکنید که تنورانتخابات راداغ می کنیدبا نام اصلاحات می آیید وبه جای اصلاحات درمعیشت مردم به فکر خشکاندن معیشت مردم هستیدوهرکدام از شما در1400 به عنوان کاندیدا حاضر شود فقط وفقط به خاطر دفاع ازکارنامه تان است نه چیز دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه بابا این جور هم نیس. این یارو رو فرستادن حساب بیاد دستشون ببینند چقدر مخالف دارن. اعصاب و تفکرتون رو بزارید برای افراد دیگه. این که عددی نیس باور کنید جزع صد نفر اول هم نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای پزشکیان همان آدمی است که در قضیه برجام از او سوال شد ، شما متن آن را خواندی ، گفت نه ، و همین طوری آن را تایید کردیم در حالی که ایشان نماینده مجلس بود ، و وظیفه داشت برای این کار وقت بگذارد ، در سال 98 که فاجعه بنزین پیش آمد هیچ موضع گیری جدی در برخورد با مدیران بی مسئولیت از او ندیدیم ، فقط یک سری حرفهای شعاری ، اینها کوچکترین برخوردی با وزرا کم کار نکردند ، وقتی دولت سیاست نساختن خانه برای مردم را دنبال می کرد این افراد سکوت کرده بود ، ایشان به جای اینکه جواب گوی کوتاهی خود باشد ، نقش منجی را بازی می کند ، یکی از مقصران شرایط فعلی جامعه همین آقا است در سال 92 بعد از پیروزی آقای روحانی دولتی‌ها شعار خانه های اجتماعی مبله را می دادند ، که مشخص شد دروغ است ، آیا این آقا در این زمینه کاری کرد ، این فرد به نظر من نباید تائید شود،
Iran (Islamic Republic of)
صدر
۱۲:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام خدمت آقای پزشکیان بیانات و صحبتهای شما در این برهه جهت ریاست جمهوری بسیار زیبا است که از عدالت و انصاف و جهادی و مایه گذاشتن از شهدا و....آیا بیاد دارید در همین صدا و سیما در یک برنامه جلسه پرسش و پاسخ از شما سوالش چرا شما داوطلب میشوید و رای میاورید مشکلات مردم را فراموش میکنید و هزاران سوال دیگر بجای جواب منطقی فرمودید مردم مجبور نیستن به ما رای بدهند مقصر خودشان هستند مگر من گفتم به من رای بدهند خوب رای ندهند مجبور نیستند .کسی را نداشتن که به من و امثال من رای داده اند . حال چه شد سنگ مردم را به سینه میزنی جناب پزشکیان .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما سال ۹۲ نفهمیدید درحاحاظر هم نمیفهمید ۱۰۰ سال دیگر هم نمیفهمید مشلک مملکت ما روحانی نیست امثال شما هستید روحانی تموم میشه ولی یکی مثل تو به یکی مثل روحانی رای میده از روی نادانی و دوباره روز از نو روزی از نو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو که بعد از این همه تجربه در این 8 سال باز هم با تفکر ویرانگر روحانی موافقی . برو بشین خونت بگذار ملت از دست و متعصبان بی دردی مثل شما راحت شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما نمیخواد FATF داخلی اجرا کنی، تکلیف برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول را مشخص کن ما مردم قول میدیم به حساب بقیه مفسدین رسیدگی می کنیم،
شما تکلیف کلی ارز ۴۲۰۰ که باهاش محصول وارد شد ولی به ارز آزاد تحویل مردم شد را مشخص کن ، شما تکلیف نهاده هایی که وارد شد ولی به جای تحویل به مرغدار سر از بازار آزاد درآورد را مشخص کن، شما تکلیف طرح شفافیت آرا تو مجلس را مشخص کن، شما تکلیف نظارت بر دارایی مسئولین را مشخص کن! به خدا وقاحت ام حد داره! تقصیر خودمون هم هست البته! آدم عاقل از یک سوراخ نباید دو بار گزیده بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا، شما برو تکلیف دولت فساد پرور مشخص کن، اف ای تی اف همینه که رئیسی داره اجرا میکنه و شما دادتون در اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
از آقای پزشکیان پرسش می شد که چه کسی با عدم مدیریت صحیح وضعف مدیریتی بیماری ایدز رو به بیماران هموفیلی وتالاسمی منتقل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما هر چه میکشیم از افراد دارای تفکر غربگرا و خارج پرست و بی اعتماد به خدا و مدیریت به اصطلاح "فقط لب و دهن" هست که(در عمل) تولنایی ها و استعدادهای کشور را قبول ندارند و در این آخرها در روحانی نتایجش را به وضوح دیدیم. حال باید از افرادی که عقیده ای مثل روحانی دارند و باورها و روشهای او را قبول دارند، کنار بزنیم تا دوباره کشور به این فلاکت نیفتد. حدف تفکر روحانی کشور را آباد میکند و نه خود شخص روحانی که خودکار دوره اش تمام شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اول بیاین معلوم کنید قبل انقلاب تمام مسولان چی داشتن الان چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خجالت داره بعد این همه سال فتق داخلی میخای اجرا کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فتق بیماریاست. منظورتان fatfاست به فارسی فتف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان در نظر سنجي هاي حقيقي و مجازي بيشترين راي اول رييسي بعد سـعيـد مـحمـد كه به نظرم هردو داراي تفكرات يكساني هستند.سعيد محمد با برنامه هايي كه ارايه كرده واقعا عاليــه
Netherlands
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسانی که از دولت روحانی راضی هستن منتظر رای مردم نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
که اصولگرا هم باید اصلاح کنه و گرنه پیشرفت نمی کنه ......... اصلاحات جز برجام برنامه ای هم داشته اند یا نه ...... بعد در وقت اضافه در وین چه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۱:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا تحلیاها و نظرات ایشان غیرکارشناسی، نابخردانه و وقیحانه است
Iran (Islamic Republic of)
منصور صباغی
۱۱:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا بهتر نیست از نعمت های عنایت شده خالق کامل وجامع استفاده کنیم؟؟؟؟؟؟؟
مردحسابی اینهمه ملت بیچاره شد در دولت حسن روحانی !!!!
حالا شما ارتجاعی عمل میکنی ؟؟؟؟؟
بنظرم شما از همه نظر پیر شدی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۰۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلومه که تواین دولت یکی ازحقوقای نجومی مال جنابعالی بوده وجلوزن وبچه شرمنده نبودی
Sweden
بهمن
۱۱:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتر است از پزشکیان سؤال شود.
اگر امروز انتخاب دور دوم رییس جمهوری بود، به روحانی رای می دادید؟
اگر بله که با روحانی فرقی ندارد. اگر نه سؤال این است که ایشان با توجه تفکر یکسانشان با روحانی، چگونه می تواند روش دیگری جز روحانی برای مدیریت کشور انتخاب کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزم کاش سوالات رو خوب مطالعه میکردی سوال شده و گفته رای میدادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان از اصلاح طلبان برحذر باشید اینان پشتوانه ثروت،قدرت و رسانه های بیگانه را با خود دارند از ایشان به خدا پناه ببرید و گوش به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بسپارید
روش ایشان اینگونه است در ابتدا با انواع دروغ و تهمت و برچسبهای گمراه کننده کاندیدای رقیب را تخریب میکنند سپس مردم را میترسانند از جنگ ، قحطی، تورم ونزوئلایی، دیوارکشی در پیاده روها... و در آخر در قامت یک منجی پیشنهاد میدهند اگر میخواهید این بلاها سرتان نیاید به کاندیدای ما رای دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به غیر از بخش آخر حرفت ، (بدون هییییییچ تعصب و حزبگرایی) واقعا با بقیش به شدت موافقم. تفکر غربگرایی با این ویژگیهایی که بیان کردید (که عمدتا در اصلاحات است ولی افرادی که خود را معتدل می نامند هم همین طور هستند) در این چهل سال بیشترین ضررها را به سرمایه ها و استعدادها و پیشرفتها ی کشور شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من میدونم کاندیداتون کیا هستند. فقططططططط سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دكتر مگاپروژه! خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما کم از امسال شما ضربه نخوردیدم اگر واقعا به فکر مردم بودی زمانی که نایب ریس مجلس بودی حرف دل مرردم رو گوش میکردی و کمک می کردی به تصویب قانون شفافیت ارا نمایندگان امسال شما مثل سرطان می مونن که به جون مردم افتاده
Germany
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای فهمت متاسفم!
برای ان کسی که به تو رای بده باید گریه کرد!
ولی خدایا چقدر ما بدبخت شدایم که اینها... می خواهند
رئیس جمهور ایران شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرمن انتخابات امسال عادلانه نیست
نمونش خودباشگاه خبرنگاران جوان هست
مثلابرای هیچ کس ازقبل تبلیغ نکرده بودیدکه بعداسخنرانی داره
غیرازسعیدمحمد
لطفاعدالت رورعایت کنید
خودتون روبه خاطردیگران خراب نکنیدوازچشم مردم نندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سعید محمد کجا سخنرانی کرد؟ سخنرانی یکطرفه است. سعید محمد تو جلسه پرسش و پاسخ شرکت کرد. وقتی چپ و راست تخریبش می‌کنید و از نداشتن برنامه و صلاحیت صحبت می‌کنید مجبوره تو جلسه پرسش و پاسخ شرکت کنه و برنامه ارائه کنه. شما چرا به نامزدهای دیگه ایراد نمیگیرید و از اونها برنامه نمیخواهید تا اونها هم مجبور بشند پاسخگو باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو یکی که خواهشا صحبت نکن

مهم اینه که فکرت و ذهنت همسو با اصلاح طلب ها و غرب گراها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای پزشکیان، مثل اینکه شما خبر ندارید که ملت از مدیریت آقای روحانی ناراضی هستند. شما که اینقدر علاقمند آقای روحانی هستید بعید نیست که شیوه مدیریت ایشان را در پیش بگیرید. پس بهتره که بی خیال کاندیداتوری ریاست جمهوری باشید.
Iran (Islamic Republic of)
حمید پاپی
۱۰:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام
با این حرفت ثابت نمودی کم هیچگونه سواد و درک سیاسی نداری و فقط به فکر جیب خودت و هم حزبیهایت هستی.
تایید افرادی مانند تو بسیار شک برانگیز است.

هر کاندیدا ابتدا محل زندگی خود و فرزندانتان را به مردم اعلام کند و بگوید این همه پول و ثروت را ازکجا آورده است . مردم خودشان تکلیفشان را روشن می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
#سعیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما از هیچ کدومشون نه چپ نه راست خیری ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز به روحانی رای می دهی روحانی سفره مردم و کوچک کرد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۰:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا که سیاهی لشگرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفم اونایی رو که فقط برای خوردن از سفره مردم و کوچک کردن سفره مردم کاندیدا میشن ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعد 43 سال زود نیست؟ الان مسئول فقیر آگه پیدا کردی من دستم قطع می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه اش الکیه فقط شعارهای قشنگ از عملکرد خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
بدبختی
۱۰:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ کدوم از دولتهای ما برنامه مشخصی نداشتند و ندارند همینجوری اتوبوسی میان و میرن با کلی شعار و وعده عمل نشده مردم هم روز به روز بدبخت تر . مشکلات اقتصادی چنان غول بی شاخ و دمی شده که ما پذیرفتیم و فکر می کنیم دیگه حلش غیر ممکنه .یعنی اگه یه دولت بخواد با برنامه ریزی قبلی این همه مشکل برای یه کشور ایجاد کنه امری غیر ممکنه!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا شما که اومدین برا کاندیداتوری،از مجلس کنار نمی کشید؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
روحانی 2
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط یک سوال از آقای پزشکیان: چرا با اینکه اصلا در کلاس های دانشگاه شرکت نمی کنن ، حقوق استادی خود را تمام و کمال دریافت می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۰:۱۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حیف از جوهر خودکار که صرف نوشتن اسم تو تو برگ رای بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
گل گفتی
کلا نباید رای داد
Afghanistan
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
رای ندادن بدتر از بد رای دادنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین که اگه برگردی 91 رای میدی روحانی شخصیتت رو و افکارت رو نمودار کرده میزان رصایت از روحانی رو ببین روحانی دسته گل امثال شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم شریف ایران فراموش نکنن که اصلاح طلبها همشون مثل هم هستند .ریس جمهور بعدی اگر اصلاح طلب باشد مساوی هست با اقای روحانی اصلاح طلبها تو این هشت سال خودشون رو خوب نشون دادن .رای من اقای دکتر سعید محمد که از هیچ جناحی نبست ایرانگرا هست .فقط و فقط سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا تو باورت شده محمد از هیچ جناحی نیست حرفی نیست ولی سعی نکن به شعور بقیه توهین کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو که میگی اگه برگردم دوباره به روحانی رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برو بشین خانه این سفره مردم دیگه چیزی توش نمانده تو بخوای ببری. تو که با گستاخی میدی بازم به روحانی رای میدم، از خود روحانی خطرناک‌تری. وای به کسی که خودشو به خواب زده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلوم میشه قوه قضائیه کارش روخوب داره انجام می دهدکه شمامفسدین صدایتان درآمده واین قوه راباعث فسادمی دانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادمه میگفتی من اگر مجلس نباشم میرم کار پزشکیمو انجام میدم...
آقا ما عاجزانه می خوایم شما همون کار پزشکیتو انجام بده البته اگر بلدی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فامیلی اش پزشک
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۹:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
افراد " جناحی" به درد کشور نمیخورند و کاری از انها ساخته نیست بهتر است شما هم وقت خودت را تلف نکنی !
Germany
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینکه جراح هستی و بدرد نمیخوری چه عذری از این بدتر 40 سال خوندن ولی نتیجه ندادن چون که درآمد مجلس و موقعیت و بدون مسولیت بودن راحتتره!!؟؟
حالا میگفتی بیمارستان هستم دانشگاه هستم خدمات رایگان دادم چن نفر رو مجانی جراحی کردم روی منطق حرفات میشد حساب کرد... ولی راحت طلبی بزرگواران...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه توباشی درانتخابات اصلا شرکت نمی کنم خیالت راحت ارسالی از یه کار گر ساده نوش جانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اينجا تو اين سايت بعيد ميدونم كسي سوادش از شما بيشتر باشه! از نظرها مشخصه سطح سواد و شعور اجتماعي مخاطب ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
روحانی در این ۸ سال چکار نکرد که
شما میخواهید انجام دهید. چقدر ما مردم باید بیچاره باشیم
که دوباره برای امثال شما رای بدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداکی میشه دیگه این دروغگوهای تکراری رو نبینیم بیخیال هم نمیشن انگارعهدبستن پله پله برن بالا شورای شهرنماینده مجلس وکلی رئیس بازی آخرشم رئیس جمهور آخه محترم تونمایندگی چه گلی بسرمون زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به بعضی ها اداره یک روستا را هم بدی فکر می کنند لایق و صلاحیت ریاست جمهوری ذارند
اعتماد به نفس کاذب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلطان پیچوندند .با اون بررسی داده هاش
United Arab Emirates
ایرانی
۰۹:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم .
۱۲