دادستان عمومی و انقلاب گتوند گفت: کشاورزانی که اقدام به آتش زدن بقایای کشت در اراضی می‌کنند با برخورد جدی و بدون اغماض قانون مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالرضا نوری کوله مرز دادستان عمومی و انقلاب گتوند گفت: آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی پس از برداشت محصول، روشی مرسوم، ولی اشتباه است و خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست، اراضی زراعی و اموال عمومی و خصوصی می‌زند.

او افزود: با توجه به اینکه این اقدام از ناحیه هر فردی اعم از کشاورز یا غیر آن صورت می‌گیرد، بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک دارای مجازات جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است.

نوری کوله مرز ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی (گندم، جو و...) مورخ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری شهرستان گتوند ششم اردیبهشت با حضور ریاست دادگستری، مدیران ادارات جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی، فرمانداری و منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد.

دادستان عمومی و انقلاب گتوند تصریح کرد: مصوب شد ادارات ذیربط و متولی تمام اقدامات پیشگیرانه در این خصوص را انجام داده و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی به سرعت به دادستانی گزارش کنند تا با تشکیل پرونده قضایی با عامل یا عوامل آتش سوزی برابر قوانین مذکور برخورد شود.

 این مقام مسئول گفت: مطابق ماده ۲۰ قانون هوای پاک نیروی‌های انتظامی و ماموران جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان ضابطین عام و خاص به محض مشاهده هرگونه آتش سوزی در زمینه ماده ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری باید اقدام به دستگیری عامل یا عوامل آتش سوزی باقی مانده اراضی زراعی یا عرصه‌های ملی و منابع طبیعی کنند.

او اظهار داشت: چنانچه شهروندان از وقوع چنین آتش سوزی‌هایی مطلع شدند، سریعاً با پلیس ۱۱۰ نیروی انتظامی یا با ادارات مذکور تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.